همه چیز درباره غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب

امسال غرفه دانشگاه آزاد اسلامی به همراه نمایندگان انتشارات از واحدهای این دانشگاه در نمایشگاه سی و یکم حضوری فعال دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بعد از یک دوره غیبت در نمایشگاه کتاب تهران امسال به نمایندگی از سایر واحدهای این دانشگاه در بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب تهران، حضوری فعال دارد.

در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی افرادی به نمایندگی از انتشارات واحدهای دانشگاهی آزاد در سراسر ایران آثار خود را به این غرفه آورده اند.

در این میان بالاترین آثار به واحد علوم تحقیقات با 100 عنوان کتاب اختصاص دارد و به ترتیب می توان به واحد یزد با 60 عنوان، ارومیه 33 عنوان، واحد همدان با 43 عنوان و اسلامشهر با 25 عنوان بیشتری آثار را در میان سایر مناطق در غرفه دانشگاه آزا اسلامی را به خود اختصاص داده اند.

در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی هر یک از این افراد به نمایندگی از شهر و استان خود با آثاری چون، «سیاست خارجی ایران»، «مبانی بیوشیمی برای دانشجویان شیلات و علوم صنایع غذایی»، «مدیریت تراکتور و ماشین های کشاورزی» ، «تاریخ طبرستان» و.. در این دوره ز نمایشگاه حضور یافته اند تا در این رویداد فرهنگی علاوه بر دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند سایر دانشجویان و حتی واحدهای دیگر این دانشگاه با تالیفات مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه آشنا شوند.

32 نماینده انتشارات از شهرهای همدان، آذربایجان شرقی، اردبیل، لرستان، سازمان سما، خوزستان، تهران شرق، کرمانشاه، کهیولیه و بویراحمد، فارس، قزوین، شهرقدس، تهران مرکز، تهران جنوب، خراسان رضوی، یزد، گلستان، سمنان، مازندران، گیلان، کرمان، اصفهان، علوم و تحقیقات تهران، یادگار امام شهرری، پرند، قم، اسلامشهر، معاونت پژوهشی سازمان مرکزی، آذربایجان غربی، البرز، ورامین و دماوند در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.

در ادامه با برخی از مدیران غرفه نمایندگی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به گفت و گو نشسته ایم که از نظر شما نیز می گذرد:

**هیچ کتابی قبل از داوری و رفع اشکال اجازه چاپ ندارد

ابراهیم پناه پور، نماینده انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درباره حضور در نمایشگاه سی و یکم ، گفت: امسال سومین دوره ای که نمایندگی از واحد اهواز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارم. در حال حاضر استان خوزستان با توجه به واحدهایی مختلفی که دارد ، بیش از 370 عنوان کتاب منتشر کرده که در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل محدودیت فضا، 43 عنوان کتاب را در این غرفه به معرض نمایش گذاشته ایم که اکثر کتابها دانشگاهی و برای تدریس دانشجویان تالیف شده است.

پناه پور درباره مزایای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، افزود: اولین بار در سال 1394 به نمایندگی از واحد اهواز در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردیم و به تبع سال بعد حضورمان در این رویداد فرهنگی از آثار استقبال شد و از سوی دانشجویان سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی، این کتاب ها مورد استقبال قرار گرفت به طوری که تا ماه ها بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب از سوی واحدها و دانشجویان تقاضا برای ارسال کتاب داشتیم.

وی ادامه داد: شاخص ترین کتاب واحد اهواز «مبانی بیوشیمی برای دانشجویان محیط زیست» و کتاب «تاریخ ایران از قاجار تا پهلوی است» است. البته این کتابها با بالاترین تیراژ، چندین بار نیز تجدید چاپ شد و در دانشگاه ها نیز به عنوان منبعی برای تدریس مورد استفاده قرار گرفت. همچنین نقطه قوت انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در داوری کتابها توسط چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه است که به صورت محرمانه انجام می شود و هیچ کتابی قبل از داوری و رفع اشکال، اجازه چاپ ندارد.

پناه پور با انتقاد از سیستم معرفی کتاب در جهت تبلیغات و پخش توضیح داد: با تبلیغات صحیح، عناوین دانشگاه آزاد اسلامی می تواند مورد استفاده تمامی دانشجویان قرار گیرد همچنین نیاز به تعامل واحدهای مختلف دانشگاهی با یکدیگر برای مشارکت در خرید کتاب است.

این نماینده انتشارات در رابطه با تعامل انتشارات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر گفت: متاسفانه عناوین منتشر شده در انتشارات واحدهای دانشگاهی طی یک بخشنامه تنها به واحدهای همان استان ارسال می شود ولی واحدهای انتشارات در سایر استان ها از محصولات یکدیگر بی اطلاع هستند.

**ضعف تبلیغات، مشکل اصلی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی است

فاطمه نیکخواه نماینده انتشارات سازمان سما نیز درباره تالیفات این واحد دانشگاهی در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در انتشارات واحد سما تمامی آثار با تنوع تالیف و ترجمه چاپ می شوند البته با توجه به تولید محتوا برای 610 مدرسه سازمان سما، در قسمت آموزشکده ها از هر دو قسم کتاب ها استفاده می کنیم.

این نماینده نشر درباره نقش پر رنگ تبلیغات افزود: ناشران معروف هزینه های زیادی را صرف تبلیغات می کنند زیرا در عرصه نشر، تبلیغات باعث جذب مخاطب می شود. بنابراین ضعف دانشگاه در زمینه تبلیغات است بخصوص کمبود یک پایگاه اطلاعاتی برای معرفی تمامی آثار دانشگاه آزاد اسلامی احساس می شود که علاوه بر ایام نمایشگاه کتاب برای تمامی روزهای سال به صورت یکپارچه، آثار همه واحدها برای دانشجویان و سایر افراد قابل رویت باشد. زیرا با راه اندازی این پایگاه جامع، امکان جستجو و درخواست کتاب به وسیله دانشجویان فراهم می شود البته این مسئله به تسهیل شرایط خدمات ارسال کتاب بستگی دارد تا بدون بروکراسی های دست و پا گیر اداری، ارسال کتاب به سایر واحدها صورت گیرد.

502

کد خبر: 947701

وب گردی

وب گردی