ابزارهای پنهان‌ساز، بستر مناسب و امنی را برای تروریست‌ها ایجاد می‌کند

"دهکده جهانی" واژه ای است که بر اثر پیشرفت تکنولوژی ها وارد ادبیات جهانی و باعث انقلابی عظیم در ارتباطات مردمی شد به نحوی که امروزه هر فردی می تواند به راحتی با تمام دنیا ارتباط برقرار کندهرچند مزایا و فواید این نوع از فناوری و تکنولوژی را نمی توان نادیده گرفت امابه باور بسیاری از اساتید روانشناسی کم توجهی، انزوا طلبی، افسردگی، اعتیاد روانی ،کاهش تعاملات اجتماعی و بلوغ زودرس و...، از جمله آسیب های اجتماعی است که در نتیجه حضور مداوم افراد در این فضاها ممکن است به وجود آید.

به گزارش ایسکانیوز،سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتای کشور گفت: تفکر داعشی همواره از سوی نیروها و افرادی که عضو داعش بودند در تلگرام و توئیتر در جریان است. رشد شتابان فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی، شکل‌گیری سازمان‌های توسعه یافته در جهان مانند داعش، النصره و القاعده که به صورت مخفیانه در کشورها فعالیت دارند در کنار ابزارهای پنهان‌ساز، بستر مناسب و امنی را برای تروریست‌ها ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 4.2 میلیارد نفر در جهان کاربر اینترنت هستند و امور زندگی بشر بدون آن مختل می‌شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه، عراق و حزب‌الله به فعالیت‌های داعش در منطقه پایان دادند، اما تفکر داعشی همواره از سوی نیروها و افرادی که عضو داعش بودند در تلگرام و توئیتر در جریان است؛ در سال 2017 باج‌افزارها حملات سایبری زیادی را به کشورها وارد ساخته و در پی آن خسارات متعددی را به کشورها تحمیل کردند.

رئیس پلیس فتای کشور گفت: به گفته کارشناسان در سال 2020 ، دو تریلیون دلار به اقتصاد جهان توسط مجرمان و فعالان سایبری ضربه خواهد خورد.

وی افزود: کمبود همکاری‌های عمیق بین‌المللی منجر به توسعه فعالیت‌های مجرمانه در جهان می‌شود، خدمات دهندگان بین‌المللی تحت تأثیر سیاست‌های دولت‌ها قرار می‌گیرند و با برخی کشورها گزینشی عمل می‌کنند.

سردار هادیان‌فر گفت: برگزاری این نشست ها موجب همدلی و همبستگی می‌شود و امیدوارم بتوانیم از این طریق گامی موثر در جهت رفع چالش‌های اساسی در این زمینه برداریم.

گفتنی است سردار هادیانفر هفته گذشته در نشست خبری با رسانه ها گفته بود: اینستاگرام بر خلاف پروتکل‌های بین المللی هیچ سروری در داخل کشور ندارد و با بررسی های پلیس ۵۱ هزار پیج اینستاگرامی با محتوای مستهجن کشف و شناسایی شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از ۴۹.۵ درصد از جرائم فضای مجازی در تلگرام رخ می دهد و حدود ۷۰ درصد از کل جرایم در پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی استگفته بود: همه شاهد بودند که فعالیت گروه‌های تروریستی و القاعده در تلگرام صورت گرفته است و متاسفانه امروز ۳۰۰ کانال مربوط به داعش و تفکر تکفیری با ۱۱ زبان در تلگرام فعالیت می‌کنندداعش به برکت جمهوری اسلامی ایران و اقدامات کشور عراق و سوریه و ... از بین رفت؛ اما تفکر آن همچنان وجود دارد.

سردار هادیانفر ا اشاره به فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام گفته بود: این موضوع با پیگیری وزارت ارتباطات انجام شده است.اما از سال گذشته با تغییر SSL در اینستاگرام عملا فیلترینگ هوشمند ناکارآمد شد و جز در موارد معدودی که امنیت ملی در خطر است، فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام اجرایی نیست.

سردار هادیان فر در خصوص آمار تفکیکی جنسیت مجرمان فضای مجازی نیز اعلام کرده بود : بر اساس آمارهای اخذ شده ۷۷ درصد مجرمان فضای مجازی مرد و ۲۳ درصد آنان زن بودند و در سال ۹۶، بیش از ۳۹ هزار فقره جرم سایبری در ۱۰۸ کد و کلاسه، پرونده شد که خوشبختانه بیش از ۸۴ درصد این پرونده‌ها یعنی معادل ۳۳ هزار جرم منجر به کشف شد.

وی گفته بود: البته باید توجه داشت که رشد نزدیک به ده برابری جرائم در فضای مجازی و پیچیده‌تر شدن آنها در سال‌های اخیر جزء نگرانی‌های جدی پلیس استدر سال ۹۶ ارزش ریالی پرونده‌های مجرمانه در فضای مجازی بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان بوده که ۹۳ میلیارد آن منجر به کشف شده و مبالغ آنها به صاحبانشان عودت داده شده است.

به گفته هادیان‌فر برداشت‌های غیرمجاز، ۶۱.۵ درصد، مزاحمت‌های اینترنتی ۶۰ درصد، کلاهبرداری‌ها ۵۵ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۳۱ درصد و انتشار فیلم‌های خصوصی خانوادگی در فضای سایبری ۲۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.

705

کد خبر: 947914

وب گردی

وب گردی