استفاده از پیام رسان های داخلی به شرط کیفیت/ رضایت یا نارضایتی مردم از پیام رسان های داخلی

یک دکترای ارتباطات اجتماعی گفت: اگر قرار باشد جایگزینی برای پیام رسان داخلی داشته باشیم تنها در شرایطی این جایگزینی موفقیت آمیز خواهد بود که بتوانیم خدمات و سهولت بیشتری از آنچه در پیام رسان های قبلی بوده است در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

اکرم جدیدی ممتاز -ایسکانیوز، این روزها مهاجرت به پیام رسان های داخلی و صحبت از قابلیت های هر پیام رسان نقل محافل و مجالس قرار گرفته است و یکی از موضوعات اجتماعی فعلی است که شهروندان سعی می کنند با استفاده از داده های کاربران پیام رسان های مختلف بهترین گزینه را در این فناوری ارتباطات برگزینند با توجه به پر رنگ شدن استفاده از فضاهای مجازی در امور خانوادگی و اجتماعی و حتی کسب و کار به طور قطع ظرفیت های و قابلیت های یک پیام رسان داخلی بسیار حائز اهمیت است.

با خروج بسیاری از نهادها و دستگاه های دولتی و کانال های داخلی از تلگرام بحث پیوستن و عضویت به یک پیام رسان داخلی که هم از سرعت بالا و هزینه پایین برخوردار باشد و هم در جلب اعتماد مردم موفق باشد اوج گرفته است.

در این زمینه با دکتر حسین خطیبی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و روانپزشک گفتگو کردیم :

پیام رسان هایی که مورد تایید شورای فضای مجازی قرار گرفتندچگونه می توانند در بر آوردن نیاز ها و تامین نظر کاربران شایستگی هایی لازم را داشته باشند؟

دکتر حسین خطیبی درباره پیام رسان هایی که اغلب مردم در حال حاضر از آن استفاده می کنند می گوید: باید اول دلایل افزایش روز افزون مصرف از پیام رسان های خارجی را بررسی کرد و فهمید علت این افزایش کاربر چه بوده است؟

وی گفت: یکی از دلایل افزایش مخاطبان نرم افزارهای خارجی مانند تلگرام،حل شدن برخی از مشکلات مردم در زندگی روزمره است و اینکه این پیام رسان ها بخشی از نیازهای مردم را تامین کرده و چون طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهد و کاربری آن بسیار آسان است باعث شده که کابران این نرم افزار، افزایش روز افزونی را داشته باشد.

سهولت و کار کردن با این اپلیکیشن باعث شده حتی با وجود اختلاف سطح علمی و فناوری نسلها ، همه اعضا یک خانواده توانایی استفاده از آن را پیدا کنند و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها نیز که یک نسل عقب تر هستند بتوانند از آن استفاده کنند و بنابر این حجم زیادی از مخاطب برای این پیام رسان های ارزان وجود دارد .

این مدرس دانشگاه گفت: موارد استفاده از پیام رسان ها و از جمله تلگرام ممکن است متغیر باشد هر کس بنا بر سبک زندگی و فضای کاری وارد فضاهای مجازی می شود برخی برای به اشتراک گذاشتن عکس های خانوادگی و تبادل یا نگهداری اطلاعات اداری و فنی خود از تلگرام استفاده می کنند سهولت و کار کردن با این اپلیکیشن باعث شده حتی با وجود اختلاف سطح علمی و فناوری نسلها ، همه اعضا یک خانواده توانایی استفاده از آن را پیدا کنند و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها نیز که یک نسل عقب تر هستند بتوانند از آن استفاده کنند و بنابراین حجم زیادی از مخاطب برای این پیام رسان های ارزان وجود دارد .

دکتر خطیبی با اشاره به نقش هزینه مناسب در پیام رسان ها گفت: اگر دو نفر بخواهند با هم ارتباط برقرار کنند طبعا به دنبال سروری هستند که هرینه کمتری دارد و اگر این ارتباط درخارج از مرزها و برون کشوری هم باشد با هزینه کمتر مخاطبان زیادی پیدا خواهد کرد و سطح پایین هزینه حتی ارتباط بین اقوامی را که سال ها از هم خبرهستند را برقرار می کند و این پیام رسان ها در برقراری ارتباط گروه های خانوادگی پل ارتباطی خوبی را تشکیل داده اند و مهمتر اینکه ارتباط های تصویری و صوتی آن لاین این پیام رسان ها مخاطبان را به استفاده از آن ترغیب و تشویق می کند.

وی ادامه داد: به دلایل ذکر شده استفاده از پیام رسان ها خیلی شایع شده است و در حال افزایش است حال اگر قرار باشد جایگزینی را برای پیام رسان داخلی داشته باشیم تنها در شرایطی این جایگزینی موفقیت دارد که بتوانیم خدمات و سهولت بیشتری را از آنچه در پیام رسان های قبلی بوده است در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

این دکتر علوم ارتباطات اجتماعی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت ها و توانمند سازی پیام رسان هایی که در جامعه ارائه می شود باید ارتقای بیشتری نسبت به اپلیکیشن فعلی را داشته باشد بیان کرد: همانطوری که می دانید 2 سال پیش استفاده از وایبر مورد توجه مردم قرار داشت اما با ورود تلگرام و قابلیت های آن در ساختن گروهها که به سهولت در اختیار مردم قرار گرفت اپلیکیشن وایبر از رده خارج شد بنابراین هر اپلیکیشنی که بخواهد جای برنامه قبلی را بگیرد باید امتیازات و ویزگی های خاصی را به مخاطبانش ارائه دهد تا مخاطب حاضر به مهاجرت شود زیرا در صورتی که کاربران از قابلیت های یک نرم افزار ولو خارجی بهرمند شوند حاضر به تغییر رویکرد به برنامه ضعیف تر و نا کار آمد تر نخواهند بود حال این اپلیکیشن ایرانی باشد یا خارجی.

هر اپلیکیشنی که بخواهد جای برنامه قبلی را بگیرد باید امتیازات و ویژگیهای خاصی را به مخاطبانش ارائه دهد تا مخاطب حاضر به مهاجرت شود زیرا در صورتیکه کاربران از قابلیت های یک نرم افزار ولو خارجی بهرمند شوند حاضر به تغییر رویکرد به برنامه ضعیف تر و نا کار آمد تر نخواهند بود حالا این اپلیکیشن ایرانی باشد یا خارجی.

دکتر خطیبی در پایان گفت: بسیاری از افرادی که خواهان ارتباط تصویری هستند از تلگرام استفاده نمی کنند و از نرم افزار واتس اپ اقدام می کنند زیرا ارتباط تصویری با این نرم افزار ساده تر صورت می گیرد.پس اگر روزی خواستیم یک نرم افزار یا اپلیکیشن و یا پیام رسان ایرانی را رواج دهیم اولین ویژگی این است که باید امکانات بیشتری را در اختیار مخاطب قرار دهیم تا کاربر، منفعت خود را در استفاده از این پیام رسان احساس کند و به این باور برسد که علاوه بر مقرون به صرفه بودن و قابلیت های مختلف با توجه به کاربری های مختلف از پیام رسان مانند کسب و کار و تجارت و حریم های خصوصی با اطمینان و آرامش می تواند به این نرم افزار تکیه کند .

برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

705

کد خبر: 947170

وب گردی

وب گردی