روایتی از شاعرانگی مردمان «خور» در «خاطرات روستا»

مجموعه مستند «خاطرات روستا» امشب (دوشنبه 17 اردیبهشت) با پخش مستند «خور بر کرانه کویر نمک » به کارگردانی مهدی باقری و تهیه کنندگی فرهاد ورهرام روی آنتن می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی باقری مستندساز و کارگردان سینما گفت: سه قسمت از مجموعه مستند «خاطرات روستا» را کارگردانی کردم، مجموعه ای که بر اساس تک‌نگاری های دهه 40 و 50 ساخته شده است؛ پس از بیش از 4 دهه به همین مناطق برگشتیم تا تغییرات فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیایی منطقه را دوباره بررسی کنیم.

وی افزود: مستندی که امشب از شبکه مستند پخش خواهد شد، درباره «خور بر کرانه کویر نمک » است منطقه‌ای در شمالی‌ترین بخش اصفهان ، نزدیک به جندق و سمنان که ازلحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون از قرن‌ها پیش بارانداز کویر مرکزی ایران بوده و همه سفرها به این منطقه ختم می‌شده یا از این منطقه شروع می‌شدند.

باقری گفت: «خور» زادگاه یغما جندقی از شعرای غزل‌سرای سده سیزدهم ایران در عهد محمدشاه قاجار خطه‌ای شاعر خیز است که بیشتر مردمانش شاعر هستند، فیلم من بر مبنای شکل‌گیری این منطقه و روحیه شاعرانه مردمانش بناشده است.

این مستندساز تصریح کرد: این منطقه پس از چند دهه ناگزیر تغییراتی داشته است، اما مهم‌ترین این تغییرات شغلی است، این مردم درگذشته از راه کشاورزی، دام‌پروری و به‌ویژه از «خرما» ارتزاق می‌کردند، اما حالا بیشترشان کارمند هستند .

باقری درباره تغییرات فرهنگی این منطقه هم گفت: هنوز اثری از صنایع‌دستی در این روستا وجود دارد، فرش نائین بافته می‌شود، اما در کل این منطقه به منطقه‌ای خدماتی تبدیل‌شده و دیگر خودکفایی گذشته را ندارد.

این کارگردان با اشاره به مراحل تولید مستند «خور بر کرانه کویر نمک » گفت: با توجه به اینکه پژوهش کاملی از این منطقه در اختیار داشتیم، فیلم‌برداری در یک مرحله و در ده روز انجام شد.

این مستند امشب ساعت 21 پخش و فردا ساعت 9 از شبکه مستند بازپخش می‌شود.

503

کد خبر: 947719

وب گردی

وب گردی