دانشگاه آزاد اسلامی دومین دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی یو اس نیوز

در نظام رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۸ موسسه ایرانی جزو برترین موسسات علمی قرار گرفتند، که این تعداد در سال ۲۰۱۶، ۱۳ موسسه ایرانی بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ یکی از نظام‌های مهم رتبه بندی، نظام رتبه بندی تایمز است. در این نظام رتبه بندی و در سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، تبریز و دانشگاه تهران (شعبه بین المللی کیش) حضور دارند که در رده ۶۰۱ تا ۸۰۱ قرار گرفته‌اند. درهمین نظام رتبه بندی دانشگاه‌های شهید بهشتی و شیراز هم در رتبه بندی ۸۰۱ به بعد قرار می‌گیرند.


در این نظام رتبه بندی، دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، تبریز، تهران و علوم پزشکی تهران همگی با کسب رتبه در بازه ۸۰۰-۶۰۱ بعد از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده دوم دانشگاه‌های برتر کشور قرار گرفتند. دانشگاه‌های مشهد، گیلان، اصفهان، شهید بهشتی، شیراز، دانشگاه‌های الزهرا، بیرجند، یزد و زنجان نیز از دیگر دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی تایمز بوده‌اند.


در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۸ موسسه ایرانی در رتبه بندی جهانی تایمز جزو برترین موسسات علمی قرار گرفتند، که این تعداد در سال ۲۰۱۶، ۱۳ موسسه ایرانی بوده است.


یکی دیگر از نظام‌های رتبه بندی معتبر که دانشگاه‌های ایرانی در آن حضور دارند نظام رتبه بندی کیو اس است. در رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های ایران در ۲ حیطه مهندسی- فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده‌اند. در این نظام رتبه بندی دانشگاه شریف در حیطه مهندسی و فناوری در رتبه ۴۵۱-۵۰۰ و دانشگاه علوم پزشکی تهران در حیطه پزشکی و علوم زیستی در رتبه ۴۰۱-۴۵۰ است.


*رتبه بندی وبومتریکس
نظام رتبه بندی وبومتریکس یکی دیگر از نظام‌های رتبه بندی بین المللی دانشگاهی است. این رتبه‌بندی از سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۴.۰۰۰ دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آن‌ها تحلیل کرده‌است که بر طبق آن و بر اساس فهرست به روزشده سال ۲۰۱۸ دانشگاه تهران در سطح جهان در رتبه ۴۵۵ بوده و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم رتبه ۵۶۶ را کسب کرده است. دانشگاه بعدی در این فهرست دانشگاه شریف با رتبه ۵۸۲ است. رتبه بعدی در این میان متعلق به دانشگاه امیرکبیر با رتبه ۸۴۳ است. در این فهرست دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی اصفهان رتبه‌های ۸۵۵ و ۸۹۵ را دارند. دانشگاه‌های علم و صنعت ایران و فردوسی هم رتبه‌های ۹۲۲ و ۹۶۳ را کسب کرده‌اند.


*رتبه بندی یو اس نیوز

از جمله نظام‌های رتبه بندی جهانی می‌توان به نظام رتبه بندی یو اس نیوز هم اشاره کرد که در آن دانشگاه تهران رتبه اول کشور و رتبه ۴۶۲ جهانی را در اختیار دارد. در این فهرست دانشگاه‌های آزاد (۴۹۷)، شریف (۵۱۹)، صنعتی اصفهان (۵۹۰)، امیرکبیر (۶۶۱)، علوم پزشکی تهران (۷۵۶)، علم و صنعت ایران (۷۹۵)، تربیت مدرس (۸۰۶)، فردوسی (۸۶۸) و تبریز (۸۸۰)، اصفهان (۱۰۹۷)، علوم پزشکی شهید بهشتی (۱۱۴۹)، علوم پزشکی شیراز (۱۲۲۴) و نوشیروانی بابل رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

202

کد خبر: 947263

وب گردی

وب گردی