اصفهان می تواند به عنوان مرکز و الگوی کشور انتخاب شود

استاندار اصفهان گفت: بدون تعارف اصفهان می تواند به عنوان مرکز و الگوی کشور انتخاب شود و برای نمونه در مسائل زیربنایی همچون آب که کشور درگیر خشکسالی است، اگر بنا باشد طرحی اجرا شود، اصفهان بهترین منطقه است.

به گزارش ایسکانیوز، محسن مهرعلیزاده پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، با بیان اینکه استان اصفهان از ابعاد مختلفی چون نیروی انسانی، سابقه فرهنگی و تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و ... همواره به عنوان استانی سرآمد در کشور مطرح است، اظهار کرد: بدون تعارف اصفهان می تواند به عنوان مرکز و الگوی کشور انتخاب شود و برای نمونه در مسائل زیربنایی همچون آب که کشور درگیر خشکسالی است، اگر بنا باشد طرحی اجرا شود، اصفهان بهترین منطقه است.

وی با اشاره به اینکه در بخش تکنولوژی، فن آوری، گردشگری و ... بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور از استان اصفهان تامین می شود، گفت: اصفهان دارای امکانات تاریخی، زیربنایی، فرودگاه و ... است، البته نیاز به پیشرفت نیز وجود دارد و از دولت می خواهیم هر جا قصد توسعه ای دارد، ما آماده ایم تا به صورت پایلوت از اصفهان اجرا شود.

استاندار اصفهان موضوع آب، محیط زیست و اشتغال را سه مشکل مهم این استان دانست و افزود: مشکل آب امسال ویژه است؛ امسال ورودی آب به حوضه آبریز زاینده‌رود 380 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با برنامه‌ریزی قبل که حدود 1.5 میلیارد مترمکعب بود و حتی سال گذشته که نزدیک به میانگین و 1.2 میلیارد مترمکعب بود، اکنون به یک پنجم کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اصفهان امسال به طور استثنایی درگیر خشکسالی و بی آبی است که در 47 سال اخیر در رتبه چهل و هفتم قرار دارد و با این رتبه 25 درصد عقب تر هستیم و میزان بارش ها در این حوضه، 64 درصد منفی است.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه به همت مدیران استان و حمایت رییس جمهور ایده سازگاری با کم آبی و تشکیل کارگروه آن و هم چنین تغیییر برخی دیدگاه های آبی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: تشکیل کارگروه سازگاری با کمیابی، به جای پیدا کردن منابع جدید آب، نحوه مصرف را تغییر می دهد. کشاورزان سال گذشته آب دریافت نکردند امسال نیز دریافت نمی‌کنند البته قرار بود اواخر شهریور آب به کشاورزان اختصاص دهیم، اما با شرایط موجود این امکان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در این شرایط صنایع استان همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن بر روی صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از پساب شهرستان‌های اطراف برنامه ریزی کرده اند، گفت: به کشاورزان گفته ‌ایم اگر شده با آب پاش و تانکر برای حفظ باغ های آنها آب خواهیم آورد، اما باغ های حاصلی نخواهیم داشت، در خصوص پروژه‌های استفاده بهینه از پساب نیز از منابع استان و بخش صنعت پرداخت می‌کنیم تا باری از لحاظ هزینه به دولت تحمیل نکنیم.

استاندار اصفهان در ادامه مشکل دیگر اصفهان را از ابتدای فعالیت خود در این استان، بروکراسی اداری عنوان کرد و افزود: متاسفانه نمونه بارز بروکراسی اداری در اصفهان دیده می شود و در مورد بیکاری نیز یکی از مشکلات موجود، بروکراسی پیچیده‌ای است، البته با صحبت‌های انجام شده تا حد قابل قبولی این رویه را بهبود بخشیده ایم.

وی با تاکید بر اینکه بروکراسی عامل مهم سرمایه گریزی از اصفهان است، تصریح کرد: بانک ها نیز عامل دیگر سرمایه گریزی از اصفهان هستند و در حالی که از نظر معرفی طرح های اشتغال در رتبه های دوم و سوم هستیم، اما از نظر جذب منابع بانکی در ردیف‌های میانی و پایینی کشور قرار داریم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه بانک ها به منزله جریان خون در کالبد اقتصاد کشور هستند، تاکید کرد: با این وجود بانک ها یکی از چالش های کشور هستند و اگر بنا بر حضور بانک ها در جلسات است، باید اختیار عمل داشته باشند.

وی به رکود حاکم بر بخش تولید و صنعت اشاره و خطاب به نوبخت، گفت: هر استان مزیت‌های خاص خود را دارد، اگر اختیارات بیشتری به استان‌ها و دستگاه ها داده نشود، نمی‌توان از پتانسیل واقعی استان استفاده کرد.

استاندار اصفهان افزود: بی اعتمادی به مدیریت و توان استان ها موجب کُند شدن حرکت و کاهش اعتماد به نفس آنها و هم چنین وابستگی بیشتر آنها به اعتبارات دولتی می شود، بنابراین دولت باید جهت گیری خود را تغییر دهد و به جای پمپاژ پول نفت به استان ها، موجب درآمدزایی آنها و تزریق اعتبارات از استان ها به دولت شود.

900

کد خبر: 948000

وب گردی

وب گردی