بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران 12 درصد افزایش یافت

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، گفت: آمار متوسط بازدید از نمایشگاه در روزهای گذشته نسبت به سال قبل در همین روزها 10 تا 12 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا در نشست خبری که در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب در مصلا تهران برگزار شد، اظهار کرد: در روز نخست برگزاری نمایشگاه شاهد رشد سی درصدی استقبال مردمی نسبت به سال گذشته بودیم که البته دلیل آن تعطیل بودن روز چهارشنبه بود.

وی ادامه داد: در روز پنجشنبه حدودا پانزده درصد و در روز جمعه حدود حدود 5 تا 10 درصد افزایش بازدید را نسبت به سال گذشته مشاهده کردیم.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با توجه تبلیغات شهری و تلویزیونی کمتر در مقایسه با سال قبل، استقبال مردم از نمایشگاه کتاب خیلی خوب و گسترده بوده و امیدواریم به صورت خوب و پرمحتوا در روزهای آتی ادامه پیدا کند.

شهرام‌نیا در توضیح قدم‌‌های روز به جلویی که در این دوره از نمایشگاه برداشته شده، گفت: واسپاری و واگذاری بیشتر امور به اصحاب نشر، تقویت جایگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب با حضور کشورها و اتحادیه‌‌های نشر خارجی و تقویت بعد نمایشگاهی، نمایشگاه کتاب با برگزاری نشست‌‌های تخصصی و حضور اهالی قلم و فرهیختگان از جمله اموری بوده است که برای هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه انجام داده‌ایم.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به بحث تخلفاتی که ممکن است در هر دوره از نمایشگاه رخ دهد، تصریح کرد: با مطرح شدن بحث یارانه عده‌ای در این میان سودجویی می‌‌کنند و به همین دلیل ما در جلسات مختلفی راهکارهایی را برای مقابله با تخلفات اتخاذ کردیم.

وی افزود: طراحی سیستمی برای ارایه بن‌‌های دانشجویی از جمله اقداماتی بود که در این دوره انجام شد چراکه در دوره قبل برای مثال فردی با سیصد کارت دانشجویی که از میان دانشجویان جمع‌آوری کرده بود سیصد بن دریافت کرد و پول زیادی به جیب زد.

شهرام نیا با اشاره به اینکه تخلفات این دور از نمایشگاه نزدیک به صفر است، ادامه داد: شارژ مستقیم کارت ملی هوشمند و تطابق دادن کارت دانشجویی با کارت ملی از جمله اقداماتی بود که در زمینه به حداقل رساندن تخلفات انجام شد.

این مقام مسوول با اشاره به فعالیت جدی هیات رسیدگی به تخلفات در روزهای گذشته گفت: روز گذشته این هیات رای به بسته شدن دو غرفه را صادر کرد و با تخلفاتی چون قاچاق کتاب و فروش کتاب جعلی و بدون مجوز به جد برخورد می‌‌شود.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوالی در زمینه مهمانان بین‌المللی نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: قرار نیست جز در مواردی خاص برای مهمانان خارجی از جیب نمایشگاه هزینه کنیم اما گفتنی است هیاتی سی و سه نفر از کشور صربستان به عنوان کشور مهمان و هیاتی هجده نفر از تونس به عنوان شهر ویژه مهمان در این دوره از نمایشگاه حضور به هم رسانده‌اند. علاوه بر این مقاماتی از کشور آلمان، چین، ایتالیا، عمان و قطر در این دوره حضور داشته‌اند.

**حضور 124 مهمان خارجی در نمایشگاه کتاب تهران

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: به طور کلی حضور بخش بین‌المللی در این دوره از نمایشگاه با رشد خوبی همراه بوده و حرفه‌ای‌تر از گذشته بوده است به طوری که تقریبا 124 نماینده یا مسوول فرهنگی خارجی مهمان ما در این نمایشگاه هستند.

شهرام‌نیا تصریح کرد: به طور مثال دو هفته پیش ترجمه جدیدی از رباعیات خیام در کشور بوداپست رونمایی شد. دیروز همین کتاب با تصویرگری هنرمند مجاری گیزلا وارگا سینایی با حضور مقامات مجاری برگزار شد و قرار است مجسمه‌ای از خیام در یکی از میادین بوداپست نسب شود.

وی افزود: همچنین توافق شده است تا ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تورین ایتالیا باشد.

وی به طور کلی وضعیت روابط بین‌المللی در حوزه چاپ و نشر را رو به جلو توصیف کرد و گفت: اگر چه هنوز موانعی در این زمینه وجود دارد اما دستاوردهای ارزشمندی نیز حاصل شده است.

شهرام‌نیا درباره حضور اورهان پاموک نویسنده معروف ترک در نمایشگاه کتاب تهران گفت: شنیده‌ایم یکی از ناشران این نویسنده ترک را دعوت کرده است اما دعوت رسمی از سوی مسوولان نمایشگاه صورت نگرفته است.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره حضور مقامات دولتی در این دوره از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: قرار بود ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه شرکت کند اما شرایطی به یکباره پیش آمد که حضور ایشان ممکن نشد. شرکت آقای جهانگیری نیز به دلیل مشغله کاری به یکباره کنسل شد.

شهرام‌نیا افزود: پیشنهاد کرده‌ایم در صورتی که شرایط ریاست جمهوری اجازه دهد ایشان بازدیدی از این دوره نمایشگاه داشته باشد.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

503

کد خبر: 947234

وب گردی

وب گردی