مذاکره برای توسعه ۱۰ میدان نفتی/ تعریف ۳۵ پروژه در جهت حفظ و افزایش تولید/ سرمایه گذاری ۳ میلیاردی برای جاسک

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: تعداد قراردادهای امضا شده شرکت ملی نفت ایران تا مهرماه امسال به 10 قرارداد خواهد رسید که در مجموع منتهی به تعیین تکلیف توسعه 15 میدان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری که در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت برگزار شد، اظهار کرد: چهارمین قرارداد توسعه ای در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در آینده ای نزدیک امضا می شود.
او تصریح کرد: تعداد قراردادهای امضا شده شرکت ملی نفت ایران تا مهرماه امسال به 10 قرارداد خواهد رسید که در مجموع منتهی به تعیین تکلیف توسعه 15 میدان خواهد شد.

منوچهری افزود: در بسته طرح های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران، 35 پروژه تعریف شده که عمده این پروژه ها نیمه اول امسال به قرارداد می رسند.
منوچهری ادامه داد: سال پر رونقی را در پیش خواهیم داشت، برنامه های گسترده ای را وزارت نفت و شرکت ملی نفت پیش بینی کرده است.

او گفت: ️در زمینه قراردادهای بالادستی، در سال گذشته سه قرارداد منعقد شد و در آینده نزدیک قرارداد چهارم هم امضا خواهد شد.

او تاکید کرد: ️پیش بینی می شود تا پایان مهرماه تعداد قراردادها به 10 عدد برسد که شامل 15 میدان می شود. در حال حاضر توسعه ده میدان دیگر در دست مذاکره است که امید می رود تا پایان سال به امضا برسد.

منوچهری افزود: ️این قراردادها برای مطالعات تکمیلی و برگزاری مناقصات اجرایی نیاز به زمان دارند. به موازات این کار شرکت ملی نفت طرحی را با موضوع نگهداشت تولید میادین نفت خیز که در میادین اجرا می شود مطرح کرد. 35 پروژه تعریف شده که اهداف کمی مشخصی دارند و منجر به حفظ و افزایش تولید می شوند.
او ادامه داد: ️مناقصات عمده این پروژه ها هم اکنون آغاز شده و تا پایان شهریور به پایان می رسد.

منوچهری با بیان اینکه بخش نخست دریایی طرح توسعه فاز 14 تکمیل و وارد مدار شده است، تصریح کرد: قرارداد توسعه میدان فرزاد بی طی پنج ماه آینده با شرکت ONGC هند امضا می شود.
منوچهری گفت: طرح احداث هزار کیلومتر خط انتقال گوره به جاسک با امضای قرارداد با لوله سازان و پیمانکاران داخلی در دستور کار است.

او ادامه داد: سه میلیارد سرمایه گذاری در منطقه جاسک صورت می گیرد که منابع آن هم تعریف شده است.

برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از فاز ١٤پارس جنوبی

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در ادامه درمورد سایر پروژه های این شرکت توضیح داد: یکی دیگر از پروژه ها به مدار آمدن پنج فاز ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و ١٤پارس جنوبی و افزایش تولید است. یک فاز دریایی فاز ١٤با ظرفیت ٥٠٠میلیون فوت مکعب به مدار آمده و طی چهار ماه آینده ٥٠٠میلیون فوت مکعب دیگر به مدار خواهد آمد و به طور کلی یک میلیارد فوت مکعب از این فاز برداشت خواهد شد. همچنین با به مدار آمدن فازهای پارس جنوبی ٢٠٠هزاربشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید اضافه میشود.

امضای قرارداد توسعه فرزاد B تا پنج ماه آینده

منوچهری از امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد تا پنج ماه آینده با شرکت ONGC هند خبر داد و اظهار کرد: همچنین خط لوله ٤٠اینچ اتان در پارس جنوبی اجرا می‌شود. اتان از فاز دو به فاز یک منتقل می‌شود و می‌تواند کمبود اتان طرح های پتروشیمی را جبران کند. این طرح تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در جاسک

او با اشاره به طرح خط انتقال گوره به جاسک گفت: مناقصات اجرایی خط انتقال در چهار قطعه درحال نهایی شدن است. قرار است در جاسک تجهیزات ذخیره ١٠میلیون بشکه نفت ساخته شود. برای این طرح حدود سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه ادامه داد: پروژه خط صادرات گاز به عمان جلو می رود و توافق اصولی با دولت عمان انجام شده است. در این راستا درحال مذاکره با شرکت های خارجی هستیم که در این طرح سرمایه گذاری کنند.

توتال مناقصات را انجام داده است

منوچهری در ادامه درمورد عملکرد توتال در فاز ١١پارس جنوبی توضیح داد: توتال مناقصات را انجان داده و نتیجه را به شرکت ملی نفت و نفت و گاز پارس ارسال کرده و منتظر تایید است تا کار را به پیمان کارها ابلاغ کند.

امضای قرارداد با هندی ها برای فرزاد B

این مقام مسئول همچنین به عقد قرارداد برای توسعه و بهره برداری از میدان فرزاد B با یک شرکت هندی خبر داد و افزود: پروژه عظیم دیگری که در عسلویه کلید خورده است خط لوله ۴۰ اینچی انتقال اتان از سایت ۲ عسلویه (پارس ۲) به سایت ۱ (پارس ۱) است. از طرف دیگر در حوزه میادین غرب کارون نیز مراحل تکمیل آزادگان جنوبی را در دست داریم که سیستم فرآورش نفتی آن نیز آغاز شده است. از طرفی شاهد قرارداد ۳ میلیارد دلاری در منطقه جاسک هستیم. گفتنی است باید در این منطقه برای ۱۰ میلیون بشکه ذخیره ظرفیت سازی شود که قراردادهای آن تماماً با شرکت های داخلی منعقد شده که البته در حال بررسی است.

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت افزود: مطالعات مربوط به تاسیسات سطحی برای بازسازی در بخش های مختلف میادین نفتی و همچنین مخازن آن مورد مطالعه است. این در حالی است که ۱۴ بلوک اکتشافی جدید نیز به مناقصه رفته است. برای احداث خط لوله انتقال گاز به عمان نیز در حال مذاکره با شرکت های خارجی هستیم.

401

کد خبر: 947686

وب گردی

وب گردی