مجازات به کارگیری اتباع بیگانه در مشاغل چیست؟

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت:دستگاه های اجرایی باید اقدامات موثرتری را در راستای ساماندهی اتباع بیگانه انجام دهند.

به گزارش ایسکانیوز، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از برخورد سست دستگاه های اجرایی درساماندهی اتباع بیگانه، گفت: هیچ ضعف و خلاء قانونی در برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز درکشور وجود ندارد.

سلمان خدادادی درخصوص آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی برفعالیت اشتغال غیرمجاز 350 هزار تبعه خارجی در کشور، گفت: درحال حاضر دو دستگاه وزارت امور خارجه و وزارت کشور مسئول ساماندهی حضور و فعالیت اتباع بیگانه درکشور هستند، ضمن اینکه در همه کشورهای دنیا نیز با تبعیت از قوانینی بحث ساماندهی اتباع بیگانه در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه قوانین جاری در هر کشوری ساماندهی اتباع بیگانه را مشخص کرده است، افزود: دستگاه های مرتبط نیز باید نحوه اعمال قوانین جاری درخصوص اتباع بیگانه را مشخص کنند، درخصوص این مسئله درجامعه ما قوانین متقن، جامع و کاملی وجود دارد؛ به طوری که درهیچ نقطه از دنیا همانند کشور ما قوانین مناسبی دربحث ساماندهی اتباع بیگانه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درمجلس ششم قوانین مناسبی درخصوص وظایف دولت برای برخورد با اتباع بیگانه به تصویب رسید، تصریح کرد: حتی دراین دوره از مجلس در اصلاح ماده 181 قانون کار، وظایف مراکز، شرکت ها، کارگاه ها، کارفرمایان و افراد دیگر به کارگیرنده اتباع بیگانه نیز مشخص شد و مجازات افراد متخلف دراین حوزه درقوانین موجود روشن است،بنابراین هیچ نکته مبهمی درخصوص برخورد با اتباع بیگانه غیرقانونی مستقر درکشور وجود نداشته و دراین حوزه هیج منع و خلاء قانونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 181 قانون کار، کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می گردد مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می گردد مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد .

خدادادی با تاکید براینکه دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت کشور، نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید به وظایف خود به درستی عمل کنند، گفت: البته برای مقابله با اتباع بیگانه درکشور ملاحظاتی امنیتی درراستای حفظ منافع ملی وجود دارد، هرچند که دربرخی شرایط دستگاه های اجرایی سست برخورد می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه مشاغل اتباع بیگانه سخت بوده و هیچ ایرانی قادربه انجام آن نخواهد بود، افزود: دستگاه های اجرایی باید اقدامات موثرتری را در راستای ساماندهی اتباع بیگانه انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، گفت: از مجموع ۴۰۰ هزار نیروی شاغل خارجی در بازار کار ایران، در حال حاضر فقط ۵۰ هزار نفر مجوز اشتغال به کار در ایران را دارند و ۳۵۰ هزار نفر دیگر یا بدون مجوز مشغول به کار هستند یا بنا به دلایلی نسبت به تمدید مجوز سالانه خود اقدام نکردند.

خبرگزاری خانه ملت

705

کد خبر: 947214

وب گردی

وب گردی