لیست غرامت های محرمانه منتشر شد + اسناد

از مسائل مهمی که در حاشیه فیلتر تلگرام گم شد، طرح دعاوی از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی است که در صورت اجرایی شدن کشورمان در مجموع متحمل غرامتی میلیاردی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز،با به پیروزی رسیدن انقلاب تقابل جمهوری اسلامی ایران با آمریکا شروع شد. تقابلی که به طور روز افزون هجمه های ضد ایرانی بیش از پیش شد بطوری که در هشت سال جنگ تحمیلی آمریکا همواره از حامیان رژیم صدام بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود و کمک های خود را از آن دریغ نمی کرد.

خباثت آمریکا در جایی عیان شد که ناو آمریکایی وینسنس هواپیمای ایرانی که از تهران به مقصد دوبی در حال پرواز بود را در خلیج نیلگون فارس با 290 نفر سرنشین سرنگون کرد. این اقدام کینه دشمنی آمریکا را در دل مردم عمیق تر کرد و در تاریخ ثبت شد که این کشور از هیچ کاری برای ضربه زدن به ایران دریغ نمی کند حتی اگر کشتن مردم بی گناه آن باشد.

همواره پیگیری های حقوقی برای اعاده حق ایران در این حادثه وجود داشت اما تا به امروز به نتیجه خاصی نرسیده است. ولی این یک نمونه از حقوق ضایع شده ایران توسط آمریکا است.

حاشیه فیلترینگ

مسئله ای که طی روز های اخیر در حواشی فیلترینگ تلگرام به گوشه رینگ برده شده است طرح دعاوی ظالمانه از سوی آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ طرحی که با توجه به اهمیت آن می تواند تاثیر بسیار مهمی در خصوص روابط بین الملل ایران داشته باشد.

سرعت این موضوع در دولت روحانی با توجه به اتفاقاتی که بر اثر راهبردهای اتخاذ شده در سیاست خارجی افتاده بیشتر شده است. دولتی که با شعار تعامل با همه جهان بر روی کار آمد اما عملاً آنچه در توافق برجام دیده شد اتکا کردن به قدرت های بزرگی مثل آمریکا بود که امروزه با بدعهدی های خود درتوافق برجام به خوبی آن روی دیگر خود را نشان داده اند.

یا شاید بهتر باشد بگوییم دولتی که با طرح ادعای عزت بخشیدن به پاسپورت ایرانی توانست آرائی را کسب کند؛ اما حال خود نمی تواند از حقوق مردم خویش در عرصه بین الملل دفاع کند.

این بخشی از این حقوق در طرح دعاوی آمریکا علیه ایران دیده شده است.

دعاوی میلیاردی

اما باید دید این طرح دعاوی و بلوکه کرده اموال در دوران روحانی چه بوده است؟ با نگاهی دقیق به این موضوع به سرنخ های جالبی می توان دست یافت.

در تازه ترین اقدام آمریکا در جهت گرفتن غرامت از ایران، این کشور 6 میلیارد دلار از جمهری اسلامی درخواست کرده است. طبق ادعای مطرح شده این مبلغ برای "حادثه 11 سپتامبر" درخواست داده شده است. حادثه ای که طبق اسناد و شواهد موجود دست سعودی ها در آن مشهود است.

شاید جالب باشد به این موضوع هم توجه شود که آمریکا در پرونده "مابانوت" که مربوط به یک موسسه به همین نام است غرامتی به مبلغ 1 میلیارد و 162 میلیون دلار برای ایران بریده است؛ این مبلغ صرفا به این جهت است که موسسه مذکور به خاطر این که در ایام جنگ 33 روزه تعداد زیادی از دانشجویان در دوره تابستانی آن شرکت نکردند شکایتی را به دادگاه کلمبیا آمریکا برده و درخواست غرامت کرده است.

اما در برگی دیگر از این درخواست های آمریکا، این کشور در پرونده ای به نام " اشتون " جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامتی به مبلغ 2 میلیون و 17 هزارو هفتصد و پنجاه دلار محکوم کرده است؛این جریمه هم به دلیل خسارت های روحی روانی ناشی از 11 سپتامبر برای بازماندگان ان است.

در فقره ای دیگر ایران محکوم به پرداخت 1 میلیارد دلار غرامت به آمریکا شده است؛که جریان از این قرار است که آمریکا در پرونده ای به نام " استینبرگ " خواهان خسارت وارد شده به بازماندگان حادثه 20 ژوئیه 2014 در خاک سرزمین های اشغالی شده است. حادثه ای که هیچ ارتباطی با ایران نداشته است اما آمریکا آن را مرتبط با ایران می داند.

این فقرات تنها مواردی کم از 22 مورد طرح دعاوی آمریکا علیه ایران است که جمع تمامی آن ها بر روی هم به 100میلیارد دلار می رسد.

در تصویر زیر بیست و دو مورد از طرح دعاوی ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران طی تذکری از سوی نمایندگان مجلس نسبت به مسئولان مشاهده می شود.

محکومیت های پسابرجامی

جالب است که ایران بعد از توافق برجام به ظاهر به موفقیت هایی در عرصه بین الملل رسید؛ اما آنچه بیش از پیش برای ایران به چشم آمده تلخی های آن بوده است. به طوری که آمریکا بی محابا به اقدامات خود علیه ایران ادامه داده است.

اما در اینجا سوالی ذهن را مشغول می کند؛ و آن هم این است که اصولا دولت تدبیر امید که داعیه دار ارتباط با جهان و حل و فصل مشکلات کشور از طریق مذاکره است چه کاری در خصوص چنین اقدامات آمریکا انجام داده است.

شاید جالب باشد که دانسته شود دولت در خصوص منتقدان داخلی خود دست به شکایات فراوانی زده است اما در سیاست خارجی جایی که باید از بیت المال در برابر دیگران دفاع کند اقدام قابل توجهی در خصوص دفاع از حق مردم در قبال چنین اقداماتی دیده نمی شود.

در هر صورت اگر دولت بخواهد با چنین راهبردهایی در سیاست خارجی به راه خود ادامه دهد قطع به یقین چیزی جز از دست دادن حق مردم نصیبش نخواهد شد؛ همچنان که در طول این مدت اقدامات آن راه به جایی نبرده است؛ در جایی که آمریکا علیه ایران با طرح ادعاهای خویش دست به گرفتن غرامت زده است چرا دولت ایران نمی تواند در قبال جنایت آمریکا در قضیه سقوط هواپیمای 655 ایرانی کاری انجام دهد.

با طرح چنین سوالاتی است که باعث می شود دیپلماسی دولت در مواجه با قدرت هایی مثل آمریکا که حق ایران را در برهه هایی از زمان ضایع کرده اند زیر سوال برود.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 947556

وب گردی

وب گردی