آنچه بنای دانشکده دین و رسانه است

ریس دانشگاه صداوسیما گفت: بنای این دانشکده نشان از اهمیت موضوع دین و رسانه دارد که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر شهاب اسفندیاری در آیین افتتاح دانشکده دین و رسانه در قم عنوان کرد: در سال ۱۳۷۹ فیلمی به نام «زیر نور ماه» ساخته شد که اولین فیلم سینمایی در مورد روحانیت و مشکلات آن بود.

رییس دانشگاه صداوسیما افزود: در پس این داستان مباحث عمیقی نسبت به جامعه و روحانیت وجود داشت در آن زمان به سختی می‌توانستیم اندیشمندانی را در حوزه دین و رسانه پیدا کنیم که راجع به این فیلم سخن بگویند؛ در حالی که در شرایط فعلی چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواه جهانی فجر و در نشستی علمی در دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان دین و سینما از حضور مبتکران و اندیشمندان دینی استفاده شد و مباحث خوبی ارائه شد.

اسفندیاری بیان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در جامعه دینی زندگی می‌کنیم هنوز پژوهش‌ها و مطالعات در مرحله توسعه‌یافته‌ای پیرامون دین و رسانه وجود ندارد؛ در حالی که در جوامعی که به ظاهر دین از زندگی حذف شده است پژوهش‌های فراوانی در مورد رسانه و دین به صورت پیشرفته‌تر دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: ما حتی مجله دین و سینما نداریم، اما در کشورهای غربی مجلات علمی با این موضوعات وجود دارد و حتی مراکزی مانند واتیکان در جشنواره‌های سینمایی جهان حضور دارند و تاثیرگذار هستند اما ما با وجود اهمیت رسانه‌ها و هنرها به این مقوله توجهی نداریم.

ریس دانشگاه صداوسیما یادآوری کرد: بنای این دانشکده نشان از اهمیت موضوع دین و رسانه دارد که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.

وی گفت: متاسفانه در دانشکده‌های سینمایی رویگردانی از مسائل دینی وجود دارد و در رشته‌های الهیات نیز رویگردانی از مساله رسانه را می‌بینیم این دانشکده گامی در جهت پر کردن خلاءها برداشته است.

اسفندیاری عنوان کرد: حتی اگر دین‌دار نبودیم نگاه به آینده جهان باید ما را وا می‌داشت که به مساله دین و رسانه توجه داشته باشیم طبق تحقیقات جهانی جمعیت مسلمان جهان به ۳ میلیارد نفر می‌رسد و ۷۰ درصد نسبت به مسیحیت رشد بیشتری را نشان خواهد داد ما باید این جمعیت انبوه را مطالعه کنیم.

وی تصریح کرد: این دانشکده دو هدف مهم را دنبال می‌کند که شامل توسعه پژوهش‌های بنیادی در حوزه رسانه و دین با تلفیق نگاه برخاسته از هستی‌شناسی و دانش‌ها و علوم رسانه‌ای و در بحث آموزش‌های تخصصی است.

رییس دانشگاه صداوسیمای قم بیان کرد: با راه‌اندازی رشته‌های جدید و دعوت از اندیشمندان برآنیم در این دو هدف مهم گام برداریم در این عرصه برآنیم نسل‌های برنامه‌ساز را با بینش عمیق و تسلط هنری معرفی کنیم.

901/900

کد خبر: 947175

وب گردی

وب گردی