فلسطین نمادی برای ستمدیدگان جهان است

اردوغان رئیس جمهمور ترکیه در سخنانی، ضمن اشاره به بی توجهی جامعه جهانی برای تحقق صلح در جهان، سکوت جهانیان در قبال کشتار وحشیانه فلسطینیان توسط اسرائیل را غیر قابل قبول دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه جامعه بین الملل را در قبال تحقق صلح و امنیت مسئول دانست و مساله فلسطین را نمادی برای همه مظلومان جهان اعلام کرد.

اردوغان در سخنرانی خود در کنفرانس جبل الزیتون در خصوص قدس و فلسطین که در استانبول برگزار شده است گفت: آنچه در فلسطین و به ویژه در قدس اتفاق می افتد در راستای تلاش ظالمان برای مشروعیت بخشیدن و نهادینه کردن ظلم است.

وی افزود: مسئله فلسطین و قدس تنها مساله امت اسلام، منطقه و همان شهر نیست بلکه فلسطینیان به نمادی برای همه مظلومان جهان تبدیل شده‌اند چرا که ظلم‌ها و کشتارهای زیادی علیه آنان انجام شده است.

اردوغان ادامه داد: سکوت جامعه بین الملل در قبال شهادت ده ها فلسطینی و مجروحیت هزاران نفر از مردم غزه اشاره به آینده ای دارد که در آن هیچ ملت یا شخصی در امان نخواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: آینده بشریت به چگونگی نتیجه آزمایش فلسطین و قدس بستگی دارد؛ پس اگر بشریت از این آزمون سر بلند خارج شود به سمت نور، آزادی و ارزش های اخلاقی رفته و در غیر این صورت به سوی تاریکی های ظلم ستم رهسپار خواهد شد.

اردوغان با ابراز تعجب از سخنان آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل در خصوص این که وی گفته بود بهترین لحظات زندگی خود را در حال انجام مأموریت در پشت تانک برای کشتن فلسطینیان گذرانده ‌ام پرسید: آیا می توانید چنین چیزی را تصور کنید؟ آیا این ها ارزش های اخلاقی است؟

وی ضمن دعوت به اصلاح نظام سازمان ملل متحد گفت: امکان ادامه سیستمی که امنیت همه کشورهای جهان را در گرو مصالح تنها پنج کشور می‌داند، امکان‌پذیر نیست.

اردوغان گفت: ریاکاری جامعه بین الملل و به ویژه کمیته های حافظ صلح و امنیت به حد غیرقابل تحملی رسیده و باید بدانیم که جهان بزرگتر از پنج کشور است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تصمیم ترامپ در دسامبر گذشته در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تاکید کرد: این اقدام خشم فلسطینیان و انتقادات عربی و بین المللی را بر می انگیزد.

کد خبر: 947787

وب گردی

وب گردی