کوشکی: آمریکا اصلا ورودی به برجام نکرده بود/ اروپا به دنبال توسعه بازار مصرفی خودش است

استاد دانشگاه تهران در خصوص ادعاهای امریکا برای خروج از برجام اظهار داشت: تنها کسی که برجام را جدی گرفت و به تمام تعهدات خودش به صورت پیش دستانه عمل کرد ایران بود.

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگارسیاسی ایسکانیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج آمریکا از برجام گفت: واقعیت این است که آمریکا از همان ابتدا اساس برجام را نپذیرفته بود که حالا بخواهد از آن خارج شود. این کشور به تعهدات خودش در برجام عمل نکرده بود واساسا ورودی به تعهدات خودش نداشت.

وی افزود:حتی اروپایی ها هم به تعهدات خودشان عمل نکردند.اروپایی ها هم حاضر نشدند که موانع بانکی را مرتفع کنند و گشایشی در روابط بین بانکی و ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تنها کسی که برجام را جدی گرفت و به تمام تعهدات خودش به صورت پیش دستانه عمل کرد ایران بود.

وی با بیان اینکه این رفت و آمد های آمریکایی ها به جهت خروج از برجام نیست تاکید کرد: ایالات متحده از ابتدا اصلا کاری به کار برجام نداشتند بلکه اساسا به دنبال تحمیل برجام های بعدی به ایران هستند.

کوشکی در پاسخ به این که رویکرد ایران باید در قبال خروج آمریکا از برجام چه باشد گفت:منطقی ترین عمل این است که تعهدات خود در برجام را ملغی کنیم،و همه آنچه در برجام از دست دادیم را پس بگیریم؛البته بنده اراداه ای در دولت فعلی در این رابطه نمی بینم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تشریح وضعیت کنونی در مورد نظریه ادامه برجام با اروپا بیان کرد: این یک نظریه تاریخ مصرف گذشته است و به تاریخ پیوسته است؛اکنون که اروپا با آمریکا کمال همکاری را دارد و همگام با آمریکا در مسائل غیر مربوط به برجام مانند موشکی و منطقه نیز هم صدا شده است، این صرفا یک خوش خیالی محض است.

وی ادامه داد:اروپایی ها فقط به دنبال توسعه بازار مصرف خود در ایران بودند ضمن آنکه آنها با استفاده از پول نفت ایران که در بانک های آنها بلوکه شده بود، سعی در افزایش واردات به ایران و بهره گیری اقتصادی به سود خود کردند.

این پژوهشگر مطالعات منطقه ای در پاسخ به پذیرش برجام های بعدی در حوزه موشکی و منطقه ای ادامه داد:متاسفانه دوستان دولتی تمایل جدی به این کار دارند،آقای روحانی در مناظره انتخاباتی خود در سال 96 به صراحت بیان کردند که مایل هستند در سایر حوزه ها نیز وارد مذاکرات شوند و تحریم ها را در این حوزه ها بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در تشریح تفاوت های مذاکرات کنونی کره شمالی با مذاکرات ایران گفت:این مذاکرات یک تفاوت مهم دارد،کره شمالی دست برترش را در مذاکرات ثابت کرد.آزمایش های موشکی و هسته ای خود را انجام داد و به طرف آمریکایی نشان داد که می تواند هر نقطه از خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

کوشکی افزود:کره شمالی با سرمایه گذاری بر بروی بحث موشکی و هسته ای اکنون می تواند در مذاکرات اقتصادی از طرف آمریکایی امتیاز لازم خود را بگیرد.کره شمالی هیچ گاه نگفته است که تسلیحات خودش را نابود خواهد کرد؛بلکه گفته آن را متوقف خواهد کرد یعنی در همین سطح نگاه خواهد داشت و به سمت توسعه بیشتر نخواهد رفت.

وی پیرامون سرنوشت مذاکرات کره شمالی با توجه به تجربه برجام بیان کرد:واقعیت این است که ما در برجام در برابر آمریکایی ها دست برتری نداشتیم،و تمام برگ های برنده خود را سوزاندیم و ابتدا به ساکن همه راحراج کردیم. کره شمالی دیگر نیازی به ساخت موشک جدید یا افزایش توان هسته ای خویش ندارد.این خیلی فرق می کند که ما در مذاکرات از همه کارت های خود مانند آب سنگین اراک و فوردو استفاده کردیم و بعد از آن چیزی نداشتیم که در قبال آن از آمریکا امتیازی بگیریم.

استاد دانشگاه در مورد تهدید مسئولان دولتی پیرامون بازگشت سریع به صنعت هسته ای قبل از توافق برجام گفت:امیدواریم که دولت اراده چنین کاری را داشته باشد. واقعیت این است که دوستان دولتی توان هسته ای را به طور محسوسی کاهش دادند اما این امکان و توان وجود دارد که این کار عملی شود.


303

کد خبر: 947279

وب گردی

وب گردی