قدرشناسی مردم لبنان، پاداش بزرگ حزب الله

پیروزی خیره کننده محور مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان، ضمن آن که نشان داد حزب الله تنها حامی مردم لبنان در مقابل تروریست های تکفیری و مداخله جویی های عربستان و رژیم صهیونیستی است به نوعی پاداش مردم این کشور به تلاش های این محور نیز بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، اگرچه پیش از برگزاری انتخابات بسیاری ها پیروزی حزب الله و محور مقاومت را در انتخابات 6 می قطعی می دانستند اما کمتر کسی این پیروزی خیره کننده و فوق العاده محور مقاومت را پیشبینی می کرد. پس از اعلان نتایج اولیه انتخابات، محور مقاومت به رهبری حزب الله با کسب 67 کرسی از مجموع 128 کرسی نه تنها جایگاه خود را در سپهر سیاسی لبنان تحکیم بخشید بلکه ائتلاف چهاردهم مارس به رهبری سعد الحریری و حمایت سیاسی و مالی عربستان را نیز با شکستی تاریخی روبرو ساخت. اکنون کارشناسان، رسانه ها و خبرگزاری های معتبر بین المللی که تحولات لبنان را از نزدیک دنبال می کنند این سوال را مطرح کرده اند که چرا حزب الله لبنان به رغم فشارهای گسترده داخلی و خارجی توانست چنین پیروزی درخشانی به دست آورد؟ چه علل و عواملی به حزب الله در این مساله کمک کردند؟ راهبردهای حزب الله چگونه توانسته است سیاست های جریان چهارده مارس و استراتژی های مداخله جویانه عربستان و رژیم صهیونیستی را خنثی سازد؟

پاداش بزرگ لبنانی ها

پس از شروع بحران در سوریه و گسترش موج تروریسم در این کشور و سرازیرشدن تروریست های تکفیری و دلارهای منطقه ای برای بحران سازی در دمشق، در جامعه لبنان برخی از گروه ها خواستار بی طرفی احزاب و جریانات لبنانی در قبال تحرکات تروریستی در سوریه بودند؛ یعنی استراتژی آنان عدم مبارزه با تروریسم و فراهم کردن زمینه پیروزی تروریست ها در سوریه بود. آنان با این دستاویز که ورود به سوریه، به عنوان مداخله در این کشور تلقی می شود خود را نسبت به کشتار و جنگ فرقه ای تروریست ها و حمله آنان به اقوام و مذاهب مختلف لبنان بی طرف نشان می دادند اما حزب الله و متحدانش با راهبردی متمایزتر براین باور بودند در صورتی که آنها غافل از این امر روشن بودند که تروریست های تکفیری که آماده کشتار و نسل کشی مسیحیان، شیعیان ، سنی ها و نابودی کلیه مظاهر تمدن بشری هستند، در سوریه پیروز شوند بلافاصله مقصد بعدی آنان لبنان خواهد بود. این دیدگاه زمانی تقویت شد که گروه های تکفیری بخش های از نوار مرزی لبنان با سوریه را به کنترل خود درآورند. حزب الله با دوراندیشی و برنامه راهبردی حمایت از گروه های قومی و مذهبی لبنان و حتی سوریه را در دستور کار خود قرار داد. حزب الله نه تنها توانست در سوریه پیروزهایی درخشانی در مقابله با تروریست های تکفیری به دست آورد بلکه در لبنان نیز ریشه های تروریست ها تکفیری را خشکاند و به حامی اصلی اقوام و اقلیت ها تبدیل شد. اگر تا پیش از این حزب الله بیشتر به عنوانی سازمانی اسلامی و شیعی تعریف می شد، پس از این مبارزات درخشان حزب الله بیشتر به عنوان چتری حمایتگر شناخته شد که تمامی گروه های قومی و مذهبی منطقه را بدون در نظر گرفتن بنیادهای مذهبی و فرقه ای آنان مورد حمایت قرار می دهد. این موضوع به باور کارشناسان یکی از مهمترین عواملی بود که حزب الله در این انتخابات چنین نتایج خیره کننده ای به دست آورد. لبنانی ها در این انتخابات به راهبرد حمایت گرایانه حزب الله مشروعیت بخشیدند و با آرای خود پاداش گران بهایی به محور مقاومت دادند.

علاوه بر این جامعه لبنان همواره میدان زیاده خواهی و مداخله گری رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بوده است. در آخرین نسخه از این مداخله جویی ها، عربستان سعودی نخست وزیر این کشور سعد الحریری را در خاک عربستان به گروگان گرفت. همچنین رژیم صهیونیستی نیز به طور مداوم به تهدیدات خود در قبال جامعه لبنان ادامه می دهد. در مقابل این سیاست ها، راهبرد حزب الله و به ویژه سید حسن نصرالله مبتنی بر نشان دادن حزب الله و لبنانی قدرتمند و مقتدر بوده که آماده است برای حمایت و حفاظت از منافع ملی کشور در مقابل مداخله گران، تا سیاستی مستقل و مستحکم در پیش گیرد. سیاست های مقابله جویانه حزب الله باعث شد عربستان در تلاش باشد از طریق گروگانگیری الحریری، تنشی فرقه ای در لبنان ایجاد کند،اما سید ماومت با سخنرانی های کوبنده و اقدامات استراتژیکی که انجام داد باعث شد تا این توطئه و نقشه آل سعود نیز خنثی شود. این هوشمندی و سیاست آنچنان الحریری را تحت تاثیر قرار داد که وی پس از آزادی و بازگشت به لبنان خود را وامدار سید حسن نصرالله و حزب الله دانست. در جریان تنش های لبنان و رژِیم صهیونیستی در ارتباط با میادین گازی مشترک دو طرف، حزب الله در پیامی شدید اعلام کرد از منافع ملی و استحقاق مردم لبنان حمایت خواهد کرد. این مسائل باعث شده اند که در میان مردم لبنان این تصور ایجاد گردد که تنها عامل استقرار و ثبات در لبنان و مهار سیاست های جنگ افروزانه علیه این کشور، حزب الله است و در صورت عدم وجود حزب الله و یا تضعیف آن در حیات سیاسی لبنان، این کشور به میدان تفرقه افکنی و منازعات فرقه ای تبدیل خواهد شد. سیاستی که عربستان و رژیم صهیونیستی طی یک دهه گذشته سرمایه گذاری های کلانی برای آن انجام داده اند.

سخنان تامل برانگیز سید حسن نصرالله پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات مبنی براین که بیروت نشان داد پایتخت مقاومت است خود گویای این موضوع است که تمامی گروه ها و فرقه های قومی و مذهبی لبنان، خود را در قالب محور مقاومت تعریف می کنند و این دو آنچنان در همدیگر عجین شده اند که لبنانی ها به رغم فشارهای متعدد منطقه ای و داخلی برای عدم رای اعتماد به محور مقاومت، حزب الله را تنها نماینده مقبول خود قلمداد می کنند. نماینده ای که نه تنها از آنان را در مقابل موج بزرگ تروریست ها حمایت خواهد کرد بلکه با قدرت این کشور را از دست اندازی و مداخله ریاض و تل آویو حفظ می کند.

کد خبر: 947924

وب گردی

وب گردی