بوی کباب از نمایشگاه کتاب، خوب می آید

کتاب هر چند ویژگی اصلی اش تولید تفکر است و بویی ندارد اما همواره در نمایشگاه کتاب، بوی کباب همراه یار مهربان می آید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. جمعیت نسبتاً زیادی از ساعات اولیه صبح هفتمین روز به مصلی تهران آمده اند.

طبق روال هر ساله معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در پی حمایت از دانشجویان و اهالی فرهنگ بن های تخفیف برای خرید کتاب اختصاص داده است و کتاب ها در نمایشگاه با تخفیف به مردم ارائه می شود.

براساس مقررات نمایشگاه کتاب، میزان تخفیف کتاب ها، حدود بیست درصد است، اما برخی غرفه ها تا پنجاه درصد و بعضاً هشتاد درصد نیز برای کتاب ها تخفیف قائل شده اند. البته همه کتاب ها و نشریات، چنین مزیتی ندارند و قیمت بسیاری از کتاب ها به دلیل شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز وارداتی، نسبتا بالاست و این سبب شده است کتاب ها به نسبت کمتری از موعد مشابه سال گذشته، به فروش بروند.

اما برای دانشجویان حاضر در نمایشگاه که فارغ از درس، امروز را برای خرید کتاب اختصاص داده اند برخی اتفاقات نمایشگاه نوستالژی دانشگاه برای آنها شده است. مثلا دم دم های ظهر فقط کافی ست کمی از شبستان مصلی فاصله بگیرید تا بوی سلف دانشگاه و آشپزخانه به مشام برسد. بوی کباب و جوجه و ساندویچ هایی که با کتاب همراه شده است. در نگاه اول به نظر می رسد کسب و کار فروشندگان مواد غذایی، رونق خوبی گرفته است و استقبال مردم از غرفه های اغذیه، به نسبت بسیار بالا رفته است.

برای بررسی چند و چون درآمد این اغذیه فروشی ها وقتی با آنها هم کلام می شویم، نشان می دهد آواز دهل شنیدن از دور خوش است و آنها نیز درد دل های فراوان دارند. بالابودن هزینه اجاره غرفه های پخش اغذیه، موجب نارضایتی صاحبان این غرفه ها شده است. صاحبان غرفه ها به بالابودن هزینه های اجاره بها، حدوداً 15 میلیون تومان، اعتراض دارند و برخی از غرفه داران مدعی هستند که درآمدشان در این 10 روز به اندازه میزان اجاره بهایی که پرداخت کرده اند، نیست البته برخی از آن ها ذیل نامه ای، نارضایتی خود را به مسئول غرفه های اغذیه اعلام کرده اند.

نکته اینجاست که اغلب این غرفه داران اغذیه از نمایشگاه شهر آفتاب رضایت بیشتری داشتند و این درحالی بود که برخی دیگر از آن ها، از مزایای نمایشگاه کتاب مصلی نسبت به شهر آفتاب می گفتند. مزیت های همچون سرویس های بهداشتی مناسب و در دسترس بودن آب آشامیدنی و واقع شدن در مرکز شهر. وجود متروی تهران و نیز اتوبوس های شرکت واحد، ارتباط مردم را برای رفت و آمد به مصلی تهران، آسان تر کرده است و در هزینه ها و وقتشان صرفه جویی می شود.

همچنین غرفه دارانی که غذای ایرانی سلف می‌کردند با نارضایتی اعتقاد داشتند که استقبال مردم از خوراکی ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیش از کتاب ها است و بیشتر مردم از غذاهای فست فود و ساندویچ استقبال می کنند.

البته که مردم حاضر در نمایشگاه کتاب، از کباب بیش از کتاب استقبال نمی کنند اما همواره در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب با توجه به خیل جمعیتی که از این رویداد بازدید میکنند این سوال را به اذهان متبادر می کند که چرا سرانه مطالعه در کشور ما اینقدر پایین است؟

502

کد خبر: 947894

وب گردی

وب گردی