نگاهی به مطالب روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان طیف متنوعی از اخبار، درباره مسایل منطقه منتشر نموده اند که به برخی از آنها اشاره می شود:

روزنامه " الایام " بحرین در مطلبی به قلم "عبدالرحمن الراشد" با عنوان "ایران باید دروغ اسراییل را ثابت کند" به موضع گیری ها و دروغ های اخیر نتانیاهو علیه ایران اشاره می کند و از ایران می خواهد که به دروغ های اسراییل پاسخ دهد. وی می نویسد: "نتانیاهو نخست وزیر اسراییل سنگ بزرگی را جلوی ایران انداخت و سطح بحران با ایران را از نظر بینالمللی بالا برد و ذهن رهبران کشورهای اروپایی را که تلاش می کردند ترامپ را راضی نمایند تا تصمیم درباره خروج از تفاهم نامه هسته ای را به تاخیر بیندازد، خراب کرد. نتانیاهو اطلاعاتی از برنامه هسته ای ایران ارایه داد که در آن بیان گردید تهران نه تنها از تفاهم نامه بهره برداری نادرست می کند بلکه با کل تفاهم نامه و شروط آن که فعالیت های هسته ای ایران را برای اهداف نظامی ممنوع کرده، مخالف است. اگر آنچه که اسراییل گفته و ایران را بدان متهم نموده درست باشد، تفاهمنامه بین المللی که امضا کنندگان آن را تاریخی و ارزشمند دانسته اند، تضعیف خواهد شد."

روزنامه " البیان " امارات هم مطلبی را با عنوان " اسراییل و ساخت شهروند یهودی" به قلم "محمد خالد الازعر" به رشته تحریر در آورده است و در آن به یهودی سازی جعلی و خیالی اسراییل بر مبنای جمعیت خودساخته یهودیان در جهان اشاره نموده و آن را در راستای یهودی سازی می داند. نویسنده می نویسد: "دو سال قبل کمیته ای رسمی از سوی "نفتالی بنت" وزیر تعلیم و تربیت اسراییل تشکیل شد تا درباره جمعیت یهودیان درجهان به منظور ایجاد پایگاهی برای یهودی سازی، افزایش تعداد یهودیان و نزدیک شدن آنها با پروژه صهیونیستی مطالعه نمایند. این کمیته اظهار داشت جمعیت اشخاصی که مرتبط با یهود و اسراییل می باشند شصت میلیون (60میلیون) نفر می باشند که این افراد از نوادگان یهود بوده که مورد شکنجه و آزار قرار گرفته و یهودی هستند ولی خودشان نمی دانند و یا در صورت دانستن آن را آشکار نکردند. بر همین اساس، این کمیته توصیه کرد که برنامه ای از سوی دولت اسراییل برای نزدیکی این افراد با به راه انداختن کمپین های تبلیغاتی بین آنها وضع شود تا به منظور یهودی سازی، آنها رابه مهاجرت به اسراییل تشویق نمایند."

روزنامه " الاهرام " مصر در مقاله ای قابل تامل با عنوان "پایان قرن دموکراسی" به قلم"نصر محمد عارف" منتشر کرده و درباره پایان نظام لیبرال - دموکراسی دیدگاه معتقدان به این ایده را بیان کرده است. این نویسنده در مطلب خود آورده است: مجله "فارین افرز" آمریکا شماره جدید خود موضوعی را به موضوعی با عنوان "پایان قرن دموکراسی "اختصاص داده است. همه مطالب منتشر شده مجله در این باره، بر این نکته تاکید کردند که لیبرال دموکراسی، بحرانی تاریخی را پشت سر می گذارد که شبیه به بحران دهه سی است. ( یعنی زمانی که نظام های نازیسم و فاشیسم در اروپا ظهور پیدا کردند) اما درباره پایان و فرجام آن دیدگاه ها متفاوت می باشد به گونه ای که برخی اعتقاد دارند، این نظام قادر است به سلامت این دوره را پشت سر گذاشته و خودش را بازسازی نماید اما گروهی دیگر نگاهی بدبینانه به آینده آن داشته و اعتقاد دارند بازگشتی برای آن متصور نیست. گروهی که به پایان نظام لیبرال دموکراسی اعتقاد دارند به پنج دلیل بزرگ اشاره می کنند که جهان امروزی با آن مواجه می باشد . این پنج نشانه عبارتند از:

1- ظهور نظام های اقتدار گرا در چین و اروپای شرقی

2- شکل گرفتن برتری اقتصادی درجهان برای اولین بار دردست نظام های غیر دموکراتیک و اقتدارگرا

3- از دست دادن انحصار برتری علمی و فرهنگی برای اولین بار در طول تاریخ از سوی کشورهای دموکراتیک غربی

4- نفوذ در میان جوامع غربی از سوی رسانه هایی که صاحبان آنها کشورهای دموکراتیک نیستند و تاثیر این رسانه ها بر شکل بخشی به افکار عمومی در جهان

5- قدرت نظام های غیردموکراتیک بر نفوذ در نظام های دموکراتیک و تاثیر بر تصمیم های آنها و انتخاب های شان

روزنامه " القدس " العربی هم در یادداشتی با عنوان " آیا انتخابات لبنان نقطه تحول در خاورمیانه خواهد بود؟" و بدون نام نویسنده منتشر کرده و این انتخابات را به علت شکل گیری نیروهای جدید در این کشور و تاثیر آن بر تحولات منطقه مهم دانسته است. این روزنامه می نویسد: روزنامه " لی آوکی دیلا گویرا " ایتالیا گزارشی درباره انتخابات لبنان منتشر نمود . در این گزارش آمده است که انتخابات لبنان نقطه تحولی در خاورمیانه خواهد بود مخصوصا بعد از این که لبنان میدان نبرد میان عربستان و ایران و اسراییل با یکدگیرگردید و شاید رقابت میان اینها بر موازنه نیروها در این منطقه تاثیر بگذارد. این روزنامه اشاره می کند که دولت لبنان اعلام کرده بود که قانون انتخابات جدیدی را تصویب خواهد کرد که بر مبنای درصد و سهیم شدن خواهد بود به گونه ای که این کشور به 15 منطقه انتخاباتی تقسیم می گردد. قانون جدید انتخابات فرصتی را جلوی همه احزاب مستقل و بی طرف قرار می دهد تا در انتخابات مشارکت نمایند. حزب الله هم در این انتخابات اعلام کرد که با جریان امل شیعه ائتلاف کرده و لیست مشترکی را ارایه خواهد داد."

کد خبر: 947711

وب گردی

وب گردی