اساسنامه شرکت ملی گاز به زودی به تصویب نهایی می رسد/ نهایی شدن صادرات گاز به عمان در آینده نزدیک

معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران گفت: تقریبا تمامی بندهای اساسنامه شرکت ملی گاز در کمیسیون انرژی مجلس بررسی شده است، تنها یکی دو مورد از بندهای باقیمانده در خصوص وظایف و اختیارات در دست بررسی است و پیش بینی می شود در شش ماهه امسال به تصویب نهایی برسد.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص اساسنامه شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: تقریبا تمامی بندهای این اساسنامه در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تنها یکی دو مورد از بندهای باقیمانده در خصوص وظایف و اختیارات در دست بررسی است.

او تصریح کرد: چارچوب اساسنامه این شرکت به طور کلی قطعی شده است و پیش بینی می شود در شش ماهه امسال به تصویب نهایی برسد.

عراقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه با قرارداد های جدید صادراتی گفت: پیش بینی می شود که امسال قرارداد صادراتی ایران به عمان نهایی شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز تمام تلاش خود را به عمل می آورد تا مجلس و دولت را راضی کند که آبونمان به قبض ها بازگردد و هزینه های توسعه ای گاز تامین شود.

او درباره نحوه جبران کاهش هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت ملی گاز گفت:اگرچه در زمینه بودجه محدود شده ایم اما متوقف نشده ایم، از طرفی این رقم لزوما متوجه بودجه شرکت ملی گاز نیست بلکه مستقیما به رفاه و خدمات رسانی مردم در سطح کشور مربوط می شود که در تلاش هستیم روشی برای جبران آن که به نظر می رسد مربوط به ابهامات حقوقی در دیوان عدالت اداری است بیابیم.

معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از پولی که از مردم دریافت می کنیم صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود.

عراقی با بیان اینکه ۲۶ هزار روستا را گازرسانی کرده ایم و قصد داریم امسال شعار گازرسانی به ۱۰ روستا در روز را عملیاتی کنیم، گفت: سه هدف مهم را در دست پیگیری داریم که مهمترین آنها گازرسانی مطمئن و پایدار به کل کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: ما معتقدیم اگر هزار میلیارد تومانی که از محل آبونمان قبوض گاز حذف شده است باز گردد این وجوه با صرف طرح های توسعه ای به خود مردم باز خواهد گشت.

او اضافه کرد: سه هدف عمده شرکت ملی گاز ایران به ترتیب نگهداشت تجهیزات و تامین گاز پایدار،کمک اقتصادی به کشور و تبدیل شدن به یک برند ملی است‌.

عراقی در ارتباط با برنامه این شرکت برای صادرات گاز با توجه به افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی گفت: در برنامه ششم توسعه شرکت ملی گاز موظف به برنامه ریزی و طراحی به منظور صادرات روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز است که این مقوله جدای از تامین گاز پایدار کشور است.براین اساس ما برنامه هایی برای صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه داریم که امیدواریم مقوله صادرات گاز از طریق LNG که اکنون در اختیار شرکت ملی نفت ایران است به شرکت ما سپرده شود تا بتوانیم اقداماتی را در منطقه چابهار با استفاده از توان داخلی یا شرکت های خارجی آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ادامه داد: تبدیل و پیاده سازی طرح جامع انرژی کشور با محوریت گاز در افق ۱۴۰۰ نیز یکی دیگر از اهداف این شرکت است که با استفاده حداکثری از توان پالایشگاهی و انتقال گاز کشور امکان پذیر است.

به گفته این مقام مسئول، افزایش تاب آوری شبکه انتقال گازی از جمله مواردی است که مورد رسیدگی و نوسازی شرکت ملی گاز قرار می گیرد.

عراقی با اعلام اینکه قیمت گاز صادراتی کشور ۸ برابر گاز داخلی است، تصریح کرد: هر چه بتوانیم میزان صادرات کشور را افزایش بدهیم در مقابل در مصرف گاز داخلی صرفه جویی کنیم شاهد ارزآوری بیشتر و افزایش توان اقتصادی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه هر قدر بیشتر گاز وارد کرده و همچنین صادرات خود را توسعه دهیم به این معناست که بیشتر وارد تجارت گاز شده ایم، ادامه داد: نتیجه این مشارکت حداکثری در حوزه تجارت گاز افزایش توان سیاسی و اقتصادی است. از سویی دیگر هر چه میزان تعامل ما با کشورهای همسایه افزایش یابد موجب ایجاد وابستگی شده که در نهایت قدرتمندی را برای اقتصاد کشور به همراه می آورد.

او برندسازی شرکت ملی گاز ایران را یکی دیگر از مهمترین اهداف این شرکت خواند و گفت: باید همه تلاش خود را معطوف به برندسازی شرکت ملی گاز کنیم به این معنا که از این شرکت یک مجموعه قدرتمند و حرفه ای و همچنین متخصص در فضای بین المللی ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی را از دیگر برنامه‌های مهم شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و ادامه داد:‌ با توجه به اهمیت این موضوع، همه مردم، دولت و مجلس باید روی این مساله وقت بگذارند و از ابزار قیمت برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

او ادامه داد: چنانچه بتوانیم در مصرف گاز صرفه‌جویی بیشتری کنیم به این معناست که می توانیم حجم بیشتری از گاز را صادر و ازر بیشتری وارد کشور کنیم.

عراقی مدیریت کربن، استانداردسازی سامانه HSE در شرکت گاز به نحوی که این شرکت در این بخش الگوی دیگر شرکت‌ها شود را از دیگر اهداف این شرکت اعلام کرد و افزود: البته با توجه به حساسیت کار در شبکه انتقال گاز و پالایشگاه‌ها، توجه به بهداشت، ایمنی و محیط زیست همواره در اولویت برنامه‌‌ریزی‌ها شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

معاون وزیر نفت همچنین برند شدن شرکت ملی گاز ایران در دنیا را از دیگر اهداف مهم این شرکت اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که صادرات گاز ایران منجر به مشارکت ایران در افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی ایران در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود، تصریح کرد:‌ با توجه به این که ایران نخستین کشور دارنده منابع گازی دنیاست، می‌تواند با استفاده از این مزیت اقتصادی خود، نقش مهمی در تجارت بین المللی گاز ایفا کند.

عراقی گفت: طبیعی است پس از این که توانستیم امنیت انرژی را در کشور برقرار کنیم می‌توانیم با استفاده از این مزیت نسبی خود، در منطقه به نقش‌آفرینی بپردازیم. به‌نحوی که هم اکنون گاز طبیعی ایران به بغداد صادر می‌شود و به‌زودی هم صادرات گاز به بصره آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: البته جدای از این‌ها، به کشورهای منطقه نیز ال پی جی از طریق کامیون‌ها و کشتی‌های مخصوص حمل گاز مایع صادرات انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: برای نمونه در پاسخ به این ابهام که دلیل پیشنهاد ایران برای سوآپ گاز ترکمنستان به پاکستان چیست، باید بگویم که ما هرچقدر که بتوانیم بیشتر خودمان را در تجارت جهانی گاز درگیر کنیم از نظر توان سیاسی و اقتصادی به نفع کشور است. ضمن این که کاملا طبیعی است که ما باید گاز را ارزان تر بخریم و گران‌تر بفروشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد:‌ عقل سلیم حکم می‌کند که با کشورهای همسایه همکاری داشته و در بازارهای مشترک گاز حضور داشته باشیم.

402

کد خبر: 947928

وب گردی

وب گردی