لبنان چشم به راه انتخابات سرنوشت

پس از پنج سال تعویق در برگزاری انتخابات در لبنان، مردم این کشور امروز صبح به پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات در حالی برگزار می شود که هم نظام انتخاباتی این کشور تغییر کرده و هم تحولات منطقه ای در چند سال گذشته تاثیرات عمیقی بر ساختار سیاسی این کشور داشته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، لبنان امروز پس از پنج سال تعویق، شاهد انتخاباتی سرنوشت ساز خواهد بود. انتخاباتی که نه تنها برای این کشور بلکه برای تمام منطقه خاورمیانه دارای اهمیت و پیامدهایی است. این انتخابات پارلمانی برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ تاکنون، برگزار خواهد شد؛ لبنانی ها در پنج سال گذشته به علت بحران های داخلی نتوانستند انتخابات پارلمانی برگزار کنند. اگر چه در ماه های گذشته نیز تلاش های بسیاری برای تعویق انتخابات به ویژه از طرف برخی از کشورها از جمله عربستان صورت گرفت اما در پایان توافقی همه جانبه برای برگزاری انتخابات حاصل شد. در این انتخابات ۵۹۲ نامزد و ۷۷ لیست در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان طبق قانون نظام نسبی به رقابت می‌پردازند. طبق قانون جدید، لبنان به ۱۵ حوزه انتخاباتی تقسیم شده که تعداد کرسی‌های هر حوزه بین پنج تا ۱۳ کرسی است.

این انتخابات اولین انتخابات لبنان بر اساس قانون جدید می باشد که ژانویه 2017 به تصویب مجلس رسیده و به صورت نمایندگی تناسبی برگزار می‌گردد. روند دوساله ناکامی گروه‌های سیاسی لبنانی در نیل به توافق و تشکیل کابینه در نتیجه وجود اختلافات، یکی از دلایل اصلی گرایش این گروه‌ها به سمت تغییر نظام انتخاباتی از اکثریتی به تناسبی بود. در این نظام‌ها برخلاف نظام‌های اکثریتی، هر حزب یا جناحی می‌تواند در عین مغلوب شدن در صحنه انتخابات، صاحب کرسی نمایندگی شود. در واقع مهمترین اصل در تکوین نمایندگی تناسبی اصل رعایت عدالت در تسهیم کرسی‌ها بین احزاب بوده‌ است. به بیان بهتر، اکثریت نمی‌تواند بیش از ظرفیت خود در پارلمان نماینده داشته باشد و اقلیت نیز هر چند کوچک باشد از مشارکت در تصمیم‌سازی سیاسی محروم نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر یک حزب در یک حوزه توانست 10 درصد از کل آرا را به خود اختصاص دهد، 10 درصد از کرسی های مربوط به آن حوزه به آن تعلق پیدا کند. اعمال قانون جدید انتخابات قانون نسبی بودن آرا محاسبه‌ای را تحت عنوان رای برتر (نماینده برگزیده) پیش بینی کرده است که میزان تفاوت قانون جدید با قانون قدیم است و این شانس را به گروه‌ها و شخصیت‌های مستقل می‌دهد که نماینده خود را به پارلمان بفرستند.

طبق آمارهای رسمی صادر شده از سوی دولت لبنان، مجموع رای دهندگان ثبت نام کرده، حدود ۳.۷۵ میلیون تن است. میزان مسلمانان حدود ۶۳ درصد و تعداد رای دهندگان مسیحی حدود ۳۷ درصد اعلام شده است. تعداد اعضای پارلمان لبنان ۱۲۸ نماینده است که بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم می‌شوند؛ یعنی ۶۴ نماینده برای هر طایفه؛ نمایندگان مسلمان به این ترتیب تقسیم می‌شوند ۲۷ نماینده برای اهل سنت و ۲۷ نماینده برای شیعیان و هشت نماینده برای دروزی‌ها و دو نماینده برای علوی‌ها. اما در مسیحیان، مارونی‌ها بیشترین سهم را دارند که شامل ۳۴ نماینده است. بعد از آنها رومی‌های ارتدوکس با ۱۴ کرسی،‌ رومی‌های کاتولیک با هشت کرسی، ارمنی‌ها با شش کرسی، مسیحیان پروتستان با یک کرسی و اقلیت‌های دیگر با یک کرسی قرار دارند. آنچه در این روزها بیش از همه انتقاداتی در زمینه آرایش کرسی های پارلمان لبنان ایجاد کرده است عدم تعلق کرسی پارلمانی به آوراگان فلسطینی ساکن لبنان است. این آوراگان که بخش مهمی از جامعه لبنان را تشکیل می دهند همچنان فاقد هرگونه سهمی در ساختار قدرت و سیاست ورزی در جامعه متکثر و متنوع لبنان هستند.

آرایش سیاسی نیروها

در این انتخابات نیز دو گانه هشت و چهاردهم مارس همچنان دو جریان اصلی انتخاباتی این کشور را تشکیل می دهند. حزب الله قدرتمندترین جنبش سیاسی لبنان، ائتلاف طولانی مدت انتخاباتی با جنبش امل را به عنوان لیست امید و وفاداری را در این دور نیز حفظ کرده است. حزب الله لبنان در مجلس کنونی با دو حزب امل به رهبری نبیه بری (رئیس پارلمان) و جنبش میهنی آزاد به رهبری جبران باسیل (وزیر امور خارجه و داماد میشل عون رئیس جمهور مسیحی لبنان) ائتلاف 8 مارس را تشکیل داده بود. حزب المستقبل به رهبری سعد حریری نخست وزیر این کشور یکی از احزاب عمده حاضر در عرصه رقابت است که در دور گذشته با 20 درصد آرا دارای بیشترین کرسی‌ موجود در پارلمان بود. این حزب با احزاب عمده ای چون نیروی ملی (قوات)، حزب فالانژ کتائب به رهبری سمیر جعجع و حزب سوسیالیست ترقی خواه به رهبری ولید جنبلاط مشترکاً ائتلاف 14 مارس را ایجاد کردند که بعداً حزب سوسیالیست ترقی خواه از آن خارج شد. در چند سال گذشته و به ویژه با روی کارآمدن سعد الحریری نخست وزیر کنونی لبنان این کشور با چالش های اقتصادی فراوانی روبرو بوده است به نحوی که اکنون اقتصاد و همچنین ثبات و امنیت مهمترین دغدغه های رای دهندگان لبنانی را تشکیل می دهد. در واقع آنچه که بسیاری از لبنانی ها در این دور از انتخابات خواهان آن هستند مقابله با فساد، تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی و حفظ امنیت لبنان از مخاطرات موجود در محیط امنیتی خود در منطقه می‌باشد. از بعدی لبنان اکنون با جمعیتی حدود 6 میلیون نفر میزبان بیش از 1 میلیون آواره سوری است که بر وخامت اوضاع اقتصادی این کشور نیز افزوده است. در عین حال بحران مدیریت زباله نیز در حال وقوع است که طی آن زباله ها در خیابان های شهر انباشته شده و دو سال بدون حکومت در این زمینه تاثیرگذار بوده است. بسیاری برای این باور هستند کارنامه ضعیف سعد الحریری به ویژه در حوزه اقتصاد و کارنامه درخشان حزب الله در مبارزه تروریسم و حفط ثبات در لبنان نقش مهمی در کاهش آرای چهاردهم مارس و تقویت نسبی آرا و کرسی ها جریان موسوم به چهاردهم مارس خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند این انتخابات دارای تاثیرات و پیامدهای مستقیم و غیر مستقیمی برای کلیه کشورهای خاورمیانه در پی خواهد داشت. در همین راستا عربستان و رژیم صهیونیستی در ماه های گذشته برای عدم برگزاری انتخابات و تعویق آن تلاش های بسیاری انجام دادند زیرا برگزاری این انتخابات در حالی برگزار می شود که بحران ترور و به ویژه داعش در سوریه و عراق مهار شدند و حزب الله نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی مبارزه با تروریسم اکنون به قهرمان اصلی لبنانی ها تبدیل شده است این در حالی که این گرو در روند گروگان گیری سعد الحریری نیز مانع از بروز تنش و برحان در لبنان شد همه این موراد باعث خواهند شد لبنان همچنان به عنوان دژ مستحکم محور مقاومت و حزب الله باقی بماند و روند پیروزی های این محور که از عراق و سوریه آغاز شده است در لبنان نیز ادامه خواهد یافت. پیروزی که احتمال بازتاب مستقیم و یا غیر مستقیم آن در سایر نقاط خاورمیانه به ویژه در یمن، بحرین و حتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز وجود دارد.

کد خبر: 947446

وب گردی

وب گردی