جزئیات تنظیم بازار ماه مبارک رمضان/عرضه ٦٠ هزارتن برنج و شکر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران جزئیات تنظیم بازار کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یزدان سیف در نشستی خبری با اشاره به هماهنگی های انجام شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اظهارداشت: با هماهنگی انجمن های صنفی مربوطه از جمله انجمن روغن نباتی، انجمن شکر، انجمن ماکارونی، انجمن فروشگاه های زنجیره ای و انجمن برنج تلاش کردیم بازار کم تنش و بی تنشی را در ماه مبارک رمضان داشته باشیم.

او افزود: در این راستا حدود ٣٠ هزارتن برنج را در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف با قیمت های مشخص و مصوب توزیع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: همچنین حدود ٣٠ هزارتن شکر به مناسبت این ایام توزیع می شود که ١٠ هزارتن آن به صورت بسته بندی شده از طریق فروشگاه ها و ٢٠ هزارتن از طریق صنوف برای مصارف شیرینی و شکلات خواهد بود.

سیف افزود: حدود ١٠ هزارتن روغن خام و روغن نباتی از طریق فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود ضمن اینکه حدود ٢٠ هزارتن ماکارونی با قیمت ١٠ الی ١٥ درصد زیر نرخ بازار، به مصرف کنندگان عرضه می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ نیز تدابیری اندیشیده شده که در حوزه مسئولیت شرکت پشتیبانی امور دام است و این شرکت به موقع اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهد داد.

سیف گفت: قیمت هرکیلوگرم برنج هندی ١١٢١ تحویل به فروشندگان و فروشگاه های زنجیره ای ٥٢٠٠تومان و برای مصرف کنندگان ٥٥٠٠ تومان است، همچنین قیمت برنج هندی پی آر ١١ درب انبار عمده فروشی ٢٣٠٠ تومان و برای مصرف کننده ٢٦٠٠ تومان است.

به گفته او، قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی هومالی تحویل به فروشندگان ٣٦٠٠ تومان و برای مصرف کنندگان ٣٩٠٠ تومان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: طبق توافقات انجام شده روغن نباتی نیز با ١٠ درصد تخفیف عرضه می شود ضمن اینکه عرضه شکر نیز با همین شرایط انجام خواهد شد.

او گفت: توزیع این اقلام از شنبه آینده، ٢٢ اردیبهشت ماه در مراکز عرضه آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه تلاش می کنیم ۵۰ درصد از پول کشاورزان گندم کار را به روز پرداخت کنیم، درباره روند خرید تضمینی دانه های روغنی اضافه کرد: تاکنون حدود ۴۸ هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است که پول کشاورزان تا پایان هفته جاری پرداخت می شود.

سیف گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۹ هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده بود که بر اساس برآوردهای انجام شده امسال میزان خرید یک و نیم برابر بیشتر شده است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی همچنین از صادرات ۵۹۰ هزار تن گندم، آرد و مشتقات خبرداد و اظهارداشت:ایران یکی از رقبای اصلی منطقه در زمینه صادرات آرد است.

او افزود: باوجود اینکه یارانه صادرات این بخش تقریباً حذف شده است صادرات به عراق و کشورهای منطقه ادامه دارد.وی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره ارزان تر بودن قیمت جهانی گندم از قیمت تمام شده داخلی، اضافه کرد: اما باید بگویم که میانگین قیمت گندم در بازارهای جهانی ۳۸۰ دلار در هر تن بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: با همت مسئولان و حمایت دولت موفق شدیم واردات ۷ تا ۸ میلیون تن گندم را به کمتر از ۷۰ هزار تن در سال ۹۶ کاهش دهیم که این مسئله تولید و خود اتکایی گندم را توجیه می کند.

او با بیان اینکه میزان تولید گندم برای سال جدید ۱۳ میلیون تن برآورد شده است که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خریداری می شود، ادامه داد:کشاورزان هیچگونه نگرانی نداشته باشند چون هیچ تغییری در سیاست خرید گندم ایجاد نخواهد شد و دولت به هر قیمتی که باشد برنامه حمایتی خرید تضمینی را اجرا می کند.

سیف افزود: امسال قرار بود برنامه قیمت تضمینی را با عرضه گندم به بورس کالا اجرا کنیم که این برنامه با توجه به اینکه زیرساخت های لازم برای انبار گندم در بورس کالا فراهم نبود به تعویق افتاد.

او گفت: هیچگاه برنامه خرید تضمینی متوقف نخواهد شد و دولت تلاش می کند با ادامه اجرای این برنامه بویژه در محصول گندم پایدار سازی جمعیت روستاها و ایجاد امنیت شغلی ، رفاه اجتماعی و افزایش در آمد کشاورزان و روستاییان را اجرا کند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه باقی مانده مطالبات چغندرکاران تا پایان اردیبهشت پرداخت می شود، افزود:سال گذشته حدود دو میلیون تن شکر به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال در کشور تولید شد.

او افزود: خود اتکایی در تولید شکر در ۱۲۲ سال گذشته بی سابقه بوده است و کشاورزان باوجود تنش های سرما و خشکسالی توانستند میزان تولید بی سابقه ای را در محصولات راهبردی بویژه چغندر قند ایجاد کنند.
سیف ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات چغندر کاران باقی مانده است که تا پایان اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

منبع: مهر

401

کد خبر: 947223

وب گردی

وب گردی