ما فعالیت مان را متوقف نمی کنیم/ افزایش تولید نفت در گرو نوسازی تاسیسات نفتی

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: خروج احتمالی آمریکا از برجام در ابتدا تبعات روانی خواهد داشت ولی ما فعالیت های خود را متوقف نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در نشست خبری، بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: در حوزه تولید نفت ۴ میلیون تولید را حفظ کردیم ولی به جهت اینکه اکثر تاسیسات قدیمی و فرسوده هستند بطور مستمر نمی توانیم تولید را از ۴ میلیون بشکه افزایش دهیم لذا توانستیم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه حفظ کنیم.
او تاکید کرد: در صورت بروز رسانی تاسیسات تولید را می توانیم به ۴.۵ میلیون بشکه ارتقا دهیم.
کاردر تصریح کرد: بطور متوسط در مجموع در سال گذشته ۱۲۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید را داشتیم.به طوری که در غرب کارون و میادین مشترک افزایش تولید صورت گرفت. همچنین در میدان آذر برای اولین بار ۳۰ هزار بشکه و در آزادگان جنوبی ۷۰ هزار بشکه، بغیر از آزادگان شمالی و یادآوران روی مدار تولید قرار گرفت.
کاردر گفت: همچنین یکی از شرکتهای اویک در میدان آذر موفق شد ۳۰ هزار بشکه تولید را افزایش دهد. حدود ۱۵ هزار بشکه در سال گذشته در لایه نفتی پارس جنوبی روی مدار تولید قرار گرفت.
او تاکید کرد: در سال جاری حدود ۱۵ هزار بشکه در آزادگان جنوبی قرار است روی مدار تولید قرار گیرد. همچنین سپهر و جفیر و آبان و پایدار غرب قرارداد بستیم.

کاردر تصریح کرد:️ لایه نفت پارس جنوبی برای اولین بار به مدار تولید آمد. فکر می کنیم امسال 50 هزار بشکه افزایش تولید در آزادگان جنوبی داشته باشیم.

او ادامه داد:️ تغییر سیاست به صورت تدریجی در حال انجام است. در بالادست شرکت ملی نفت خود کالا نمی خرد. بلکه پیمانکاران صاحب صلاحیت در قالب EPC کالا می خرند. این نمایشگاه برای شناسایی شرکت های تولید کننده تجهیزات توسط شرکت های صاحب صلاحیتEPC و E&P است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در حوزه بهره برداری در میدان های IPC به مدت بیست سال با پیمانکار خواهد بود و ما نظارت خواهیم کرد. لذا کسانی که درخواست استخدام دارند به این نکته توجه کنند. ما از این پس ناظر خواهیم بود و در حال کوچک کردن خود هستیم و بر اموری همچون میزان تولید، hseو رفتار با مخازن نظارت خواهیم کرد. در حقیقت ما اوپریشن نخواهیم بود.
او افزود:️ اولین میدان با یک شرکت اوپراتور در آزادگان شمالی انجام خواهد شد.
کاردر افزود:️ در حوزه گاز در سال گذشته به ظرفیت 950 میلیون متر مکعب تولید کردیم و در پارس جنوبی در بخش دریا امسال کار را تمام خواهیم کرد.

او تصریح کرد: تولید میعانات گازی در سال گذشته حداکثری بود که با ظرفیت 660 هزار بشکه انجام شد که در مجموع حدود 300 هزار بشکه میعانات گازی را صادر خواهیم کرد.

سه قرارداد در حال اجرا داریم

او افزود:️ طرف های خارجی امروز زبان ما را بهتر متوجه می شوند و با مدل جدید آشنایی کامل پیدا کرده اند که بعضی شرکت ها که در آمریکا فعالیت ندارند برای همکاری با ما بسیار قرص و محکم خواهند بود هم چنین خروج احتمالی امریکا از برجام در ابتدا تبعات روانی خواهد داشت ولی ما فعالیت های خود را متوقف نمی کنیم.

او با اشاره به اینکه بر ارتباط با دانشگاه ها در توسعه میدان ها اصرار داریم، افزود: شرکت ملی نفت تعامل خوبی با دانشگاه ها دارد و دانشگاه ها مشاوران دائمی ما خواهند بود.
کاردر با بیان اینکه ️ اسناد 17 میدان برای واگذاری به مشاوران ایرانی آماده شده است که می توانند برای این امر شریک خارجی بگیرند.تا پیش از این، این مطالعات توسط خود شرکت نفت انجام خواهد شد افزود: بخش مطالعه میادین نفتی شرکت ملی نفت به مشاورین خارجی واگذار خواهد شد.
او ادامه داد:️ مناقصه اولیه EPC و EPD برای اولین بار در تاریخ نفت ایران مدل مالی و صندوق پروژه تعریف شده. شهروندان می توانند یونیت های آن را بخرند. هر یونیت یک دلار 4200 تومان ارزش خواهد داشت.
او تاکید کرد: مناقصات بسته طرح های نگهداشت و افزایش تولید کلید خورده و هر 15 روز یک مناقصه برگزار می شود. صندوق پروژه را برای تامین سرمایه این بسته ها تعریف کردیم.

کاردر با بیان این مطلب که عرضه نفت خام در بورس ما امکان ندارد، گفت: در بورس انرژی یک آپشن مزایده ای اکنون برگزار می شود ولی مدل بورس فراتر از این است.

او ادامه داد: معتقدم باید ابتدا عرضه فرآورده ها به طور کامل و سپس عرضه میعانات گازی انجام شود.

کاردر خاطر نشان کرد: در حال عرضه میعانات گازی با مقادیر پایین در بورس انرژی هستیم و اگر این اقدامات انجام شود می توان انتظار عرضه نفت خام در بورس را داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: عرضه نفت خام نیازمند حضور پالایشگاه ها است و بورس انرژی باید مدل هجینگ وجود داشته باشد که اگر تغییرات نرخ اتفتق افتاد، بتوانند آن را مدیریت کند.

کاردر اضافه کرد: افرادی که در بازار هستند، می دانند که چنین زیر ساخت های وجود ندارد و اگر بدون وجود زیرساخت لازم نفت خام در بورس انرژی عرضه شود، ضررهای هنگفتی تحمیل خواهد شد و با این قضیه نمی شود شعاری برخورد کرد.

او گفت: در آوریل با صادرات دو میلیون ششصد هزار بشکه رکورد زدیم. این میزان صادارت حتی در زمان قبل از تحریم ها وجود نداشت.

او افزود:️ حتی تحریم های سازمان ملل در دوران قبل از توافق هسته ای نه به صورت دفعی که به صورت تدریجی انجام شد. بعید است خروج احتمالی آمریکا حتی همان تاثیرات را داشته باشد.

کاردر ادامه داد: ظرفیت تولید در آزادگان جنوبی 650 هزار بشکه است. پیش بینی ما این است که تا پایان 98 به 305 هزار بشکه در این میدان برسیم.
او ادامه داد: شرکت نفت یک شرکت دولتی است و منابع آن هم به دولت تعلق دارد.به همین دلیل در حوزه مسئولیت اجتماعی رفتار آن مشابه شرکت های خصوصی نیست. با این حال در صورت تصویب هیات دولت 4 درصد از منابع EPC و EPD برای عمل به مسئولیت های اجتماعی خصوصا در مناطق محروم نفت خیز تعلق خواهد یافت.
کاردر افزود:️ علاقمند به چابک سازی، تعدیل سیستم هستیم اما با وضعیت فعلی اشتغال در کشور این مسئله با سرعت دلخواه پیش نمی رود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت:️ واگذاری برخی قراردادها به شرکت های نظامی بیشتر به دلیل تامین امنیت در برخی مناطق خصوصا در خط لوله بوده است.
او ادامه داد:️ توتال کار خود را آغاز کرده و تاکنون 90 میلیون دلار هزینه کرده است. هم اکنون مشغول مذاکره با این شرکت برای خرید کالا از شرکت های ایرانی هستیم و در این مورد اختلافاتی وجود دارد.

400

کد خبر: 947462

وب گردی

وب گردی