استادان دانشگاه  در پیشبرد اهداف انسانی و اهداف متعالی فعالیت می کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل افزود: « هرچه قدر از مسیرها و حوزه های متعالی تر دور می شویم بهره مندی مادی فعلا بیشتر می شود و فرهیختگانی که در پیشبرد اهداف انسانی و اهداف متعالی بیشتر فعالیت می کنند، متاسفانه از نظر معیشتی و از نظر وضعیت زندگی کمتر بهره مند هستند.»

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر اسحق رسولی در نشست تخصصی تبیین شخصیت علمی استاد شهید مطهری خطاب به استادان دانشگاه گفت: « رنج و مشقت هایی که شما فرهیختگان دارید در این برهه که مسائل مادی گرایی به شدت به جامعه حمله ور است و کسانی که دقیقا در راستای پیشبرد اهداف بسیار متعالی دارند تلاش می کنند از لحاظ مادی کمترین بهره را دارند.»

وی ادامه داد: « آن عشق و علاقه ای که به کار معلمی هست به کار علم و روشنگری هست همه شما عزیزان را در دانشگاه جمع کرده است و به نوبه خودم، من همه زحماتی که شما عزیزان می کشید را ارج می دهم.»

وی به وسعت دیدگاه های شهید مطهری اشاره کرد و گفت: « دیدگاه های شهید مطهری باید بیشتر مورد تحقیق و مباحثه قرار گیرد و زمان بیشتری به آن اختصاص داده شود و به روز معلم و هفته معلم اکتفا نکنیم چون روز معلم، روزی نمادین است که به مناسبت شهادت استاد مطهری انتخاب شده است.»

رسولی ادامه داد: « الگویی که در مورد یک معلم وارسته است و ویژگی های یک معلم خوب را در زمینه فکری، عملی و رفتاری باید در استاد مطهری جستجو کنیم.»

وی به بیانات شهید مطهری در منابع و کتابهای مختلفش در خصوص رهبری و مدیریت اجتماع اشاره کرد و گفت: « در بحث مدیریت، پیامبران سه تا شأن داشتند یکی ابلاغ وحی بود دیگری شان قضاوت در جامعه و یکی هم شأن مدیریت و رهبری جامعه بود.»

وی ادامه داد: « رهبر معظم انقلاب می فرمایند یکی از معجزات پیامبر که کمتر بیان شده قدرت مدیریت و رهبری پیامبر بود.»

رسولی گفت: « بحث نبوت، ابلاغ وحی و قضاوت سر جای خودش و اینکه پیامبر آمد در یک منطقه ای مثل عربستان که سرزمینی لم یزرع بود و از نظر کشاورزی و زیستی و حاصلخیزی به درد نمی خورد و آن موقع قدرت های بزرگی مثل روم و ایران به عربستان توجه نمی کرد چون ارزش استراتژیکی نداشت.»

وی ادامه داد: « اما خودشان چه ویژگی داشتند، افرادشان چه ویژگی داشت و فرهنگ شان چگونه بود. به عرب جاهلی مشهور بودند. در بدترین وضعیت زندگی می کردند و فرهنگ زنده بگور کردن دختران را داشتند. در چنین فرهنگی و چنین شرایطی پیامبر تمدنی را پایه گذاری می کند و آنرا به محور تمدنی که بعد آن شکل می گیرد تبدیل می کند که این از معجزات مدیریت و رهبری پیامبر بود و معجزه ای که کمتر به آن پرداخته شده است.»

وی ادامه داد: « معجزه پیامیر که قرآن و شق القمر است. مطهری معتقد بود که رهبری و مدیریت پیامبر، خود نیز یک معجزه بود و پیامبر چطور مردم را جذب کرد، چطور در آنها معرفت بوجود آورد و در یک چنین انسان هایی در چنین سرزمینی و این یکی از شاهکارها و معجزات است.»

رسولی گفت: « نکته دیگر شهید مطهری به رشد که اصطلاحی فقهی نزدیک به معنی مدیریت است توجه کرده و موضوع سن رشد که علاوه بر بلوغ جنسی به بلوغ فکری هم برسد و توانایی بهره برداری از امکانات و سرمایه اش در زندگی که به آن خودمدیریتی گفته می شود و مقدمه ای برای مدیریت اجتماعی است، توجه ویژه ای داشته است.»

وی افزود: « کسی که خودش را نتواند مدیریت کند و از امکانات و سرمایه اش نتواند استفاده کند، قاعدتا نمی تواند مدیریت اجتماعی داشته باشد.»

وی تصریح کرد: « میزان استفاده از دارایی های مشهود و نامشهود زندگی نشان دهنده میزان رشد و توان مدیریتی ما است.»

وی به موضوع زمان در مدیریت اشاره کرد و گفت: « در شرایط کنونی هم در دانشگاه ظرفیت بلااستفاده زیاد است و باید ما با همراهی استادان و همکاران از توان مدیریتی خود برای حل مشکلات دانشگاه و در مرحله بعد شهر و کشورمان تلاش کنیم.»

کد خبر: 947911

وب گردی

وب گردی