زمینه‌های همکاری با المنار تقویت شود

نبیل حموده مدیر شبکه المنار لبنان در تهران با حضور در سازمان سینمایی حوزه هنری با محمد حمزه زاده دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ در این نشست محمد حمزه ازده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان کرد: شبکه المنار یکی از شبکه‌های پیشگام در منطقه و جهان اسلام است. با گفتمان و استراتژی جمهوری اسلامی همراه است. دغدغه‌ها و ملاحظات آن را می‌شناسد. از ظرفیت، شرایط و امکانات بسیار خوبی برخوردار است که قطعا، از طریق مشارکت و تعامل، حوزه هنری می‌تواند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شود و متقابلا به دلیل جایگاه راهبردی مهمی که حوزه هنری در هنر و سینمای ایران دارد در عرصه‌های گوناگون می‌تواند خدمات متقابل ارائه دهد.

وی ادامه داد: برخی مراکز حوزه هنری از جمله مرکز مستند سوره، باشگاه فیلم سوره و مرکز تلویزیون و انیمیشن سوره در زمینه تولید آثار می‌توانند از کمک‌ها و امکانات این شبکه در نقاط مختلف منطقه و جهان اسلام استفاده کنند. همچنین، می‌توان تولیدات مشترک داشت؛ آثاری که در سوریه و لبنان یا حتی، یمن قابل پیگیری و تولید هستند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری همچنین خاطرنشان ساخت: متقابلا بخش عمده‌ای از تولیدات و محصولات حوزه هنری و سازمان سینمایی حوزه همسو با افق نگاه کلان شبکه المنار است. بویژه، برخی از آثار مرکز مستند سوره را که با رویکردهای بین‌المللی و منطقه‌ای تولید می‌شوند، می‌توان برای پخش در این شبکه در نظر گرفت.

بر پایه این گزارش، در این نشست، نبیل حموده با اشاره به جایگاه تاثیرگذار حوزه هنری در معادلات هنری و سینمایی ایران تصریح کرد: تشکیلاتی مانند حوزه هنری با توجه به گستردگی و تنوع در فعالیت‌های هنری و سینمایی منحصربفرد است. چنین چیزی الگوی موفق خوبی برای بسیاری از کشورهاست.

وی با بیان اینکه شبکه المنار از سال 2000 که تاسیس شد به مثابه مهم ترین و جدی ترین شبکه و رسانه مقاومت ایفای نقش می کند. خاطرنشان ساخت: المنار امروز جایگاه خودش را در میان رسانه‌های ضد صهیونیستی و ضدآمریکایی پیدا کرده است.

حموده با اشاره به لزوم تعامل میان حوزه هنری و شبکه المنار یادآور شد: در مقطعی محصولات سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ایران در کشورهای منطقه به راحتی فروخته می‌شد. مجموعه‌های مثل میوه ممنوعه، اغما، یوسف پیامبر و ... ولی الان شرایط پیچیده شده است. در این شرایط ترکیه و ترک‌ها آثارشان را نفوذ و گسترش داده‌اند؛ مثل سریال حریم سلطان. صنعت سینماسازی و فیلم و سریال سازی ترکیه دارد کشورهای عربی را تسخیر می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه، چنان فضاسازی و ذائقه سازی کردند که در کشورهای عربی و شمال آفریقا توجه و جستجوی شدیدی نسبت به فیلم‌ها و سریال‌های ترکی شکل گرفته است. حتی از فاز سریال‌های تاریخی هم خارج شدند و وارد فاز سریال‌ها و مضامین اجتماعی و عشقی و فرهنگی هم شدند.

مدیر دفتر شبکه المنار در تهران عنوان کرد: از آن جایی که ما به لحاظ فکری و فرهنگی نزدیک هستیم و تشیع وجه مشترک ماست و در راهبردها و هدف گذاری‌ها، با یکدیگر فاصله نداریم می توانیم در زمینه همکاری‌ها قوی‌تر و وسیع‌تر عمل کنیم.

وی تاکید کرد: نیاز است یک همکاری و تعاملات فیمابین ترسیم کنیم. هم حوزه می‌تواند از ظرفیت‌هایی که المنار در لبنان و منطقه و هر جایی که لبنانی‌ها حضور دارند مانند: اروپا، آمریکای جنوبی و... استفاده کند و متقابلا ما هم همین دغدغه و نگاه را داریم. به عنوان مثال در دهه فجر به صورت خاص و متمرکز نگاه کردیم روی پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف دفاعی، انرژی، صنعت، پزشکی، پل سازی، حتی تجمیع زباله و ... همچنین برنامه‌هایی برای معرفی سینمای ایران تولید می‌کنیم. سینمایی که جنبه‌های بین‌المللی دارد. پخش فیلم به همراه گفتگوهایی با کارگردانان ایرانی. چون هنوز به استثنای چندتایی که شاخص، فیلمسازان ایرانی در کشورهای عربی معروف نیستند.

وی گفت: ما حتی برنامه‌های دیگری هم پیش بینی کردیم و از فیلمسازان دعوت کردیم تا به لبنان بیایند و آن جا برنامه‌های میزگرد،گفتگو و پخش فیلمهایشان را انجام دادیم. کارگردانانی همچون مجید مجیدی و تعدادی از فیلمسازان و بازیگران حوزه سینمای دفاع مقدس.

به گفته وی، این گونه تعاملات بازخوردهای خوبی را به همراه دارد و باعث می‌شود ترددشان به ایران زیاد ‌شود و دنبال برقراری ارتباط و تولیدات مشترک باشند.

نبیل حموده خاطرنشان ساخت: فیلم‌های تولیدی حوزه هنری فیلم‌های غنی و خوبی هستند. بیشتر جنبه‌های انسانی و اخلاقی و خانواده را دنبال می‌کنند. من برخی از فیلم‌های حوزه را دیدم. «یک حبه قند» و «حوض نقاشی» و ... که هم کارکرد داخلی و تاثیرات بین‌المللی دارند. قطعا، در خیلی از کشورهای اسلامی از این سبک فیلم‌ها استقبال می‌شود.

وی ادامه داد: ما در راستای همکاری‌ها سعی می‌کنیم این زمینه‌ها بسطش دهیم. از اهمیت و کارکردهای حوزه هنری همواره توسط حزب الله لبنان و مسئولان فرهنگی آن تعریف و تمجید م‌ شود. ما دوست داریم گستردگی کار را بیشتر کنیم. نکته مهم اینکه از طریق شبکه المنار شما با بیش از 250 میلیون جمعیت کشورهای عربی ارتباط برقرار می‌کنید. انشالله بتوانیم از فیلم‌ها و مستندها برای معرفی بیشتر و بهتر ایران و فرهنگ ایران استفاده کنیم.

503

کد خبر: 947933

وب گردی

وب گردی