عربستان بزرگترین زندان دنیا!

دیده بان حقوق بشر در گزارشی از وجود هزاران زندانی در عربستان خبر داد که ماه ها و یا سال هاست در انتظار محاکمه و تعیین تکلیف خود به سر می برند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پایگاه خبری میدل ایست آی انگلیس با انتشار گزارشی به بازداشت هزاران نفر توسط مقامات عربستان و زندانی شدن آنها برای مدت های طولانی بدون ارائه پرونده آنها به دادگاه خبر داد.

این پایگاه خبری در گزارش خود اعلام کرد: مقامات عربستان سعودی بیش از ۲۰۰۰ نفر را در زندان های خود نگهداری می‌کنند که از ۶ ماه پیش در انتظار ارائه دادخواست به دادگاه هستند. در میان زندانیان کسانی هستند که بیش از ده سال است در انتظار محاکمه به سر می برند. سازمان دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه موج بازداشت هایی که چندی پیش توسط محمد بن سلمان در عربستان انجام شد را «بازداشت های خودسرانه» نامید.

در این گزارش بیانیه های صادر شده از سوی وزارت کشور عربستان نیز آمده است که در آنها به وجود ۲۳۰۵ نفر در زندان های عربستان از ۶ ماه پیش اشاره شده که هنوز دادخواست آنها به دادگاه های این کشور ارائه نشده است.

در همین خصوص سازمان دفاع از حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: در زندان های عربستان ۱۸۷۰ نفر حضور دارند که بیش از یک سال است در انتظار به سر می برند، علاوه بر آنکه ۲۵۱ نفر دیگر از سه سال پیش دچار این وضعیت هستند. این سازمان اعلام کرد دولت عربستان در رسیدگی به مسائل این افراد تعلل کرده و مدعی است پرونده آنان در مراحل تحقیق است.

همچنین پایگاه خبری میدل ایست آی افزود: عربستان که حکومت افراطی دارد مجموعه اصلاحاتی را از چند ماه قبل آغاز کرده است. این اصلاحات به رهبری محمد بن سلمان پس از آنکه در ژوئن سال ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد عربستان منصوب شد در حال اجرا شدن است. در این خصوص سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد ۲۹۳ نفر در سال ۲۰۱۴ برای مدت ۶ ماه بدون ارائه پرونده آنان به دادگاه ها بازداشت شدند و این در حالی است که طی ۴ سال گذشته تعداد بازداشتی های موجود در زندان های سعودی ۸ برابر شده است.

میدل ایست آی در گزارش خود به نقل از سازمان دیده بان حقوق بشر ادامه داد: تعداد بازداشتی هایی که برای مدت طولانی در زندان ها به سر می‌برند به شکل قابل توجهی در سال‌های اخیر افزایش یافته است، چنانچه مقامات عربستان به صورت خودسرانه افرادی را بازداشت می کنند.

از سوی دیگر ساره لیا ویتسون مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان حقوق بشر گفت: در حالی که مقامات عربستان افراد را بدون هیچ گونه اتهامی برای مدت شش ماه بازداشت می‌کنند پس مشخص است که نظام قضائی این کشور هنوز غیر عادلانه است.

همچنین پایگاه خبری میدل ایست آی اعلام کرد: از زمان بازداشت صدها نفر از بازرگانان سعودی و اعضای خانواده سلطنتی در 24 نوامبر سال گذشته افکار عمومی به شکل قابل توجهی به سمت دستگاه قضایی عربستان متمرکز شده است. گزارش‌ ها بیانگر آن است که بازداشت شدگانی که در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی شده بودند علاوه بر آنکه متحمل شکنجه هایی شده بودند مجبور به پرداخت مبالغ مالی زیادی برای آزادی خود گردیدند.

کد خبر: 947803

وب گردی

وب گردی