زرشناس: هرگز یک اثر تئوریک در جمهوری اسلامی سانسور نشده است/دیکتاتوری در ایران دروغ محض است

نویسنده کتاب «دربارهٔ دموکراسی» گفت: درحالی که همواره چندین جریان نظری به صورت سازمان یافته در حیطه نشر سانسور شده‌اند امادر جمهوری اسلامی هیچ گاه برای انتشار یک کتاب تئوریک محدودیتی نبوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست تخصصی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی به همت کارگروه کتاب در سالن اردیبهشت مصلی امام خمینی (ره) پیش از ظهر امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شهریار زرشناس پژوهشگر معاصر در پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، درباره نسبت انقلاب اسلامی و افق گشایی در حوزه تفکر و فرایند آزاد اندیشی و دفاع مقدس گفت: انقلاب اسلامی آزادی اندیشه و اندیشیدن را در ایران نهادینه کرده است.

وی افزود: در سنجش تاریخ ایران که جریان مداومی از ظهورها و خلاقیت های فلسفی است و اوج آن در فلسفه صدرایی است، انقلاب اسلامی به مثابه خیزش عالم اسلامی و فلسفه شبه مدرن محسوب می شود و به نحوی خیزش در تفکرات مدرن است و انقلاب اسلامی حرکتی به سمت احیای تفکر و بازگشت به خویشتن است.

زرشناس با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ره آورد بزرگ در بازگشت به خوشتن است اظهار کرد: نزدیک به دو قرن از ظهور اندیشه مدرنیته در ایران می گذرد و عمده جریان های اندیشه ها در ایران اقتباسی بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد خیزش عالم در ایران اسلامی در حوزه تفکرات، افق گشایی کرده است و شاهد تحول خودآگاه تاریخی در ایران هستیم و در شکل گیری این خودآگاهی شبه مدرنیته ایرانی تاکنون ایستاده ایم البته خودآگاهی تاریخی روندی است که فلسفه اش در قیام 15 خرداد بسته شد و با انقلاب اسلامی به ثمر نشست.

این پژوهشگر معاصر گفت: در جریان انقلاب اسلامی شاهد تحول بزرگ نظری در خودآگاه تاریخی هستیم که در روحیه نظری منجر به یک زایندگی تئوریک برای ایران است و این خودآگاهی انقلاب اسلامی با نشانه هایش پدیدار شده است.

وی افزود: در جریان پس از انقلاب اسلامی در بازار کتاب، آزادی اندیشه و نشر تئوریک پدیدار شده است البته در جریان رسانه های امروز می خواهند توهم دیکتاتوری را القا کنند.

زرشناس با بیان اینکه در جمهوری اسلامی هرگز یک اثر تئوریک سانسور نشده است گفت: هیچ گاه برای نشر کتاب تئوریک محدودیت به عمل نیامده است با وجودی که همیشه چندین جریان نظری به صورت سازمان یافته در حیطه نشر سانسور شد.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه تا سال 1357 هیچ گاه یک اثر کلاسیک مارکسیستی آزاد در ایران منتشر نشد، اضافه کرد: این روند ما را به یک رنسانس تئوریک می‌رساند. ما در پیشینه تاریخی خود هیچ گاه شاهد این خودآگاهی نبوده ایم. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که گروه‌های مارکسیستی علیه جمهوری اسلامی قیام مسلحانه کردند، اما کتب اندیشه‌ای آنها آزادانه منتشر شد و این نشان از سعه صدر و وسعت نظر نظام اسلامی دارد که مجوز نشر آثار اصلی‌ترین نظریه‌پردازان مارکسیست را صادر کرده است.

وی افزود: ممنوعیتی برای نشر آثار مارکسیستی برای نشر ممنوعیتی وجود نداشته است. البته این سخن برای سال‌های 57 تا 60 نیست بلکه بعد از سال‌های 60 به بعد آنها علیه نظام اسلامی اسلحه به دست گرفتند و این اولین باری بود که چنین اتفاقی در ایران روی می‌دهد و باید آن را از افتخارات جمهوری اسلامی دانست که آزادی تفکر در حوزه نشر را رقم زده است.

این نظریه پرداز حوزه علوم انسانی گفت: از 1309 که پهلوی اول انتشار اندیشه‌های اشتراکی را ممنوع اعلام کرد تا بعد از انقلاب این افکار اجازه انتشار نداشته‌اند. این مسئله در مورد لیبرال‌ها هم مصداق دارد و آثار‌ هابر ماس و دیگر نظریه‌پردازان در ایران بدون محدویت منتشر می‌شود در این رابطه باید گفت، توهم دیکتاتوری یک دروغ بزرگ است و این از سوی رسانه‌ها صورت گرفته است و آزادی اندیشه از رهاوردهای بزرگ تاریخ در ایران است که بعد از انقلاب رقم خورده است.

جزو 20 کشور اول دنیا در مطالعه هستیم

در ادامه در نشست 40 سالگی انقلاب اسلامی، محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مدعیان روشنفکری اجازه دهند غرب آن‌طور که هست به داخل معرفی شود و آنطور که غرب خودش را معرفی می کند مردم با آن آشنا شوند و روشنفکران آن را سانسور نکنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم با اشاره به آمار نشر کتاب در سال‌های پیش و پس از انقلاب گفت: مقایسه میان جمهوری اسلامی با دوران پهلوی مقایسه ناجوانمردانه‌ای است؛ زیرا در حوزه کتاب امروز در آخرین آماری که منتشر شده میزان نشر کتاب به بیش از 100 هزار عنوان کتاب رسیده اما در سال‌های پهلوی این میزان در حد یک هزار عنوان کتاب بوده است و از این رو این مقایسه‌ها خنده‌دار است. حتی در سرانه مطالعه هم ما امروز در میان 20 کشور اول دنیاست هر چند رقم قابل قبولی نیست.

وی اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی از سوی نهادهای مختلف برای ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود و حتی تشکل‌های غیردولتی هم در آن سهم داشتند و به لطف خدا شاهد انتشار گسترده برخی کتب در طرح‌های تشویقی بودیم خوشبختانه بخشی از کتاب‌ها که در زمینه شمارگان نظیر ندارند مربوط به حوزه دفاع مقدس است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه متهم به دیکتاتوری و سانسور هستیم ، اضافه کرد: از مدعیان این حرف‌ها باید پرسید چرا کتبی که در زمینه نقد غرب وجود دارد نباید به دست مردم برسد تا جایی که باید عده ای خودشان آستین بالا بزنند و آن آثار را به دست مردم برسانند. به نظرم مدعیان روشنفکری اجازه دهند غرب آنطور که هست به داخل معرفی شود و آنطور که غرب خودش را معرفی می‌کند مردم با آن اشنا شوند و روشنفکران آن را سانسور نکنند.

صفارهرندی اضافه کرد: در روزگار ما شمارگان کتاب‌ها رو به کاهش است و این یک غصه است که برای برطرف کردن آن باید فکری کرد که بخشی از آن در اختیار دولت و بخشی دیگر در اختیار نهادهای فعال در حوزه کتاب است.

همچنین در این مراسم محمد الهیاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، مجتبی رحماندوست نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، مریم جدلی مدیر انتشارات نغمه به ایراد سخنرانی پرداختند.

502

کد خبر: 947220

وب گردی

وب گردی