استیلی:  مشکلات ورزشی با تغییر نگاه مدیران حل شدنی است /تساوی حقوق ورزشی بانوان و آقایان شعار نباشد

فوتبال را از همان زمین های خاکی و توپ پلاستیکی آغاز کرد. با همان چند تا آجری که اسمش دروازه بود! امروز هم در همان زمین های خاکی بازی می کند اما این بار با بچه  های زلزله زده کرمانشاه و سر پل ذهاب!

به گزارش ایسکانیوز امروز بازی نمی کند که با کف و سوت و تشویق بچه محل هایش قهرمان شود، تیم ملی برود و قله های پیروزی را یکی پس از دیگری فتح کند تا زننده تک گل ایران به امریکا در جام جهانی 1998 شود بلکه این بار می خواهد در راه تحقق آرمان های امروزش که چیزی جز ارتقای ورزش در محله ها و برخورداری آدم های کم در آمد از امکانات ورزشی نیست، قدم بردارد.

حمید استیلی چند ماهی است که به عنوان مشاور افتخاری ورزشی شهردار منطقه 3 در زمینه ورزش محلات فعالیت می کند. با او درباره ورزش و طرح ها و برنامه هایش گفت و گو کرده ایم.

مهمترین برنامه ای که تاکنون به عنوان مشاور افتخاری ورزشی شهردار منطقه3 اجرا کرده اید جام شهدای آتش نشان بوده است. هدف از برگزاری این مسابقات به شکل فرا منطقه ای و با چهره های سیاسی، مدیرت شهری و هنری را بیان کنید؟

برای گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان در حادثه تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکو جام شهدای آتش نشان را در فرهنگسرای رسانه برگزار کرده ایم که از خانواده آنها هم تقدیر شد. در مدت زمان 5 روز ، 6 تیم (هنرمندان، پارسینه، مجلس شورای اسلامی، آتش نشانان، مدیران شهری و شورای شهر) حضور داشتند که تیم شهدای آتش نشان توانست قهرمانی این مسابقات را کسب کند؛ و به ترتیب ستارگان هنر دوم، تیم پارسینه سوم و رسانه ورزش هم چهارم شدند. من مربی شهرداران و شورای شهر و مسئول برگزاری مسابقات بودم. امید است تا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این شهدا جام شهدای آتشنشان ادامه داشته باشد. در برگزاری این مسابقات یک نکته اخلاقی و ارزشی هم رخ داد که جای تقدیر دارد اینکه مسابقه هنرمندان با تیم شهدای آتش نشان در وقت قانونی مساوی شد و کار به ضربات پنالتی کشید و تیم هنرمندان به نفع تیم آتش نشانی انصراف داد تا آتشنشانان قهرمان شوند!

همچنین علاوه بر جوایز نقدی که برای برندگان در نظر گرفته شده بود، لباس و ساک ورزشی هم به تمامی شرکت کنندگان هدیه شد و برای گرامیداشت دریانوردان در حادثه تلخ کشتی سانچی هم قصد داریم تا مسابقاتی را به زودی برگزار کنیم.

رشته تخصصی شما فوتبال است آیا قصد ندارید تا برای ارتقای سطح کیفی ورزش های دیگر هم اقدام کنید؟

تنها رشته فوتبال مد نظر ما نیست بلکه در نظر داریم تا با همکاری اداره ورزش شهرداری منطقه3 در رشته های دیگر ورزشی هم فعالیت داشته باشیم و تساوی حقوق آقایان و بانوان را نه تنها با نگاهی شعاری بلکه در عمل هم اثبات کنیم که به این دیدگاه قائل هستیم.

با توجه به اینکه در مناطق دیگر هم فعالیت های ورزشی را پیگیری می کرده اید، مجموعه های ورزشی را چگونه ارزیابی می کنید؟ در مناطق دیگر زمین های ورزشی زیادی داریم اما در منطقه 3 زمین های ورزشی کمتر است هرچند با همان امکانات سخت افزاری که داریم سعی می کنیم تا به دنبال افزایش امکانات ورزشی باشیم و ورزش محله ها را در قالب مسابقات تیمی و انفرادی دنبال کنیم.

در مدت زمانی که پیگیر فعالیت های ورزشی و ارتقای سطح کیفی ورزش محلات بوده اید، چه کارنامه قابل قبولی را ارائه داده اید؟

به خاطر دوستی و رفاقت نزدیکی که با شهردار منطقه دارم در مناطق 6 و 21 و 18 هم به عنوان مشاور افتخاری ورزشی شهردار منطقه برای ارتقای سطح کیفی ورزش خدمت رسانی کرده ام و خوشبختانه در این مناطق حاشیه ای و کم برخوردار راه اندازی مدارس فوتبال به شکل رایگان را داشته ایم که با استقبال اهالی مواجه شد؛ و 700 دانش آموز را بدون دریافت هزینه ای آموزش داده ایم که در سال گذشته یکی از کار های خیریه در منطقه 18 لقب گرفت و پوشش رسانه ای وسیعی داشت. بعضی از پدر و مادرها می گفتند که بچه های ما آرزو داشتند که فقط یکبار در این زمین توپ بزنند و الان هفته ای 3 جلسه تمرین می کنند. این را هم بگویم که ما علاوه بر ورزش روی اخلاق بچه ها هم کار می کنیم که فرهنگ احترام از کودکی در آنها نهادینه شود چرا که ورزشکار در کنار ورزش و کسب موقعیت های ورزشی و قهرمانی باید پهلوان مسلک هم باشد. واقعیتش همه بچه ها قهرمان و فوتبالیست حرفه ای نمی شوند اما در تلاشیم تا لا اقل بتوانیم افراد مثمر ثمری را برای جامعه تربیت کنیم و در کنار اینکه مربی ورزشی هستیم معلم اخلاق هم باشیم. معمولا هر مدرسه فوتبالی که راه اندازی کرده ام به شکل رایگان بوده و شهرداری زمین و فضا در اختیارمان قرار داده است. قطعا در این منطقه با ویژگی های خاصی که دارد و با مساعدت شهردار منطقه برای در اختیار گذاشتن فضا، مدرسه فوتبال را راه اندازی می کنیم تا بچه ها به شکل رایگان آموزش ببینند.

همه جای ایران سرای من است و بالای شهر و پایین شهر با هم تفاوتی نمی کنند مهم هدف ماست که قطعا برای سلامتی مردم و ایجاد روحیه ای شاد می کوشیم و برای آن دسته از افراد کم برخورداری که در این منطقه زندگی می کنند و علاقه مند به ورزش هستند هر کاری که از دستمان برآید انجام می دهیم.

آیا می توان شرایطی را فراهم کرد تا از مجموعه های ورزشی که امکانات مناسب و استانداردی دارند مردم یک روز را به شکل رایگان استفاده کنند؟

بله مجموعه شهید کشوری را داریم و از آنجایی که مجموعه های آرارات و انقلاب بخش خصوصی است اما می توانیم با رایزنی یک یا 2جلسه در هفته آموزش بدهیم و مربیان را هم یا از منطقه یا از مناطق دیگر خودم بیاورم و به شکل رایگان آموزش دهیم و نه تنها در رشته فوتبال بلکه در رشته های دیگر تیمی و انفرادی هم فعالیت داشته باشیم. در کنار این با کمک رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه3 قصد داریم تا زمین های ورزشی که مشکل دارند را در اسرع وقت ساماندهی و راه اندازی کنیم و نگذاریم تا هیچ زمین ورزشی غیر فعال باشد، چون وظیفه شهرداری خدمت رسانی به شهروندان است و حتی در بعضی از نقاط به شکل رایگان زمین ها را در اختیار مردم قرار می دهیم.

به اعتقاد شما ورزش کردن تا چه اندازه می تواند از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند؟

زمان ما زمین های خاکی بود و اجاره بهایی پرداخت نمی کردیم و همه می توانستند بازی کنند اما الان زمین های چمن مصنوعی اجاره ای است و به اعتقاد من در کل مناطق تهران باید برنامه ریزی درستی شود و مبالغی را اعلام کنند تا مردم قادر به پرداخت آن باشند. وقتی 20 تا بچه 10 ساله زمینی را اجاره می کنند قاعدتا هزینه کافی ندارد و به اعتقاد من باید حتی سوبسیدی هم برایشان در نظر بگیریم. در کشور ما تفریح زیادی وجود ندارد که بچه ها را سرگرم کند بنابراین به سمت قهوه خانه ها و مصرف قلیان کشیده می شوند. پس برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی می بایست که امکانات ورزشی را برای جوانان فراهم کنیم و این امر با مساعدت مجلس شورای اسلامی، شهرداری و شورای شهر میسر می شود تا اماکن ورزشی با امکانات مناسبی را در اختیار مردم قرار دهند که مردم به سمت بزهکاری و ناهنجاری های اجتماعی کشیده نشوند. اگر بهتر فکرکنیم و به ویژه مدیران نوع نگاه شان را تغییر دهند مشکلات حل شدنی است. وقتی مسابقات فوتبال مهمی مثل استقلال و پرسپولیس را داریم با کاهش بار ترافیکی مواجه می شویم و مردم پای تلویزیون مسابقه را تماشا می کنند یا در ورزش های دیگری مثل کشتی، وزنه برداری و...

تا چه اندازه به تساوی حقوق ورزشی آقایان و بانوان معتقدید؟ چه برنامه ای برای ارتقای ورزش بانوان دارید؟

نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند که باید امکانات لازم را برای آنها فراهم کنیم. می بینید که تیم فوتسال ما در آسیا مقام می آورد یا در تکواندو و وشو و...

بنابراین باید فضا برای فعالیت بانوان ایجاد شود. وقتی در کشوری زندگی می کنیم که تأکید بر برابری حقوق زن و مرد دارد این نکته حائز اهمیت است که تنها این شعار در قد و قواره یک جمله نباشد و در عمل هم نشان دهیم که چه امکاناتی را می توانیم برای بانوان فراهم کنیم.

در تهران شاهد فاصله طبقاتی هستیم. برای استفاده یکسان مردم و به ویژه قشر کم درآمد از امکانات ورزشی چه برنامه ای دارید؟ آیا به این موضوع به شکل کلان هم نگاه می کنید؟

من بچه جنوب شهر و نازی آباد هستم و فوتبال را از آنجا شروع کرده ام و می دانم که چه شرایطی دارد و در این منطقه هم صحبت اول با شهردار منطقه این بود که علاوه بر ورزش به خاطر کاهش بار ترافیک و آلاینده ها «مسیر ویژه دوچرخه» را که اقدامی ملی است، ایجاد کنیم. من هم به عنوان یک ورزشکار چه در مجموعه شهرداری و چه خارج از این مجموعه قطعا هر کاری که از دستم برآید انجام می دهم. بعضی از رشته های ورزشی مانند شطرنج، تنیس روی میز پرتاب دارت و.. کم هزینه است و فضای زیادی هم نمی خواهد. در هر صورت هر رشته ای که شرایطش را داشته باشد حتما زمینه برای انجام آن فعالیت ورزشی را فراهم می کنیم.

آیا به تأثیر ورزش محلات برای کشف استعداد ها قائل هستید؟ این موضوع تا چه اندازه می تواند به پرورش قهرمانان گمنام کمک کند؟

در ورزش محلات، ورزشکارانی را داریم که خلاقیت آنها دیده نمی شوند و شرایط لازم و کافی برای مطرح شدن ندارند. سعی ما بر این است تا این شرایط را ایجاد کنیم. زمانی که در تیم راه آهن بودم خیلی بازیکنان تست دادند و قبول شدند و در لیگ برتر توپ زدند و ظرف 6 ماه تا یک سال به تیم ملی راه یافتند که این نکته بیانگر این است که ما استعداد های خوبی داریم و قهرمان های گمنامی هستند که با ورزش محله ها باید استعداد یابی شوند. سر پل ذهاب وقتی با بچه ها فوتبال بازی می کردم جوانانی بودند که از من می خواستند به تهران بیایند و تست بدهند و بازی کنند که من پیگیرهستم و قطعا برایشان این کار را انجام خواهم داد. بازیکن های زیادی در سایر شهرها داریم که جدای از فوتبال در رشته های دیگر ورزشی هم استعداد خوبی دارند و امیدوارم تا با درست شدن مدیریت ها این استعداد ها به هرز نرود.

در قرعه کشی جام جهانی با تیم های مطرح و قدرتمندی همگروه شده ایم. شرایط امروز تیم ملی را نسبت به جام جهانی 1998چگونه ارزیابی می کنید؟

گروه سختی داریم. اسپانیا، مراکش و پرتغال. اما با قهرمانی مراکش در آفریقا و بردش در برابر نیجریه این سختی یک مقدار از روی دوش بازیکنان ما بر داشته شد و توقع ها را کمتر کرد. همه کارشناسان اذعان دارند که بازی با اسپانیا و پرتغال هم بازی های سختی می تواند باشد. با برنامه ریزی که آقای کیروش انجام داده بازیکنان بعد از بازی که در لیگ انجام می دهند یک روز و نیم در اختیار آقای کی روش برای بحث ریکاوری و آمادگی روحی روانی و ذهنی هستند. نسبت به جام جهانی 4 سال قبل، تیم ما خیلی جوان و با تجربه است جوانانی که در عین جوانی بسیار با تجربه هستند و لژیونرهایی خوبی هم داریم که در خارج از کشور بازی می کنند و مربی که بالغ بر 7 سال در ایران است و بسیاری از بازیکنان تفکراتش را می شناسند. درست است که اسپانیا و پرتغال تیم های بزرگی هستند اما فوتبال، قشنگی اش به این است که نتیجه را از قبل نمی توان پیش بینی کرد. همان طور که در سال 1998 می گفتند که ما ازیوگسلاوی و آلمان 5 تا گل می خوریم و به آمریکا هم می بازیم در صورتیکه که یوگسلاوی ما را با ضرب و زور و از روی ضربه ایستگاهی برد و ما آمریکا را بردیم و بازی با آلمان هم 2 هیچ باختیم. آن زمان بازی های تدارکاتی و اردو ها مثل الان نبود! تنها یک بازی تدارکاتی با کرواسی انجام دادیم. اما الان بالغ بر 20 بازی تدارکاتی انجام می دهند. ما تجربه نداشتیم و بعد از 20 سال تیم داشت به جام جهانی می رفت ولی الان بعد از 4 سال.

کی روش خیلی خوب با مربیان ایرانی در حال تعامل است و مردم هم دوستش دارند و امیدواریم تا خرداد ماه بتواند از آبروی ایران و ایرانی دفاع کند و کنار بازی خوبی که به امید حق بازی کنان در زمین دارند به لحاظ اخلاقی هم رفتار مناسب و در خور شأن ایرانی ها را به نمایش بگذارند تا نمونه باشند. پیش بینی خیلی سخت است و تا زمان آمادگی تیم ملی و بازی های تدارکاتی باید صبر کرد کیروش هم گفته که بازی اسپانیا و پرتغال تاکتیک دفاع در زمین خودمان و ضد حمله را می خواهد و بازی با مراکش متفاوت تر است و اگر بتوانیم مراکش را ببریم و از آن 2 تیم هم یک مساوی بگیریم برای نخستین بار تیم به دور بعد صعود می کند. خیلی سخت است اما همه باید امیدوار باشیم تا به یاری خدا تیم ملی نتیجه بگیرد.

خبرنگار: اکرم فراهانی

700

کد خبر: 947516

وب گردی

وب گردی