بودجه‌هایی که بنام فرهنگسازی دانشجویی به جیب ژن‌های خوب می‌رود

برگزاری جشنواره سیمرغ با هدف فرهنگسازی بر دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت در حالی برگزار می شود که مشارکتی از دانشجویان درآن دیده نمی شود و بودجه های کلان به جیب ژن های خوب و مسوولان سفارشی و چند شغله می رود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت تحت عنوان «سیمرغ» چند روزی است کار خود را در جنوب پایتخت آغاز کرده است. جشنواره ای که به گفته متولیان آن قصد دارد فرهنگ دُرست بهداشت و تغذیه را از طریق هنر به مردم آموزش دهد.

قطعا فرهنگ‌سازی و هزینه‌کردن برای فرهنگ مورد تایید همگان بوده و است و مسئله بهداشت از این قاعده مستثنی نیست اما اشکالات عدیده در برگزاری این جشنواره درون سازمانی، اما و اگرهای بسیاری را به وجود می آورد.

در فراخوان جشنواره سیمرغ اینچنین نوشته شده است: تقویــت فضــای پــر نشــاط و انگیــزه فرهنگــی و هنــری در دانشــجویان، کارکنــان، اعضــای تقویــت فضــای پــر نشــاط و انگیــزه هیئت علمی دانشـگاههای علوم پزشـکی کشـور و جامعه پزشـکی ) دانش آموختگان علوم پزشـکی ( و جلـب توجـه بـه مسـائل مهـم جامعـه و کشـور و جهـان از طریـق فرهنـگ و هنـر و در کانون هــای توســعه و تقویــت مشــارکت در فعالیت هــای فرهنگــی و هنــری خصوصــا فرهنگـی هنـری بـه منظـور تربیـت چنـد بعـدی دانشـجویان و همچنین ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری شناسـایی، معرفی، اسـتفاده و تجلیل از نخبگان خالق و توانمند در زمینه های فرهنگی و هنری ترویج فرهنگ سلامت با بهره مندی از ابزار هنر.

آنچه مسلم است این جشنواره اصالتی دانشجویی دارد اما جای تعجب دارد که دانشجویان در برگزاری این جشنواره کمترین نقشی نداشته و ندارند به طوری که در هیچکدام از بخش های این جشنواره اثری از دانشجویان فعال رشته های پزشکی دیده نمی شود.

در عین حال حضور یکی از افراد نزدیک به معاون وزیر در بخش اجرایی که پیشتر به واسطه دبیر جشنواره فیلم سلامت به جشنواره فیلم فجر نیز راه یافته بود و نقش مشاور را بازی می کرد از نکات عجیب این جشنواره است.

این جوان جویای نام که از ژن خوب بهره می برد در سومین جشنواره فیلم سلامت به دلیل رابطه فامیلی با یکی از مسوولان وزارت بهداشت نقشی کلیدی داشته و از هم اکنون سودای جشنواره سی و هفتم را در سر می پروراند و سوژه شدن وی در یکی از استنداب کمدی های برگزار شده در جشنواره سیمرغ از جمله حاشیه های این ژن خوب بوده است.

حلقه مدیریتی جشنواره سیمرغ در عین حال گستره های فامیلی بیشتری دارد و افراد چند شغله در این دایره کم نیستند اما مهمتر از ژن های خوب رسوخ کرده در وزارت بهداشت، گستردگی بیهوده جشنواره سیمرغ و هزینه های گزاف برای جشنواره ای است که قرار بوده دانشجویی باشد. اما با توجه به سرریز بودجه های کلان به این جشنواره، شاهد خرج بیهوده بیت المال در آن هستیم و دعوت از یکی از خواننده ها برای اجرا در اختتامیه دوره قبلی این جشنواره با هزینه ای نزدیک به 100 میلیون تومان نشان می دهد وزارت بهداشت بودجه های بی حساب و کتاب کم ندارد.

حال سوال اینجاست که واقعا برگزاری جشنواره‌هایی با هزینه های میلیاردی به بهانه فرهنگ سازی کار تایید شده است؟ اینکه وزارت بهداشت با تمام مشکلاتی که در حوزه دارو و درمان در کشور دارد جشنواره‌ای را برای فرهنگ سازی تدرک ببیند درست است؟ جشنواره‌ای که تاثیر گذاری آن حتی در اخبار رسانه‌ها نیز دیده نمی‌شود؟

چرا نباید دانشجویان در جشنواره ای که متعلق به آنهاست نقشی داشته باشند و چرا نباید این رویداد در دانشگاه ها با بضاعت دانشجویی برگزار شود؟ نکته مهمتر آنکه در جایی که این جشنواره مقرر شده در 5 بخش برگزار شود و 5 مسوول با 5 گروه مشخص برنامه هایی را برای آن تدارک دیدند که از هیچکدام از این مسوولان نه در نشست خبری و نه در اخبار منتشر شده از طریق ستاد خبری و روابط عمومی جشنواره خبری نیست! و تنها هوشنگ مرادی کرمانی در مراسم اختتامیه بخش ادبیات حضور پیدا کرد . مراسمی که در کمال تعجب برگزیدگان ان پیش از پایان اختتامیه از طریق روابط عمومی اعلام شد و بسیاری از حاضران سالن را ترک کردند!

همچنین از 5 بخش جشنواره که برگزار کنندگان مدعی اثرگذاری آن هستند روزانه بطور متوسط یک اتفاق هم رخ نداده که خبری درباره آن مخابره شود.

سوال قابل تامل‌تر اینجاست که در روزهایی که برخی از داورهای ایرانی بیماران سرطانی به صورت آزاد و با مبلغ بالای 4 میلیون تومان در داروخانه‌ها به فروش می رسد، باز هم برگزاری جشنواره فرهنگی ضروری است؟

درخواست روشن رسانه ها از وزارت بهداشت روشنگری درباره بودجه هایی است که برای این جشنواره هدر می رود! و سهم ژن های خوب و مدیران چند شغله ی سفارش شده از این گذر چقدر است؟ چرا نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی نظارتی در برگزاری جشنواره ها و بودجه های هنگفت آن ندارند و چرا شفاف مشخص نمی شود مدیران و ژن های خوب و مسوولان سفارشی این جشنواره چقدر دریافت می کنند؟

درخواست روشن رسانه ها انتشار قراردادهای موجود و حقیقی است و باید دید وزارت بهداشت آیا چنین شجاعتی را دارد یا ابهام در بودجه و هزینه ها این رویداد نیز همچون الباقی جشنواره ها به فراموشی سپرده می شود.

با نگاه دقیق‌تر به میزان هزینه‌های جشنواره، مدیران بعضاً ژن خوب با سن و سال‌های اندک و آقای مدیر سفارشی چند شغله به این نتیجه می رسیم که این جشنواره نه تنها تاثیر مثبتی بر روند فرهنگ سازی بهداشت و درمان نداشته است بلکه بعد از این هم نخواهد داشت و تنها منجر به تربیت مدیران از نوع ژن خوب می شود تا به واسطه خرابکاری در این جشنواره ها خیز بلندی برای رویداد معتبر هنری مثل فجر بردارند.

502

کد خبر: 947318

وب گردی

وب گردی