سیری درروزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره امروز خود، مطالب متنوعی را ارائه  کردند که در زیر به برخی از این مقالات و یادداشت های تحلیلی اشاره می کنیم.

روزنامه " الدستور " اردن در مطلبی به قلم "ابراهیم بدران " با عنوان "شارون و نتانیاهو؛ پیام مشترک"، به بررسی تشابه بین نتانیاهو و شارون و دو رییس جمهور آمریکا یعنی ترامپ و جورج بوش پدر برای به راه انداختن جنگ پرداخته و می نویسد: "نتانیاهو همان داستان هایی که شارون برای جورج بوش پسر تکرار کرد را دوباره بازگردانده و برای ترامپ رییس جمهور آمریکا تکرار می کند. لابی صهیونیستی بر ترامپ برای راه انداختن جنگ فشار وارد می کند. بر این اساس، شارون در سال 2003 در یک همکاری محرمانه و سری با سازمان سیا ، تصویری عجیب برای این سازمان از وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق و تهدیدی که عراق در آن زمان برای امنیت اسراییل داشته به وجود آورد که واقعیت نداشت و این گونه نشان داد که در صورت عدم حمله به عراق، اسراییل در معرض نابودی قرار دارد. امروز همین داستان و نمایش را نتانیاهو درباره ایران تکرار می کند اما معلوم است که هدف جناح دست راستی اسراییل، بیشتر از حمله به ایران است. هدف اصلی و عمیق تر جناح حاکم در اسراییل ، تجزیه منطقه به واسطه تحمیل جنگ بر ایران با استفاده از ابزار و زور آمریکاست."

روزنامه " الشرق " قطر هم در مقاله ای با عنوان "فقدان استراتژی واضح" به قلم "حسن البراری" به نبود استراتژی مشخص آمریکا در قبال تفاهم نامه هسته ای ایران، مخصوصا در صورت از سرگیری برنامه هسته ای توسط ایران پرداخته و می نویسد: "ترامپ به زمان واقعی ای که آمریکا از تفاهم نامه هسته ای ایران خارج خواهد شد یا خیر نزدیک می شود. ترامپ همواره تفاهم نامه را تهدید می کند و بر طبل جنگ که با قدرت از تل آویو به گوش می رسد، می کوبد. چند روز قبل ،"فیلیپ گوردون" پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی نوشت که ترامپ آمریکا را برای خروج از تفاهم نامه هسته ای ایران بدون داشتن یک استراتژی برای آنچه که بعد از این خروج اتفاق می افتد، مدیریت می کند. حال این سوال مطرح می شود که اگر ایران فعالیت های هسته ای اش را از سر بگیرد، آمریکا چگونه ایران را از شروع آن منع می کند؟ استراتژی منع آمریکا چیست؟ از نظر نویسنده، خروج آمریکا از این تفاهم نامه کفایت نمی کند و این کشور باید استراتژی روشنی از این خروج داشته باشد تا حرکتش تنها پرشی در تاریکی نباشد."

نامزدی ترامپ برای دریافت جایزه صلح نوبل از نکات قابل توجه برخی از روزنامه های عرب زبان می باشد. در همین زمینه، روزنامه " الاهرام " مصر در مطلبی با عنوان "ترامپ نامزد جایزه نوبل" به قلم "احمد عبدالتواب" می نویسد: "حمله به ترامپ و یا افزایش دشمنانش و به راه انداختن هجمه انتخاباتی و ناسزا گفتن به وی مساله جدیدی نیست. این مسایل اخبار روزانه رسانه ها شده است اما دراین مرحله مساله جدید این است که حامیان ترامپ درباره وی مبالغه نموده و بنا دارند تا وی را نامزد جایزه صلح نوبل نمایند. در همین زمینه ، 18نفر از نمایندگان آمریکا در حزب جمهوری خواه در نامه ای رسمی به کمیته صلح نوبل در نروژ وی را برای این جایزه معرفی نموده و اظهار داشتند که شایسته تر از وی برای دریافت این جایزه کسی نیست. یکی از توجیهات حامیان وی برای کسب جایزه، موفقیت وی در خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره است. همچنان که برخی قبل از حل آن اعتقاد داشتند که این امر بیشتر یک مانور تبلیغاتی است و در آن شک و شبهه ایجاد کردند."

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان به قلم "عبد الرحمن راشد" مطلبی را با عنوان" پومپئو و پیروزی بدون شلیک گلوله "به رشته تحریر در آورده و به سخنان پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا در جمع کارمندان این وزارتخانه درباره ایران اشاره داشته است . وی می نویسد: " این بخشی از صحبت های پومپئو وزیر خارجه جدید آمریکا در جمع کارمندان وزارتخانه اش می باشد:« ببر در زمان هایی که عصبانی است ضرورت دارد تا با قدرت و شجاعت در مقابل تهدیدات بایستد و ما امروز به تلاش دیپلماتیک قوی در خاورمیانه برای جلوگیری از رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه و سوریه نیاز داریم. » در همین زمینه همچنان که پومپئو بیان کرد باید گفت که آمریکا از قدرت زیادی برای برخورد با هرکشوری که دشمنش باشد برخوردار است و شاید هم بتواند بدون این که گلوله ای شلیک نماید بر آن کشور مسلط شود. همین مساله هم درباره نظام ایران( از زمانی که آمریکا در سال 2006 بعد از تصمیم شورای امنیت در پاسخ به اصرار دولت گذشته برای فعالیت هسته ای گرفته شد ) صادق است."

کد خبر: 947559

وب گردی

وب گردی