امام جمعه مشهد: نوجوانان نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشند

امام جمعه مشهد گفت: نوجوانان باید در موقعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی احساس مسئولیت کرده و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشند.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح یکشنبه در مراسم جشن تکلیف دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) اظهارکرد:بلوغ یعنی رسیدن و بالغ یعنی رسیده اما رسیدن به چه چیزی؟! معمولا وقتی در مورد دختران و پسران بلوغ استفاده می شود این متعلق بلوغ توان جسمی و جنسی و تشخیص است.

وی افزود: اما در هر سه این ها تشابه وجود دارد، چون دختران در پایان ۹ سالگی و پسران در پایان ۱۵ سالگی بالغ می شوند.تفاوت زن و مرد در ساختار جسمانی و انسانی یکسان است اما در حوزه تکلیف به خاطر ساختارشان یکسان نیست چون تشخیص تکلیف در آنها متفاوت است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: وقتی دختر به ۹ سال تمام می رسد تشخیص مورد نیاز به تکلیفش را پیدا کرده است. آنچه برای شما در درجه اول در بلوغ تکلیفی مهم است دانستن حوزه مسئولیتتان با آن گستردگی که شرع مقدس معلوم کرده است و تکلیفتان در این حوزه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با تشخیص این حوزه و مسئولیتتان در آن شما مکلف شده اید، اصولا تشخیص این مسئله نقطه عطف و سرآغاز مردانگی شما در حوزه زندگی است.آنچه در زندگی فردی شما مهم است ترک محرمات است، توجه به محرمات شرعیه برای شما بسیار اهمیت دارد. هرآنچه بر یک مرد ۴۰ ساله حرام است برای شما نیز حرام است.

علم الهدی تاکید کرد: آنچه باعث عقب افتادن سن بلوغ شما نسبت به دختران است عمدتا تشخیص تکلیف در حوزه اجتماعی است. امروز تشخیص تکلیف اجتماعی برای شما بسیار اهمیت دارد چون با وضعی که دین و نظام ما در حال حاضر دارد شما یک سرباز مجاهد و نیروی ارزشی برای اسلام هستید.

وی گفت: در موقعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی شما باید احساس مسئولیت کنید و نسبت به مسائل بی تفاوت نباشید. تفاوت اندیشیدن شما با دیگران در بحث تجربه است و باید بار تجربه دیگران را بر توان بالای فکری و خلاقیت خود بیافزایید.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: جشنی که برای شما میگیرند جشن بلوغ نیست جشن بندگی است و باید روی مسئولیت های اجتماعی خود بیشتر دقت کرده و در انجامشان تلاش کنید.

901/900

کد خبر: 947441

وب گردی

وب گردی