ثبت اختراع «فرآیند تکثیر سریع گیاه تاتوره تماشایی از طریق کشت بافت» در دانشگاه آزاد واحد کرج

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج موفق به ثبت اختراع « فرایند تکثیر سریع گیاه تاتوره تماشایی از طریق کشت بافت» شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ابوالفضل حاجی حیدر و سمیه قادرمرزی، اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، موفق به ثبت اختراع با عنوان" فرایند تکثیر سریع گیاه تاتوره تماشایی از طریق کشت بافت" شدند.

این اختراع که در سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور ثبت شده است به منظور رفع نیاز و تقاضای بازار برای فرآورده‌های گیاهان دارویی بویژه در بازارهای جهانی است.

ابوالفضل حاجی حیدر در این زمینه گفت: تا زمانی که انسان در این کره خاکی به سر می برد، به گیاهان نیاز دارد. تقاضا جهت فرآورده های حاصل از گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته بیش از سایر کشورهاست در حالی که منابع گیاهی این مواد، عمدتا در کشورهای جهان سوم است.

وی با بیان اینکه انسان به حکم تجربه، علم و اندیشه، بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می کند؛ افزود: محدودیت های کاشت و نگهداری گیاهان دارویی متعدد است که از آن جمله می توان به کوتاه بودن فصل کاشت و یا برداشت بعضی از گونه های گیاهی، کمبود زمین های مناسب جهت داشت، ناچیز بودن مواد موثره حاصل از گیاه و غیره اشاره کرد.

سمیه قادرمرزی نیز با تایید وجود این موانع، یکی از راه های رفع محدودیت‌ها را دستیابی هر چه بیشتر و سریعتر به متابولیت‌های ثانویه، کشت بافت گیاه دانست و افزود: تکثیر تاتوره به وسیله بذر در زمین‌های قابل نفوذ و مرطوب صورت می گیرد و با استفاده از این روش تعداد محدودی گیاه با توجه به حجم خزانه در دسترس و همچنین تعداد پایه های مادری اولیه تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور پتانسیل زیادی برای تولید گیاهچه‌های تاتوره وجود دارد؛ این محصول که می توان آن را جزء محصولات نوین در عرصه کشاورزی ایران دانست، می تواند چشم انداز تولید فرآورده‌های دارویی از جمله فرآورده‌های حاصل از تاتوره را متحول کند.

202

کد خبر: 947892

وب گردی

وب گردی