گسترش رشته های زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه های روسیه

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه گفت: تصمیم دولت روسیه این است که سهمیه پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های این کشور مانند رشته‌هایی نظیر ایران‌شناسی و زبان فارسی را افزایش دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ رمضان عبدالطیف اف امروز در دیدار با وزیر علوم که به منظور توسعه همکاری‌های علمی – آموزشی بین ایران و کشور‌های فدراسیون روسیه صورت گرفت، ظرفیت‌های علمی دو کشور را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر همکاری‌های علمی و آموزشی بین دو کشور ایران و کشور‌های فدراسیون روسیه وجود دارد و اخیرا کنفرانسی در دانشگاه قفقاز در زمینه همکاری‌های علمی برگزار شد و در این کنفرانس مسائل علمی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران و قفقاز در زمینه مسائل فرهنگی، شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و قفقاز همیشه تحت تاثیر شاعران و فرهنگیان ایران بوده است، ضمن این که چندین دانشجوی ایرانی در دانشگاه قفقاز تحصیل می‌کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور همکاری با دولت‌های منطقه خزر همچنین از راه‌اندازی مرکز انسان‌دوستانه با ایران در قفقاز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز، سعی می‌کنیم دانشجویانی را در زمینه‌های مختلف ایران‌شناسی، زبان فارسی و غیره... پذیرش کرده و آموزش دهیم، ضمن اینکه در چندین دانشگاه روسیه زبان فارسی و ایران‌شناسی آموزش داده می‌شود و در دانشگاه داغستان هم کرسی زبان فارسی راه‌اندازی شده است.

عبدالطیف اف همچنین از تلاش برای افزایش سهمیه دانشجویان ایرانی برای پذیرش در دانشگاه‌های روسیه خبر داد و گفت: ما آماده هستیم سهمیه پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های روسیه افزایش یابد و در این زمینه رایزنی‌هایی را انجام می‌دهیم. وزیر آموزش عالی روسیه درخواست دارند که سهمیه افزایش این پذیرش در رشته‌های مختلف بخصوص ایران شناسی و زبان فارسی بیشتر شود.

وی تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم سهمیه پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های روسیه در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و رشته‌های خاص یعنی ایران شناسی بیشتر شود.

به گفته او دانشگاه‌های روسیه آماده هستند اساتید خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی به ایران بفرستند تا در خصوص مسائل علمی، آموزشی و فناوری‌های جدید با ایران تبادل نظر کنند، حتی برای اساتید ایرانی در دانشگاه‌های روسیه نیز دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای گسترش همکاری‌های علمی و آموزشی و حتی فرهنگی بین کشور‌های ایران و روسیه وجود دارد. وظیفه ما این است که با استفاده از این ظرفیت‌ها، دو کشور را در عرصه علمی به ابرقدرت تبدیل کنیم و باید جلسات توسعه این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

202

کد خبر: 947257

وب گردی

وب گردی