حرکت به سمت تضمین سلامت انتقال خون /18 اردیبهشت  روزجهانی تالاسمی هاست

تالاسمی بیماری ارثی است که باعث کم خونی خفیف یا وخیم می شود درسالهای اول تولد همه استخوان ها، گلبول قرمز می‌سازنداما پس از پنج سالگی تولید گلبول قرمز در استخوان های بلند کاهش می‌یابد و سپس متوقف می‌شود و از آن به بعد بیشتر گلبولهای قرمز در مغز استخوان های ستون مهره‌ها ، سر ، سینه و لگن تولید می‌شوند. درافراد مبتلا به تالاسمی ژن هایی که هموگلوبین را تولید می کنند وجود ندارد و یا کم هستند و اگر در اوایل کودکی تشخیص داده شود به درمان موفقیت آمیز به نجات بیمار کمک می کند.

به گزارش ایسکانیوز،مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سلامت خون در ایران فراتر از کشورهای در حال توسعه و همسان با کشورهای درجه اول اروپا است.

علی اکبر پور فتح الله در پیامی به مناسبت روز جهانی تالاسمی (هشتم ماه می مصادف با 18 اردیبهشت) اعلام کرد: 45 سال پیش، نیازمندان به خون برای درمان محتاج گروه های خون فروش بودند و در آن شرایط چشم انداز آینده برای مبتلایان به تالاسمی روشن نبود و رویای دستیابی به دهه سوم و چهارم زندگی دست نیافتنی به نظر می رسید.
وی در این پیام افزود: همت والا در پایه گذاری سازمان انتقال خون ملی، تلاش ارزشمند کارکنان خدوم این سازمان و حضور داوطلبانه اهداکنندگان خون باعث شد که این رویا رنگ حقیقت به خود گیرد و امروز شاهد حضور افراد مبتلا به تالاسمی در تمام سطوح فعالیت های اجتماعی باشیم.
مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: تصویر تالاسمی در جامعه امروز دیگر ناتوانی نیست، بلکه ایستادگی، تلاش و حضور موثر است.
این پیام حاکی است: در این سال ها گام های بیشماری برای افزایش کیفیت زندگی بیماران تالاسمی در سازمان انتقال خون ایران برداشته شده است.
وی در پیام خود اضافه کرد: حذف خون جایگزین و اهداء خون صد در صد داوطلبانه در سراسر کشور، افزایش اهداء مستمر خون، تهیه خون کم لکوسیت، راه اندازی سیستم پایش در طب انتقال خون با مشارکت مراکز درمانی از جمله اقداماتی است که با هدف تهیه بهترین فرآورده برای مصرف کنندگان خون به ویژه بیماران تالاسمی انجام شده است.
پور فتح الله افزود: با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایشگاه های معتبر بین المللی، با افتخار اعلام می کنیم که سلامت خون ایران فراتر از کشورهای در حال توسعه و همسان با کشورهای درجه اول اروپا است و ایجاد شبکه فعال خون رسانی در کشور دسترسی بیماران به این ماده حیات بخش زندگی را آسانتر کرده است و در مستندسازی ازسوی انجمن بین المللی تالاسمی، تاکید شده است بر آن خواهیم بود که با ارتقاء نظام مراقبت خون «از رگ اهداء کننده تا رگ مصرف کننده» و انتشار مستندات، شرایطی بهینه در درمان تالاسمی بوجود آوریم.
در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدای خون نیز در کشور 27 نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است.
هدف از نامگذاری روزجهانی تالاسمی، توجه بیشتر مسئولان و مردم به مسئله تالاسمی است، فراهم آمدن امکانات درمانی مطابق با استاندارد های جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای همه بیماران تالاسمی و متولد نشدن بیمار تالاسمی در کشور اهداف عمده ای است که همه افراد و سازمان های درگیر در این بیماری به آنها می اندیشند و برای دستیابی به آن تلاش می کنند.

گفتنی است پیشترها مدیرعامل سازمان انتقال خون گفته بود : باتوجه به ظرفیتی که در کشورمان ایجاد شده، بسیاری از شرکت‌های اروپایی این حوزه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران در زمینه تبدیل پلاسما به دارو هستند. زیرا در دنیا باکمبود منابع پلاسمایی مواجه ایم و کشور ما از بستر خوبی در این زمینه برخوردار است. به طوری که در سال 1395 مقدار 400 هزار لیتر پلاسما را از طریق پالایش قرادادی به محصول تبدیل کردیم. باین ظرفیت، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت پلاسما برایمان فراهم می‌کند وانتقال خون ایران از نظر امکانات و سلامت خون در میان کشورهای در حال توسعه، پیشروترین مرکز انتقال خون محسوب می‌شود؛ چراکه ایران تنها کشوری در میان این کشورها است که خون پلاسمای مازاد بر مصرفش را دور نمی‌ریزد، بلکه آن را از طریق پالایش قرادادی به دارو تبدیل می‌کند.

705

کد خبر: 947740

وب گردی

وب گردی