تعرفه‌های ناوبری هنوز به صورت یارانه‌ای از ایرلاین‌ها اخذ می‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: تعرفه‌های ناوبری هوایی علی‌رغم آزادسازی وافزایش قیمت بلیت‌ها،هنوز به صورت یارانه‌ای ودولتی ازایرلاین‌ها اخذمی‌شودکه سبب شده فرودگاه‌ها نتوانندروی پای خودبایستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رحمت‌الله مه‌آبادی در نشست خبری تشریح فعالیت‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سال جاری اظهار داشت: در سال ۹۶، ۶۱ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۶ نفر مسافر در فرودگاه‌های کشور اعزام و پذیرش شده‌اند که ۹۲ درصد این افراد معادل ۵۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۲۰۵ پذیرش و اعزام مسافر در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است که نسبت به سال قبل از آن، در بخش مسافری ۷ درصد، در بخش تعداد نشست و برخاست هواپیماها ۸ درصد و در میزان بار حمل شده ۹ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: در سال گذشته اولویت این شرکت‌ را بر اتمام پروژه‌های عمرانی فرودگاهی قرار دادیم، به همین منظور تا پایان سال جاری همه پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته نیمه کاره رها شده بودند، به پایان خواهد رسید ضمن اینکه رقم ریالی این پروژه‌ها تا پایان امسال به ۴۵۰ میلیارد تومان می رسد به عنوان نمونه طی دو سال ۹۵ و ۹۶، بیش از ۱۰ پروژه با رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه گرگان هزینه شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با بیان اینکه امسال قانون کاداستر در این شرکت پس از یک سال و نیم اجرا به پایان خواهد رسید، گفت: تمامی املاک این شرکت با اجرای این قانون، دارای محدوده مشخص و اسناد فرودگاه‌ها نیز با هدف مبارزه با زمین‌خواری و اتلاف منابع و ایجاد فسادهای اداری، تهیه و صادر خواهد شد.

واو با بیان اینکه امسال در نظر داریم سطح مدیریت فرودگاه‌ها را به تراز جهانی برسانیم، به اجرای طرح ASQ AIRPORT SERVIC QUALITY در دو فرودگاه مهرآباد و مشهد اشاره و تصریح کرد: توانستیم با اجرای طرح، میزان رضایتمندی مسافران را به سطح بین‌المللی نزدیک کرده و از ۵ نمره ۴.۶ آن را اخذ کنیم که این پیشرفت به تائید اتحادیه فرودگاه‌های دنیا رسیده است؛ تا پایان این فصل نیز ۲۰ قرارداد مشاوره با شرکت‌های داخلی در حوزه توسعه مدیریت به امضا خواهیم رساند.

مه‌آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ میزان پروازهای مسافری بین‌المللی ۱۰ درصد رشد داشته است، یادآور شد: هیچ فرودگاه غیراقتصادی نداریم چون هر فرودگاهی تعطیل شود، اولین آسیب آن به اقتصاد آن شهر وارد خواهد شد که مهمترین آسیب‌ها شامل بخش بهداشت و درمان و عدم سفر پزشکان، بخش آموزش که شامل خودداری اساتید دانشگاه‌ها از سفر به این دانشگاه‌ها و در مرحله سوم، عدم تمایل ورود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خواهد بود، اما اگر منظور فرودگاه‌های تجاری است، در حال حاضر هیچ فرودگاه کشور به جز فرودگاه امام خمینی (ره) تجاری نبوده و نمی‌توانند فرودگاه‌ها هزینه‌های خود را تأمین کنند؛ حتی فرودگاه مهرآباد با روزی داشتن ۴۵۰ پرواز هم به دلیل آنکه تعرفه‌های ما واقعی نیست، نمی‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، تعرفه‌های ناوبری هوایی علی‌رغم آزادسای قیمت‌ها و افزایش قیمت بلیت‌ها، هنوز به صورت یارانه‌ای و دولتی از ایرلاین‌ها اخذ می‌شود که سبب شده فرودگاه‌های ما نتوانند روی پای خود بایستند.

او درباره تعدد فرودگاه‌های کوچک تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ زیرساخت هوانوردی یا استریپ داریم که فرودگاه نیستند، بلکه در گذشته و حتی بیش از انقلاب زیرساخت‌های آسفالته یا خاکی برای امدادرسانی به حوادث غیرمرتقبه، سمپاشی و پست احداث شده است، ولی برخی فکر می‌کنند اینها فرودگاه هستند و باید از آن استفاده فرودگاهی شود؛ به همین دلیل طرحی تهیه کردیم و این زیرساخت‌ها را با نام فرودگاه‌های نسل سوم تدوین کرده و طرح را به شورای عالی هواپیمایی تقدیم کرده‌ایم تا بررسی شود.

مه‌آبادی درباره آسیبی که به صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران در صورت خروج رئیس‌جمهور آمریکا از برجام وارد خواهد شد، اظهار داشت: من مطمئنم در هیچ یک از حوزه‌های مرتبط با صنعت هوانوردی، مشکلی که بتواند چالش ایجاد کند، نخواهیم داشت، اما در حوزه نظارت راداری ممکن است در خصوص ارتقای کیفیت رادارها کمی با مشکل مواجه شویم.

او درباره منابع خرید تجهیزات راهداری و ناوبری با بیان اینکه این تجهیزات از منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها تهیه شده، گفت: قراردادهایی که برای تهیه این تجهیزات به امضا رساندیم، دومنظوره بود که شامل فاینانس و منابع داخلی شد ولی با توجه به اینکه نتوانستیم فاینانس را عملیاتی کنیم، هزار میلیارد تومان برای خرید تجهیزات از محل منابع داخلی فرودگاه‌ها طی دو سال اخیر هزینه کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی درباره افزایش راه‌های هوایی کشور افزود: تا قبل از سه سال گذشته به صورت راه‌های دوطرفه و با جداسازی عمودی به صورت عبور هواپیماها از بالا به پایین انجام می‌شد و ما هیچ مسیر موازی و تردد دو هواپیما از کنار یکدیگر نداشتیم، اما الان همه راه‌های هوایی ما موازی بوده و بیش از ۳۰ هزار کیلومتر راه هوایی جدید ایجاد کرده‌ایم.

مه‌آبادی درباره پروازهای عبوری نیز گفت: در دوره مشکلات قطر با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، رکورد ۱۴۳۱ پرواز عبوری از آسمان ایران را هم به ثبت رساندیم ولی به طور کلی سطح همکاری‌ دستگاه‌های ذیربط برای مدیریت پروازهای عبوری، ضعیف بود و فرصت‌ها را در این دوره زمانی از دست دادیم؛ کشورهای رقیب نیز وارد این موضوع شدند و برخی از راه‌های عبوری به خاک عراق منتقل شد که یک شرکت انگلیسی، آمریکایی شبکه راه‌های هوایی عراق را کنترل کرده و بخش زیادی از درآمدهای پروازهای عبوری را این شرکت به سود خود جذب کرده است، اما به طور کل شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه بسیار خوب عمل کرد و ما ظرف ۱۰ ساعت از آغاز بحران قطر با برخی کشورهای عربی، توانستیم تمام پروازهای قطری را به آسمان ایران منتقل کنیم.

او درباره نوسازی رادارها تصریح کرد: هزینه نوسازی رادارها ۲۵۰ میلیون دلار بود که با توجه به اینکه این منابع در کشور وجود داشت، به گزینه اورهال و بروزرسانی کردن راهدارهای موجود با کمک مهندسان جوان خودمان روی آوردیم که با این کار تا دو دهه نیاز راداری ما برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: این فرودگاه هرگز تعطیل نخواهد شد ولی به یک فرودگاه گران تبدیل می‌شود. همچنین در نظر داریم پروازهای بین‌المللی را در آینده به مهرآباد بازگردانیم و با افتتاح ترمینال «سلام» فرودگاه امام خمینی (ره) نیز بخشی از سفرهای داخلی به این فرودگاه منتقل شود. استان تهران ۱۲ فرودگاه نظامی و غیرنظامی دارد و احتمالاً منظور وزیر راه و شهرسازی از فعال کردن سایر فرودگاه‌های استان تهران و البرز، استفاده مسافری از فرودگاه پیام بوده است.

مه‌آبادی درباره انتقال فعالیت عمرانی و ساخت و ساز از شرکت فرودگاه‌ها به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: شرکت ساخت، پست سازمانی این فعالیت را دارد ولی دانش ساخت فرودگاه‌ها به این شرکت منتقل نشده است. از سوی دیگر، شرکت‌های فرودگاه‌ها، شرکتی بهره‌بردار است؛ نه سازنده و ما علی‌رغم میل باطنی خود، فعالیت‌های عمرانی فرودگاهی را مدیریت می‌کنیم و به همین منظور مجبوریم هزینه‌های ساخت‌وساز را از محل هزینه‌های بهره‌برداری کسر کنیم، نه هزینه‌های ایمنی که سبب شده مشکلاتی برای فعالیت جاری فرودگاه‌ها و تأمین منابع برای این امور ایجاد شود.

او درباره تبدیل شدن فرودگاه مهرآباد به شرکت فرودگاهی گفت: در چند سال گذشته پیشنهاد تأسیس شرکت فرودگاه امام خمینی (ره) را به مجلس دادیم که با جدا شدن این فرودگاه از شرکت فرودگاه‌ها، ۳۵۰ میلیارد تومان از مجموع درآمد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاه‌ها کسر شد؛ البته برای شرکتی شدن سایر فرودگاه‌ها هم نیاز به قانون خاص داریم.

منبع: مهر

401

کد خبر: 947993

وب گردی

وب گردی