تأثیر ۵۵ درصدی شرایط اجتماعی بر سلامت افراد/ مدیریت استرس را دست‌کم نگیرید

رئیس انجمن علمی ـ پزشکی روانتنی ایران با اشاره به اینکه شرایط اجتماعی ۵۵ درصد از سلامت افراد را تعیین می‌کند، گفت کنار آمدن با استرس با کمک روانپزشک و دریافت مشاوره، رواندرمانی، و در مواردی درمان دارویی و آموزش مدیریت استرس قابل تسهیل است.

به گزارش ایسکانیوز، دکترسیداحمدعلی نوربالا در آستانه برگزاری اولین همایش سالانه انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی ایران اظهار داشت: عوامل روانشناختی بر روی سلامت جسم افراد تأثیر می‌گذارد و توجه به این مساله بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس در ۴دانشگاه علوم‌پزشکی در حال حاضر فلوشیپ پزشکی روان تنی آموزش و تربیت می‌شوند.
وی با اشاره به راه‌اندازی فلوشیپ روانتنی در کشور در سال‌های گذشته افزود: بر اساس ارزیابی ملی سلامت روان در کشور در سال 1378،‌ 21 درصد جامعه ایرانی دچار مشکلات روان‌شناختی بود که این مسئله نیاز به ورود جامعه روانپزشکی و مشارکت آنها دارد.

رئیس انجمن علمی ـ پزشکی روانتنی ایران ادامه داد: بر اساس ارزیابی دیگری در سال 1390 این آمار 23.6 و در سال 96، 23.44 بود و اضطراب، افسردگی، جسمانی‌سازی مشکلات روانی و بد کارکردی اجتماعی 4 علامت مهم مشکلات روانشناختی بود، که در آنها افزایش چشم گیری در سال‌های اخیر دیده شده است.

نوربالا بیان داشت: طی 15 سال گذشته در مورد دو علامت، رشد معناداری داشتیم که شامل اضطراب و جسمانی‌سازی مشکلات روانشناختی بوده است.

وی با بیان اینکه اغتشاشاتی در فضاهای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند اضطراب و نگرانی را بیشتر کند،‌گفت: بیماری‌هایی همچون سردرد،‌مشکلات گوارشی، بالا رفتن قند و فشارخون از جمله مسائل روانی‌تنی بوده که در نخستین کنگره انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی مدنظر قرار گرفته است.

نوربالا با اشاره به اینکه بر اساس تحقیق به عمل آمده در سال 95، مشخص شده که 80 درصد شهروندان تهرانی در یک سال قبل از آن یک رویداد مهم استرسی‌زا را تجربه کرده‌اند گفت: البته به نظرم در حال حاضر این میزان بیشتر شده است.
رئیس انجمن علمی ـ پزشکی روان‌تنی ایران خاطرنشان کرد: شرایط اجتماعی 55 و عوامل رفتاری 30 درصد بر روی سلامت افراد تأثیر می‌گذارند و سایر عوامل تأثیرگذار بر روی سلامت، ژنتیک و نحوه خدمت‌رسانی است.بنابر این توجه به دو عامل شرایط اجتماعی و عوامل رفتاری بسیار حائز اهمیت است.

نوربالا با بیان اینکه برای رفع اضطراب و برخی مشکلات روانشناختی می‌توان از دارو و پزشک کمک گرفت ولی افراد باید توجه داشته باشند که مدیریت استرس و خشم، غم و ... نیز دارای اهمیت بوده و افراد باید آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرند و فرد در صورتی که در معرض این مشکلات قرار گرفت ، علاوه بر مدیریت آن، باید بتواند خدمات درمانی لازم را دریافت کند، بدون اینکه نگران باشد که برچسب مراجعه به روانپزشک را داشته باشد.

701

کد خبر: 947188

وب گردی

وب گردی