امیرزاده: صیانت از حقوق ناشران خط قرمز ماست

رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از صدور 99 رای در شش روز نمایشگاه خبر داد و گفت: صیانت از حقوق ناشران حرفه‌ای خط قرمز هیات رسیدگی به تخلفات محسوب می‌‌شود. 

به گزارش ایسکانیوز از ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران با تاکید بر اینکه مسایل مطرح شده در نمایشگاه با تعامل دوسویه حل و فصل شده است، گفت: نگاه جدی به رعایت آیین‌نامه‌‌ها مطرح است و آثاری که مجوز نشر ندارند، نمی‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی یکی از نقاط قوت نمایشگاه سی و یکم را تعامل و همراهی صنوف و متولیان حوزه نشر در امور نظارتی عنوان کرد و گفت: درخصوص بحث‌‌های مرتبط با مشکلات ورود کتاب‌‌های کشور افغانستان نیز بحث گمرکی کتاب‌‌ها حل و فصل شده و کتاب‌‌ها از طریق خراسان شمالی در مسیر نمایشگاه هستند.

**صدور 99 رای برای ناشران متخلف

امیرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: در طول شش روز برگزاری نمایشگاه دویست و هشت گزارش از بخش‌‌های مختلف دریافت شده که بررسی و مستندسازی شده‌اند و در مجموع نود و نه رای از طرف هیات رسیدگی و تخلفات صادر شده است.

وی تصریح کرد: چهل و شش رای از این مجموعه شامل اخطار کتبی و درج در پرونده و تعطیلی غرفه بوده است.

سخنگوی نمایشگاه سی و یکم در ادامه گفت: از این تعداد سه مورد محرومیت دو ساله از حضور در نمایشگاه کتاب تهران و استانی و چهل و سه مورد دیگر نیز به مدت یک سال از حضور در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی محروم شده‌اند.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران افزود: هفده مورد تعطیلی یک روزه، سی و شش مورد اخطار کتبی و درج در پرونده و جمع‌آوری کتاب از دیگر رای‌‌های صادر شده از سوی هیات رسیدگی به تخلفات در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده است.

وی تصریح کرد: از سی و شش مورد اخطار کتبی و درج در پرونده و جمع آوری کتاب، پنج مورد مربوط به کتاب افست غیرمجاز، بیست و سه مورد عرضه کتاب غیرمرتبط با سالن، دو مورد عرضه کتاب بدون شناسنامه، سی و هفت مورد ارایه کتاب سایر ناشران، ده مورد فروش کالای غیرکتاب در سالن و شش مورد نقدکردن بن کارت نمایشگاه بوده است.

**صیانت از حقوق ناشران خط قرمز ماست

امیرزاده ادامه داد: هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه با جدیت و قاطعیت و بدون اغماض و هیچ حاشیه‌ای به وظایف خود عمل می‌‌کند و صیانت از حقوق ناشران حرفه‌ای خط قرمز هیات رسیدگی تخلفات محسوب می‌‌شود.

وی یادآور شد: هیچ رای بدون اجرا از نمایشگاه سال گذشته نداشتیم و تمام آرای اعلامی اجرایی شده است.

امیرزاده در ادامه ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود قاطعیت، جدیت و همراهی حاضر در امور نظارتی و صنوف مرتبط شاهد دفاع از حقوق ناشران و کاهش بیش از پیش تخلفات صورت گرفته باشیم.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران حضور جدی و نزدیک صنوف و ناشران در امور اجرایی و حتی گزارش و بررسی تخلفات از پدیده‌‌های خوب سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست.

**کمترین میزان تخلفات در بخش بین‌الملل

امیرزاده همچنین تصریح کرد: در صورت عدم توجه به این تذکرات شفاهی با آنها برخورد لازم به عمل می‌‌آید. تمایل به تعطیل کردن غرفه‌‌ها نداریم و تلاش می‌‌کنیم از راه مذاکره نسبت به اصلاح رفتار ناشران متخلف اقدام کنیم.

وی با اشاره به جزئیات تخلفات صورت گرفته گفت: در بخش ناشران عمومی، دانشگاهی و کودک بیشترین تعداد تخلفات و صدور رای به ثبت رسیده است و در بخش بین‌الملل با سه مورد کمترین میزان صدور رای را داشتیم.

**ایجاد کارگروه مشترک برای جلوگیری از قاچاق کتاب

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به خبرنگاری درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با پدیده قاچاق کتاب گفت: درباره قاچاق کتاب نیز تاکنون چندین پرونده تشکیل شده و مستندسازی شده است. تلاش بر این است تا با تعاملات صورت گرفته با معاونان قوه قضائیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس کارگروهی ایجاد شود تا بحث قاچاق کتاب از شکل جرم عمومی به جرم خصوصی تبدل شود. با این اقدام روند رسیدگی به پرونده‎ها کوتاه‌تر خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این کارگروه به دنبال تحقق بخشیدن به این موضوع و ممانعت از تکثیر غیرقانونی و قاچاق کتاب است.

**رفع کاستی‌های روزهای نخست نمایشگاه

همایون امیرزاده همچنین با اشاره به رفع نواقص و کاستی‌ها گفت: بسیاری از مشکلات روز اول نمایشگاه مرتفع شده و نواقص موجود در زیرساخت‌‌ها به حداقل رسیده است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه معدل خدمت‌رسانی نسبت به سال گذشته تقویت شده است و امیدوارم شاهد برگزاری یک نمایشگاه آرام و کم دردسر باشیم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این دوره شاهد برگزاری چندین نشست و رونمایی آثار در حوزه‌‌های مختلف بودیم. مسایل مرتبط با استان‌‌ها تقویت شده و در این میان حضور نخبگان و اهل قلم از سایر استان‌‌ها مشهود بوده است.

امیرزاده افزود: هیات‌‌های عالی رتبه صربستان و تونس بیشترین تعداد شرکت کننده در نمایشگاه را داشتند و از پنجاه کشور مختلف جهان شرکت‌کننده‌‌هایی در قالب سازماندهی شده یا مستقل در برنامه‌‌های مختلف حضور داشتند. بیش از صد چهره شناخته شده نیز در قالب برنامه مختلف حاشیه نمایشگاه حضور پیدا کردند.

وی با تاکید بر نگاه ویژه به رویکرد چهل سالگی نشر انقلاب افزود: خوشبختانه توجه به رویکرد چهل سالگی نشر انقلاب به خوبی به ظهور رسیده است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

502

کد خبر: 947959

وب گردی

وب گردی