معاون وزیر بهداشت: بیماری‌های MS، اوتیسم  درحال افزایش است/ وجود ۷۰۰ هزار بیمار آلزایمری در کشور

معاون وزیر بهداشت گفت : سلامت شامل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و سلامت تنها مساله فقدان بیماری نیست بلکه باید مجموعه عوامل تأثیرگذار را مدنظر داشته باشیم چراکه سلامت جسمی سلامت روحی و در نهایت سلامت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر محمد هادی ایازی در همایش مجمع سلامت استان لرستان با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات مردم حل شود و به موضوع سلامت دسترسی پیدا کنیم راهی جز حرکت به سمت اجتماعی شدن سلامت وجود ندارد،گفت: در حال حاضر ۸.۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که در دو سه دهه آینده این رقم به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. دغدغه جدی آینده کشور سالمندی است.

معاون وزیر بهداشت سالمندی را یکی از علل بیماری آلزایمر عنوان کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰۰ هزار بیمار آلزایمری در کشور داریم،گفت: بیماری‌های MS، اوتیسم و... روز به روز در حال افزایش هستند و شرط فائق آمدن بر این مشکل گسترش مشارکت مردمی در حیطه سلامت است.

معاون اجتماعی وزیربهداشت با بیان اینکه اجتماعی شدن از چند وجه حائز اهمیت است، اظهارکرد: مشارکت مردم در امر سلامت بسیار مهم است و رویکرد نوین، تحقق سلامت همگانی و کاهش نابرابری‌هاست.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت آسیب‌های اجتماعی را نشأت گرفته از مشکلاتی که در سلامت روان وجود دارد،دانست و با اشاره به اینکه چرا باید این میزان افسردگی در جامعه وجود داشته باشد و افسردگی در بانوان بیشتر از آقایان باشد؟ تصریح کرد: باید در بحث سلامت عوامل این عارضه‌ها بررسی شود.

ایازی با بیان اینکه عوامل ژنتیک، سبک زندگی، کم تحرکی و... در بحث به مخاطره افتادن سلامت تأثیر داشته است،گفت: آنچه مهم است باید عوامل فردی را به مردم گوشزد کنیم تا آن‌ها این مهم را رعایت کنند.

وی بر تقویت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد تأکید کرد و با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، آموزش و توانمندسازی سمن‌ها و مشارکت بین بخشی دستگاه‌های اجرایی ضروری است، اظهارکرد: مجموع مصدومان و مجروحان کشور در سال۹۵، ۳۳۳ هزار نفر بوده است و در این باره راه و شهرسازی، صنعت و معدن و پلیس مسئول هستند.۵۰۰۰ تخت بیمارستانی به این مصدومین اختصاص یافته بود.

ایازی با بیان اینکه در پدید آمدن بیماری نقشی نداریم اما در درمان وظیفه داریم و دربحث سلامت ۲۵ درصد نقش داریم و ۷۵ درصد به مشارکت مردمی برمی‌گردد، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که بیماران کمتر به بیمارستان مراجعه کنند یعنی افراد بیمار نشوند چراکه مسأله ما اضافه کردن تخت بیمارستانی نیست. نباید در جامعه‌ای که دچار فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی است انتظار زندگی سالم داشت.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه فقر، بیکاری و مشکلات اجتماعی روی سلامت جسم و روان، سلامت اجتماعی و حتی سلامت معنوی افراد اثر می‌گذارد، اظهارکرد: قبل از طرح تحول نظام سلامت ۷۰۰ هزار نفر زیر خط فقر می‌رفتند. باید مردم را درگیر مسأله سلامت کنیم و در محلات کانون‌های سلامت راه‌اندازی شود.

وی در ادامه گفت: در کشور پنج میلیون بیمار دیابتی داریم و پنج میلیون دیگر در آستانه ابتلا به دیابت هستند که متأسفانه نیمی از آنها بی‌اطلاع از بیماری خود هستند.

ایازی با بیان اینکه نیاز است در محلات کانون‌های دیابت، مادر کودک و... راه‌اندازی شود، اظهارکرد: ۲۲ درصد جامعه چاق و بالای ۵۰ درصد جمعیت جامعه اضافه وزن دارند و هدف از راه‌اندازی کانون‌ها در محلات افزایش سطح آگاهی آنان و ترغیب در اجتماعی شدن مسأله سلامت است.

وی با بیان اینکه هر ایرانی باید سفیر سلامت و عضو یکی از کانون‌های مذکور باشد، تصریح کرد: به دنبال افزایش مشارکت مؤثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت فردی، خانوادگی و محله‌ای هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به منشور اخلاقی مشارکت در کانون‌ها گفت: براساس این منشور افراد باید مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه داشته باشند.

وی با تاکید براینکه ۴۸ درصد مرگ و میر کشور بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از استعمال دخانیات است،اظهارکرد: باید علاوه بر مجمع سلامت محلات مجمع سلامت شهرستان در شهرهای استان تشکیل شود.

ایسنا
700

کد خبر: 947571

وب گردی

وب گردی