ارائه آموزش‌های مهارتی در راستای شعار سال و حمایت از کالای ایرانی در دانشگاه فنی و حرفه ای

دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ارائه آموزش‌های مهارتی در راستای شعار امسال و حمایت از کالای ایرانی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری امروز 17 اردیبهشت ماه با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به مسایل مختلفی که در حوزه اشتغال داریم نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه کشور می‌تواند در راستای این هدف کمک کننده باشد. این دانشگاه با ۲۲۰ هزار دانشجو، ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری قلمداد می‌شود که در تربیت تکنیسین ظرفیت بالایی دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر ادغام دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای در کشور به صورت مجزا از هم ارائه می‌شود که متولیان مختلفی دارد.

صالحی عمران اشاره کرد: آموزش‌های مهارتی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم با وجود دو دانشگاه مختلف، دانشگاه آزاد و دستگاه‌های دیگر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از این آموزش‌ها هماهنگی برای برنامه ریزی درسی و آموزشی ندارند گفت: باید این آموزش‌ها با بازار کار منسجم شوند و طبق نیاز بازار کار باشند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه این آموزش‌ها به صورت جزیره‌ای توسط دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود افزود: ضروری است شورای ملی مهارت و فناوری که مصوبه مجلس است تشکیل شود تا بتوان برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.

صالحی عمران با اشاره به اینکه اشتغال یکی از معضلات جامعه است بیان کرد: در آموزش عالی نیازمند اصلاحات هستیم که می‌توان به آموزش‌های مهارتی رجوع کنیم.

وی گفت: اگر سیستم‌های ارائه کننده آموزش‌های مهارتی باهم هماهنگ شوند موفق خواهیم بود. در این راستا نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم.

صالحی عمران بیان کرد: وزارت علوم دو دانشگاه مهارتی محور فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی را داراست که دانشگاه فنی و حرفه‌ای مسئول آموزش عام و دانشگاه علمی کاربردی مسئول ارائه آموزش خاص در ارتباط با مشاغل است.

وی تصریح کرد: می‌توان با سازماندهی و هماهنگی این دو دانشگاه را تبدیل به دو دانشگاه قدرتمند کنیم که این موضوع نیازمند کمک و همکاری مسوولین کشور است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره اجرای طرح مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح عنوان کرد: سربازان باید دو سال در اختیار نیروهای نظامی باشند و در دوران اوقات فراغت فرصت‌های آموزشی و مهارتی را طی می‌کنند در این راستا بهترین کار آموزش مهارت است.

صالحی عمران با بیان اینکه نیروی مسلح پتانسیل خوبی برای ارائه آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای دارد گفت: سربازان بعد از دوره سربازی مهارتی در کنار گذراندن این دوره پیدا می‌کنند.

وی از آموزش سالانه ۱۰۰ هزار سرباز خبر داد و گفت: در زمینه اشتغال و آموزش فنی و حرفه‌ای انجمن دانش آموختگان در دانشگاه را راه اندازی کردیم که محیط کار و ادامه تحصیل را رصد می‌کند.

وی تاکید کرد: باید آموزش‌ها منتهی به اشتغال باشد آمار نشان می‌دهد بالای ۷۰ درصد دانشجویان می‌توانند وارد بازار کار شوند.

صالحی عمران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه در زمینه مهارت آموزی در راستای شعار سال چه اقداماتی دارید گفت: برای تولیدات نیاز به مهارت داریم و در این فرایند مهارت مهم است. این دانشگاه مهارت را منتقل می‌کند که باید در محیط‌ های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: بهترین نوع آموزش؛ آموزشی است که باید با تولید، بازاریابی و فروش همراه باشد این سبک باید در سیستم آموزش مهارتی کشور پیاده سازی شود و در این صورت می‌توان در راستای حمایت از کالای ایرانی گام برداشت.

وی همچنین اضافه کرد: در حال تغییر آموزش در کارگاه‌ها هستیم و در بسیاری از خوابگاه‌ها تولید محصول داریم زیرا این دانشگاه مهارت را منتقل می‌کند تا به یک کالای ایرانی تبدیل شود.

صالحی‌ عمران از اشتغال بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: با توجه به اینکه انجمن فارغ‌التحصیلان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاسیس شده است، این انجمن وضعیت دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی را از نظر میزان ورود به بازار کار و اشتغال مورد بررسی قرار می‌دهد. آمارهای اعلام شده بیانگر این است که بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند که این آمار در برخی از رشته‌ها تا صد در صد نیز می‌رسد.

وی همچنین اعطای مجوز دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی درسی و آموزش‌های مهارتی از سوی وزارت علوم به این دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: براساس این مجوز، قدرت تصمیم‌گیری دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ایجاد و تغییر برنامه‌های درسی افزایش می‌یابد و ما می‌توانیم در برنامه‌های آموزشی و دوره‌های تحصیلی خود بازنگری اساسی داشته باشیم، زیرا سرفصل‌های ثابت نمی‌تواند جوابگوی آموزش‌های مهارتی در کشور باشد.

رئیس دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای تاکید کرد: ایجاد رشته‌های جدید، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، تبدیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه سبز در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، افتتاح پروژه‌های عمرانی بالای ۷۰ درصد ساخت و برخی برنامه‌های دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جاری است.

وی از افزایش جمعیت دانشجویی فنی حرفه‌ای در رشته‌های کارشناسی ناپیوسته خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۰ رشته کارشناسی ناپیوسته را تاسیس می‌کنیم و اکنون با شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم رایزنی می‌کنیم که این رشته‌ها برای سال جاری تاسیس شود.

وی با اشاره به آمادگی این دانشگاه برای تربیت استادکار و مربیان فنی حرفه‌ای برای آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دیگر گفت: قرار است در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کنیم تا بتوانیم با تربیت مربیان و استادکار کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش را رفع کنیم.

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای همچنین از افزایش ۱۵ برابری بودجه پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بودجه پژوهشی این دانشگاه در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بود که این میزان با افزایش ۱۵ برابری به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، ضمن اینکه هر دانشجویی که ایده پژوهانه‌ای داشته باشد، مورد حمایت دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.

صالحی‌ عمران در پایان از آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای راه اندازی رشته‌های متناسب با درخواست صنایع خبر داد و گفت: ما این آمادگی را داریم که رشته‌های خود را براساس درخواست صنایع تاسیس کنیم و آن‌ها می‌توانند نیازهای خود به نیروی متخصص را به ما اعلام کنند. در واقع صنایع در اصلاح برنامه‌های درسی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک کنند.

کد خبر: 947840

وب گردی

وب گردی