آمریکا بازنده اصلی ژئوپلتیک مقاومت است

دکتر صالح اسکندری: اقتدار ایران به عنوان یک حکومت شیعی در طول تاریخ بی نظیراست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر صالح اسکندری در نشست فرماندهان بسیج کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با اشاره به برکات دهه آخر ماه شعبان اظهار کرد: دهه آخر ماه شعبان بسیار پرفضیلت و با اهمیت است و این ایام زمان حسابرسی خودمان است باید ببینیم چه به دست آورده‌ایم و چه چیزهایی از دست داده‌ایم.

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در تحلیل مسائل منطقه و ژئوپلیتیک مقاومت با طرح این سوالات که آیا ژئوپلتیک منطقه درحال حاضر وجود دارد؟ دارای چه گستره‌ای است و چه پیامدهایی بر ژئوپلتیک منطقه مترتب است خاطر نشان کرد: اقدامات آمریکا در منطقه خاورمیانه برنامه‌ریزی شده است و چند پیش‌بینی توسط مراکز مطالعاتی آمریکا صورت گرفته بود که این مطالعات نقشه عملیاتی آمریکا در منطقه برای سال 2017 و 2018 محسوب می‌شدند و برخی از این پیش‌بینی‌ها منتج به نتیجه و برخی دیگر منجر به شکست شد.

وی جنگ داخلی لبنان را یکی از این نقشه‌ها دانست و گفت: این برنامه که توسط آمریکا طراحی شده بود، قرار بود به جنگ داخلی لبنان منجر شود. برآورد آمریکا و اسرائیل این بود که در انتخابات لبنان که روز گذشته برگزار شد، حزب‌الله شکست خواهد خورد، از همین رو به دنبال آن بودند که لبنان را وارد جنگ داخلی کنند و انتخابات را به تعویق بیاندازند و یکی از برنامه‌های آمریکا این بود که شرایط را طوری فراهم کند تا سعدحریری نخست وزیر لبنان استعفا دهد و اوضاع داخلی لبنان بر هم خورد، اما نتایج انتخاباتی که دیروز در لبنان برگزار شد، نشان دهنده شکست آمریکایی‌ها در این طرح بود. نتایجی که حاصل آن پیروزی قاطع حزب‌الله لبنان و به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان بود.

اسکندری با اشاره به بحث استقلال کردستان عراق به عنوان یکی دیگر از نقشه‌های راهبردی آمریکا برای اغتشاش در منطقه خاورمیانه، تصریح کرد: این نقشه نیز از برنامه‌های آمریکا برای سال 2017-2018 بود که در نهایت با شکست آمریکا مواجه شد. دامن‌ زدن بر گرایش‌های تجزیه‌طلبانه کردها در سوریه و بعد از آن تحریک کردهای ایران محوریت این نقشه‌ بود. همانطور که دیدیم بعد از انتخابات استقلال اقلیم کردستان، پرچم اسرائیل را برافراشته و شادی کردند که این حرکت در تاریخ کشورهای اسلامی بی‌سابقه بوده است و همانطور که آنها در ایجاد جنگ داخلی در لبنان ناکام بودند در استقلال کردستان با حمایت و ایستادگی ایران و درایت دولت عراق شکست خوردند. جمهوری اسلامی ایران بر خلاف تمام نظرات کارشناسان و تحلیل‌گران که معتقد بودند استقلال کردستان از دست رفت بر مواضع صریح خود ایستادگی کرد و اجازه نداد این اتفاق رخ دهد.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دامن زدن به تفرقه و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی در عراق را نیز یکی دیگراز برنامه‌های آمریکا برای ایجاد سنگ‌اندازی در منطقه دانست.

وی در ادامه تاکید کرد: امسال گروه‌های شیعیان عراق با 4 تا 5 فهرست قرار است در انتخابات شرکت کنند و پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که که اینها بتوانند 150 تا 160 کرسی را از آن خود کنند و به طبع آن در انتخاب نخست وزیر عراق نیز تاثیرگذار باشند. آمریکا برای اجرای نقشه خود حتی به برخی از گروه‌های اهل سنت و تشیع نزدیک شد تا اختلاف ایجاد کرده و به هدف خود دست یابد که در اجرای این نقشه نیز شکست خورده است.

اسکندری در تحلیل اقدامات آمریکا مبنی بر ایجاد اغتشاش در ایران تصریح کرد: یک ماه قبل از اغتشاشات دی ماه ایران، یکی از روسای ارشد CIA در اربیل عراق با منافقین جلسه می‌گذارد و نقشه اغتشاشات را طراحی و فرمان آن را صادر می‌کند اما بعد از اینکه اولین جرقه در مشهد رخ داد روز بعد مردم متوجه شدند که این خط اعتراضی، منحرف شده و مسیر اصلی خود را از دست داده‌ است به همین دلیل مردم، خط خود را از اغتشاش‌گران جدا کردند و در نهایت این شد که تجمعات 50 یا 100 نفره در برخی شهرها دنبال شد و بعد از چند روز به پایان رسید.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: یکی از تئوری‌های آمریکا بعد از شکست داعش انتقال گروه‌های تکفیری تروریستی به افغانستان بود تا بتواند از باقی مانده این گروه‌ها در زمان خودش استفاده مناسب را ببرد که قطعا این طرح هم با درایت جبهه مقاومت منطقه با شکست مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سعی داشتند در انتخابات روسیه شایعه تخلف و تقلب را اشاعه دهند اما پوتین با اختلاف رای بسیار بالا توانست با قدرت پیروز شود.

اسکندری مساله تجزیه سوریه حول محور غرب و شرق فرات با رویکرد سومالی‌سازی سوریه را یکی دیگر از نقشه‌های شوم آمریکا برای منطقه خاورمیانه دانست که دولت سوریه توانست با درایت فرماندهان و ارتش خود، کمک مستشاری ایران و آزادی‌خواهان منطقه در برابر ترویست‌ها و حامیان آنها ایستادگی ومقاومت کند.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: در سومالی دولتی به ظاهر حاکم وجود دارد اما تسلط سیاسی و اجرایی ندارد آمریکا نیز در برنامه‌های خود برای سوریه چنین حکومتی را در نظر گرفته بود.

وی در ادامه یاد آور شد: قراداد سایکس‌ پیکو در سال 1916 مبنی‌بر تقسیم اراضی عثمانی توسط فرانسه و انگلیس منعقد شد. آمریکا بعد از 11 سپتامبر در سال 2011 وقتی وارد افغانستان شد اهداف ویژه‌ای را برای خود ترسیم نمود که یکی از آنها تسلط بر بیضی انرژی دنیا با مرکزیت ایران و دیگری تسلط بر هارت‌لند دنیا بود.

اسکندری یادآور شد: تمام پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که کشور چین تا سال 2050 بودجه نظامی خود را به هزار و 280 میلیارد دلار در سال خواهد رساند که هم تراز بودجه آمریکا در آن سال خواهد شد به همین دلیل آمریکا هراسان و نگران ازاین موضوع، سعی دارد نفوذ خود را در منطقه بیشتر کند. بعد از آمریکا و چین، هندوستان و روسیه است و بعد از آن نیز جمهوری اسلامی ایران. سردار باقری نیز در سخنان اخیر خود ایران را به عنوان قدرت نظامی دنیا نام برد که تا سال 2050 جزو 5 قدرت برتر نظامی دنیا خواهد شد.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نگرانی دیگر آمریکا که موجب حضور آنها در منطقه خاورمیانه شده را گسترش اسلام در اروپا و آمریکای شمالی عنوان کرد‌ وگفت: موسسه po آمریکا گزارشی را منتشر کرده است که این گزارش نشان می‌دهد تا چند دهه دیگر بالغ بر نیمی از کشورهای انگلیس، ایتالیا و فرانسه روی به اسلام خواهند آورد. تمام این مسائل آمریکایی‌ها را بر آن داشت تا در منطقه ما دست به اقداماتی بزنند که به سمت فروپاشی ژئوپلیتیکی برود که از زمان سایکس پیکو شکل گرفته بود و همچنین چهره اسلام را مخدوش نشان دهند.

وی افزود: وقتی آمریکا وارد افغانستان شد متوجه اختلافات بین گروه‌های افراط‌ گرای اسلامی شد. در سال 2004 رئیس وقت سازمان سیا گزارشی می‌دهد که بعدها دست‌مایه اقدامات آمریکا در منطقه می‌شود. در این گزارش سه نکته مهم ذکر شده است: 1- حمله آمریکا به افغانستان و بیرون کردن طالبان از آن کشور و به دنبال آن پراکنده کردن القاعده، موجب شده است که گروه‌های مستقلی در سایر نقاط جهان به خصوص کشورهای اسلامی با رهبری معنوی القاعده به وجود بیاید. 2- تشکل‌های تازه تاسیس با انگیزه‌های بسیار قوی و انتقام جویانه به میدان آمده‌اند و عراق زمینه مناسبی برای آنها بعد از حمله آمریکا، فراهم کرده است. 3-ضربه زدن به القاعده و بن لادن باعث شده رهبرهای جدیدی در راس تشکل‌های پراکنده به وجود بیاید.

اسکندری خاطر نشان کرد: بعدها ابوبکر بغدادی در دامن آمریکا رشد پیدا کرد و با حمایت آنها توانست گروه داعش را به وجود بیاورد و این چنین جنایت‌هایی انجام دهد، جنایت‌هایی به اسم اسلام برای مخدوش کردن چهره اسلام ،در تاریخ اسلام در هیچ مقطعی شاهد اینچینین جنایت‌هایی نبوده‌ایم. داعش تمام این جنایات را در تلویزیون خود به نام دولت اسلامی برای مخدوش نشان دادن چهره اسلام انجام داده است.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بصیرت مقام معظم رهبری در ارسال نامه به جوانان اروپا و آمریکای تاکید کرد:مقام رهبری با دید عمیق استراتژیک و آینده نگری دقیق خود درهمین مقاطع زمانی دو نامه‌ به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند و آنجا فرمودند: این چهره واقعی اسلام نیست که رسانه‌های غرب و کفر و داعش به خورد شما می‌دهند و سید حسن نصرالله در وصف این حرکت آگاهانه مقام رهبری گفته بود، این نامه در بهترین زمان ممکن توسط رهبر ایران منتشر شده بود.

اسکندری خاطر نشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها پروژه فروپاشی ژئوپلیتیک سایکس پیکو را آغاز کردند جریان مقاومت خود را مکلف دانست در برابر آنارشی که مخاطرات علمی ،سیاسی اقتصادی و ...کشورهای اسلامی را در بر میگیرد بایستد.

وی متذکر شد: به همین دلیل امروز دامنه ژئوپلیتیک مقاومت از سواحل شرقی مدیترانه آغاز می‌شود و تا روسیه آسیای میانه افغانستان مرز چین و از جنوب تا تنگه باب‌المندب و خلیج عدن یعنی تمام هارت‌لند دنیا ادامه دارد و جبهه مقاومت امروز قلب دنیا را در اختیار دارد.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر حضور ایران نبود دامنه جنگ آمریکایی‌ها از آنچه که در سوریه انجام دادند به مراتب بیشتر بود. ادعایی که ترامپ درباره موشک‌های پیشرفته و زیبای خود نمود با سیستم پدافند هفتاد سال گذشته روسیه برباد رفت. اقتدار ایران وقتی لمس می‌شود که به کشورهای منطقه سفر می‌کنیم.

اسکندری تصریح کرد: بعد از حمله موشکی اسرائیل در حمص سوریه، دکتر ولایتی بلافاصله موضع گرفته و اعلام کردند: مطمئن باشید این حمله بی‌پاسخ نمی‌ماند. بد از این موضع بلافاصله جلسه کابینه اسرائیل تشکیل شد و به ارتش خود اعلام آماده باش نمودند که تا کنون نیز این آماده باشد ادامه دارد.

سرپرست سازمان چاپ و انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در طول تاریخ تشیع هیچ گاه اقتدار یک حکومت شیعه به اندازه جمهوری اسلامی ایران نبوده است، تاکید کرد: امروز معادلات عراق، سوریه، یمن و منطقه در گرو ایران است باید به خودمان ببالیم که تحت زعامت این چنین رهبری قدرتمندی مانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این چنین قدرتی نصیب حکومت شیعه و کشور ایران شده است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها مدعی شدند سوریه در دوما جنگ شیمیایی انجام داده است منطقه غوطه شرقی به این دلیل برای آنها حائز اهمیت بود و نیکی هیلی آنچنان فریاد می‌زد و نگران غوطه شرقی بود و به هر بهانه‌ای می‌خواستند آنجا را از دست ندهند چون نزدیک‌ترین فاصله را تا دمشق داشت، تنها حدود 8 کیلومتر با پایتخت سوریه فاصله دارد و 7 سال که از جنگ سوریه می‌گذرد در اختیار تروریست‌ها است.

اسکندری در پایان متذکر: یکی از دلایل حضور ما در سوریه بعد از شایعه حمله شیمیایی در سوریه این بود که اگر آنجا حمله شیمیایی شده است و بعد از حمله شیمیایی آثار مواد شیمیایی تا یک ماه بعد از آن باقی خواهد ماند به طور قطع هیچ کس نمی‌تواند آنجا برود اما هیات سیاسی و دیپلماتیک ایران که در راس آن یک پزشک بود بدون هیچ مشکلی از آنجا بازدید به عمل آوردند و روز قبل از عزیمت هیات دیپلماتیک ایرانی به سوریه آخرین اتوبوس تکفیری‌ها از آنجا خارج شده بود و این حضور جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان داد که پیروزی از آن مقاومت است.

204

کد خبر: 947720

وب گردی

وب گردی