تاوان سنگین آمریکا با خروج از برجام/منتخب مردم لبنان قطعا مورد حمایت و همکاری ایران خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هر آن چه که مردم لبنان به آن رای بدهند و هر دولتی که منتخب اکثریت مردم باشد مورد حمایت و همکاری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره انتخابات لبنان اظهار داشت: کشور لبنان دارای عقاید سیاسی و طوایف مختلف است و برگزاری چنین انتخاباتی امید بسیار خوبی برای دیگر کشورهای منطقه است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: اصل انتخابات در لبنان اصل مبارکی است و هر آن چه مردم لبنان به آن رای بدهند و هر دولتی که منتخب اکثریت مردم باشد، قطعا مورد حمایت و طرف همکاری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دولت جدید و افرادی که می توانند آرا مردم لبنان را به خود جذب کنند تبریک می گوید و قطعا با آن ها همکاری خواهد داشت.

برجام بدون آمریکا

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام بدون آمریکا با بیان اینکه عده ای معتقدند که برجام بدون آمریکا امکانپذیر است، اظهار داشت: من در این مورد نظر خاصی ندارم، ولی طبق برجام و قطعنامه ٢٢٣١ آمریکا متعهد است و باید تعهداتش را به طور کامل و صد در صدی عمل کند و ما در شرایطی هستیم که امروز بحث ما بحث خروج آمریکا از برجام نیست، آمریکا باید از طرق مختلف مجاب شود که برگردد و تعهدات قبلی خود را بصورت کامل اجرا کند و این خواسته ای است که بر آن پای خواهیم فشرد و این را با طرفهای دیگر برجام مطرح کردیم و حتی خواهان این هستیم که طرفهای اروپایی با فشار بیشتر بر آمریکا بخواهند به تعهداتش عمل کنند.

وی گفت: گزینه های مختلفی وجود دارد و قضاوت زودهنگام نمی کنیم و صبر می کنیم و اقدام لازم را براساس مصالح ملی اتخاذ خواهیم کرد.

نشست اخیر جابری انصاری با چهار کشور اروپایی

قاسمی درباره نشست اخیر جابری انصاری با چهار کشور اروپایی در رم اظهار داشت: مذاکرات رم ادامه مذاکراتی بود که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بین ایران و ٤ کشور اروپایی درباره مسایل یمن داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به فاجعه بشری در یمن که یکی از موضوعات بسیار تلخ جامعه جهانی است، درباره چگونگی کمکهای بشردوستانه، انسانی و خدمات درمانی و بهداشتی به مردم یمن گفتگو شد. تلاش می کنیم آلام این مردم کاهش یابد و امیدوارم در آستانه ماه رمضان کشورهایی که این فجایع را رقم زده اند از این فرصت استفاده کرده و وضعیت جدیدی را ایجاد کرده و اجازه دهند کمکهای انسانی و پزشکی و درمانی به مردم یمن برسد.

خروج آمریکا از برجام

وی درباره خروج آمریکا از برجام نیز خاطرنشان کرد: اینکه در ٢٢ اردیبهشت ترامپ و هیات حاکمه آمریکا تصمیمی اتخاذ می کند، هنوز زود است و نمی توانم در این باره صحبت و پیشگویی کنم. هنوز باید صبر کرد، ما مردم صبوری هستیم.

قاسمی ادامه داد: برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است خروج از آن به سادگی امکانپذیر نیست، ترامپ از ابتدا در این مورد وعده های زیادی داد و هنوز تا امروز صداهای گوناگونی از آمریکا می شنویم، خروج از برجام کار ساده ای نیست و عکس العمل ایران یک اقدام غیرقابل تصور برای آمریکا و شدیدا دردناک خواهد بود که موجب پشیمانی آمریکا می شود و تمامی زمینه های متصور از قبل طراحی شده است.

وی تاکید کرد: آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی را بپردازد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برجام می تواند نقطه جدیدی باشد که تصویر روشنتری از سیمای آمریکا ارائه کند که هیچ کشوری نمی تواند در هیچ پیمانی با آمریکا به تفاهم برسد. کارشکنی ها و بدعهدی های آمریکا را شاهد بودیم بعد از ٢٢ اردیبهشت براساس اقدامات آمریکا تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.

قاسمی افزود: ما اولین کشوری که از برجام خارج شود نخواهیم بود با صبوری و خردورزی کار را دنبال می کنیم و اگر برجام برای ملت ایران سودآور نباشد قطعا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

دیدار ظریف و جان کری

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خبر منتشر شده مبنی بر دیدار ظریف و کری در نیویورک را تایید کرد و گفت که وزیر خارجه در سفر اخیرش به نیویورک با کری دیدار کرده و افزود: آقای کری در حال حاضر سمت دولتی ندارد.

قاسمی تصریح کرد که در این سفر با هیچ مقام رسمی آمریکا گفتگو و دیداری انجام نشده است.

روابط ایران و مغرب

وی درباره وضعیت روابط ایران و مغرب خاطرنشان کرد: وزیر خارجه مغرب سه شنبه گذشته به تهران آمد و دیداری با ظریف در وزارت خارجه داشت، ایشان موضوعاتی را مطرح و ادعاهایی داشت که پاسخ لازم را از ظریف دریافت کرد، ادعاها نادرست و کذب و احتمالا هدایت شده از کانونهای مشخصی بود و بعد از بازگشت به مغرب اعلام کرد روابط را قطع و سفارتخانه ها بسته خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما با توجه به حسن نیتی که داشتیم درباره ادعاهای غلط طرف مغربی کار کردیم و بررسیها انجام شد و بیش از گذشته برای ما اطمینان حاصل شد که آن ادعاها غلط و کذب است و هیچ مستندی برای آنها وجود ندارد.

قاسمی عنوان کرد: این اشتباهی استراتژیک از سوی دولت مغرب بود و بار اول نیست که مغرب از این نوع رفتارها انجام می دهد.

وی افزود: شاید بتوان مطرح کرد که این اقدام و حرکت مغرب تحت هدایت سایر قدرتها و برخی کشورهای معاند ایران رخ داده چون هر آنچه مطرح شده بود سخنان بی ربطی بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: ضرب الاجلی وجود ندارد و دست نمایندگی ما در مغرب باز است که به موقع آن کشور را ترک کنند و فکر می کنم طی روزهای آینده این کار عملی شود.

اقدام جولیانی در جمع منافقین

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام جولیانی در جمع منافقین که برجام را پاره کرده نیز عنوان کرد: تروریستها و مدافعان تروریسم وقتی کنار هم جمع میشوند میتوانند لاطائلاتی را مطرح کنند و ارزش صحبت کردن این نوع رفتار در مورد تروریستها صورت خوشی نخواهد داشت.

برجام بدون آمریکا

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام بدون آمریکا با بیان اینکه عده ای معتقدند که برجام بدون آمریکا امکانپذیر است، اظهار داشت: من در این مورد نظر خاصی ندارم، ولی طبق برجام و قطعنامه ٢٢٣١ آمریکا متعهد است و باید تعهداتش را به طور کامل و صد در صدی عمل کند و ما در شرایطی هستیم که امروز بحث ما بحث خروج آمریکا از برجام نیست، آمریکا باید از طرق مختلف مجاب شود که برگردد و تعهدات قبلی خود را بصورت کامل اجرا کند و این خواسته ای است که بر آن پای خواهیم فشرد و این را با طرفهای دیگر برجام مطرح کردیم و حتی خواهان این هستیم که طرفهای اروپایی با فشار بیشتر بر آمریکا بخواهند به تعهداتش عمل کنند.

وی گفت: گزینه های مختلفی وجود دارد و قضاوت زودهنگام نمی کنیم و صبر می کنیم و اقدام لازم را براساس مصالح ملی اتخاذ خواهیم کرد.

قاسمی اذعان داشت: تمامیت ارضی سوریه برای ما و همه کشورهای منطقه و ثبات و امنیت منطقه مهم است ولی به هرحال علیرغم برخی اختلاف نظرهای موجود، خوشبختانه در مسیر درست و خوبی با ترکیه و فدراسیون روسیه در حرکت هستیم و امیدواریم این روند مثبت و رو به جلو را باز هم ادامه دهیم و به تثبیت اوضاع در سوریه کمک کنیم.

عربستان علاقه‌مند به توسعه، ثبات و امنیت منطقه نیست

تلاش عربستان برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق سؤال دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و قاسمی گفت: پدیده مبارک و میمونی که در جریان است در کنار و همسایگی ما انتخاباتی است که در کشور دوست و همسایه ما عراق برگزار می‌شود. عراق مدتی است در مسیر آزمون و اندوختن تجربه بیشتر در مسیر دموکراسی و مردمسالاری حرکت می‌کند و موضوع بسیار خوشایند است و باید این انتخابات را برای مجموعه منطقه به فال نیک گرفت.

وی افزود: امیدوارم انتخابات به خوبی برگزار و دولت منتخب مردم حاکم شود. با توجه به شرایط عراق، کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ می‌توانند در صدد ایجاد اخلال و مشکل در روند انتخابات عراق باشند.

قاسمی ادامه داد: شاهد بودیم که چگونه با حمایت برخی کشورهایی که مولد و مروج تروریسم بودند، داعش را در بخش‌های مهمی از عراق حاکم کردند که با زحمات زیاد توانستند بر این پدیده شوم چیره شوند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: به نظر می‌رسد کشوری مثل عربستان علاقه‌مند به توسعه، ثبات و امنیت منطقه نیست و نوجوانان تازه به صحنه قدرت رسیده شاید به آنها القا می‌کند که دوام و بقای آنها در آشوب و بی ثباتی و ناامنی منطقه است و متاسفانه با همین نگاه و سیاست شاهد دخالت‌های بی‌جا و غلط دولت سعودی در برخی مسائل منطقه و بخصوص در بحران یمن هستیم و امیدوارم جامعه جهانی، سازمان ملل و مردم جهان با یک تلاش بیشتر کمک کنند این فاجعه بشری هر چه زودتر به پایان برسد و این دخالت‌‌ها توسط این کشورها خاتمه یابد.

وضعیت پیش آمده برای فیلمبردار صدا و سیما در پاریس

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات وارده به وزارت خارجه و سفارت ایران در پاریس در خصوص وضعیت پیش آمده برای فیلمبردار صدا و سیما در پاریس عنوان کرد: براساس اطلاع سفارت، فیلمبردار دفتر صدا و سیما برای تهیه فیلم خبر وارد جمعیت تظاهرکننده می‌شود و بعد از کشیده شدن تظاهرات به خشونت درگیری‌هایی بین افراد و پلیس صورت می‌گیرد و سنگ به سر فیلمبردار مزبور اصابت کرده و جراحت مختصری برمی‌دارد و برای بررسی و تحت کنترل بودن به بیمارستان منتقل می‌شود و از ابتدای حضور در بیمارستان، همکاران ما در سفارت در بیمارستان حضور داشتند.

وی افزود: سفارت ایران موضوع را با جد پیگیری کرد و با وزارت خارجه فرانسه در تماس بود و یادداشت لازم را ارائه کرد. فکر می‌کنم در برخی رسانه‌ها تا حدی این موضوع آسمان ریسمان شده و با آنچه از سفارت ایران دریافت کردیم، مطابقت ندارد.

نتانیاهو شومن درجه سه

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعاهای بی اساس اخیر نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای کشورمان عنوان کرد: ایشان شومنی است از شومن‌های درجه سه که باید تلاش کند تمرین بیشتری را انجام دهد که جایگاه خود را به عنوان شومن و شعبده باز که امروز جامعه فرهیخته جهان با کاراکتر ایشان آشنا هستند، حفظ کند. ایشان دارای مفاسد و پرونده‌های متعددی در دولت خودش است و برای گم کردن مسیر و رد گم کردن از مجموعه موضوعاتی که ایشان را تحت تعقیب قرار می‌دهد، به انحاء مختلف درصدد اتهام زنی، داستان سرایی و قصه گویی برمی‌آید.

وی عنوان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعدد بر متعهد بودن ایران به تعهداتش صحه گذاشته است.

هیچ کشوری حق دخالت در مسئله سوریه را بدون اجازه و اذن دولت سوریه ندارد

اعلام ترکیه مبنی بر آغاز حمله به سوریه سوال دیگری بود که از قاسمی پرسیده شد که وی افزود: ترکیه کشور همسایه و خوب ماست و روابط بسیار خوبی با این کشور برقرار است. در زمینه دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و مهمترین آن همکاری در روند آستانه انجام می‌شود که تنها روندی است که توانسته به صورت موفقیت آمیز و نسبی کار خودش را ادامه دهد و این همکاری‌ها انشاءالله ادامه می‌یابد و این نشست‌ها و تماس‌ها و گفت‌وگوهای مقامات سه کشور در سطوح مختلف توانسته بسیاری از مشکلات و موانع را برطرف و برخی از دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کند.

وی افزود: یک امر بدیهی است که هیچ دو کشوری در همه مسائل و موضوعات یک نظر و هم نظر نیستند و حتما علیرغم همه همکاری‌ها و کوشش‌ها برای افزایش تعامل بین کشورها وجود دارد، می‌تواند اختلاف نظر و سلیقه‌هایی هم وجود داشته باشد. بحث سوریه بحث مهمی است، هیچ کشوری حق دخالت در مسئله سوریه را بدون اجازه و اذن دولت سوریه ندارد و باید به حاکمیت ملی این کشور احترام گذاشت و بدون درخواست دولت سوریه دیگران نباید در مسائل داخلی آن دخالت کنند.

302

کد خبر: 947682

وب گردی

وب گردی