تا پایان سال ۹۷ تولید روزانه غرب کارون به ۴۵۵ هزار بشکه افزایش می یابد/ راه اندازی نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی تا پایان تیرماه

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت گفت: با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت در میادین اذر و آزادگان جنوبی، تولید روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون به اضافه میدان آذر تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۴۵۰ هزار بشکه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه صنعت نفت (متن) در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه نفت برگزار شد از راه اندازی نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی گازی در غرب کارون خبر داد و گفت: بحث نیروگاه یکی از موضوعاتی است که غرب کارون در جهت تامین برق آنرا در دستور کار خود قرار داده است.
او تصریح کرد: در حال حاضر تامین برق منطقه به شکل گران قیمت انجام می شود، در همین راستا یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در ظرفیت مختلف گازی و بخاری پیش بینی کردیم که هم اکنون در حال ساخت است.
شهنازی زاده گفت: با توجه به تعهدات انجام شده با شرکت مپنا تا پایان تیرماه شاهد راه اندازی یکی از واحدها خواهیم بود.
او تاکید کرد: واحد گازی دوم تا پایان امسال در مدار سرویس قرار خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت متن افزود: در غرب کارون در حال حاضر تولید کل حدود ۳۵۰ هزار بشکه است به طوری که در آزادگان شمالی ۷۵ هزار بشکه، یادآوران شمالی ۲۰ هزار بشکه، آزادگان جنوبی ۱۰۰ هزار بشکه و یاران جنوبی حدود ۱۱۰ هزار بشکه و یادآوران ۱۱۵ هزار بشکه تولید می شود. بنابراین با احتساب میدان آذر در مجموع ۳۵۰ هزار بشکه است.
او افزود: تا پایان سال جاری تولید روانه در این میادین به ۴۵۵ هزار بشکه خواهد رسید.
او گفت: هم اکنون ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام سبک تولید می شود. همچنین در بخش غرب کارون طرح هایی را در دستور کار قرار دادیم تا تولید نفت فوق سنگین به یک میلیون بشکه و نفت سبک به ۲۵۰ هزار بشکه خواهد رسید.

شهنازی‌زاده با بیان این که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۹۷ در مجموع تولید نفت از ۲ میدان آزادگان جنوبی و آذر به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، افزود:‌ براین اساس تولید میدان آذر از ۳۰ هزار بشکه به ۶۵ هزار بشکه در روز و تولید میدان آزادگان جنوبی هم از ۱۰۰ هزار بشکه فعلی به ۱۷۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۹۷ خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: به این ترتیب در مجموع تولید تجمعی نفت از میدان‌های غرب کارون به اضافه میدان آذر تا پایان سال ۹۷ به ۴۴۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
شهنازی‌زاده همچنین با اشاره به این که هم اکنون ظرفیت انتقال نفت از تلمبه‌خانه غرب کارون و امیدیه به مبادی صادراتی به ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: در حال حاضر ظرفیت بالقوه صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین و نفت پارسی و همچنین ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام سبک را داریم.

او ادامه داد: در فازهای بعدی قرار است با توسعه تلمبه‌خانه غرب کارون و امیدیه و خطوط انتقال نفت ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای انتقال نفت خام سنگین و فوق سنگین غرب کارون به یک میلیون بشکه درروز افزایش یابد و در مجموع ظرفیت انتقال نفت غرب کارون به یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

شهنازی‌زاده همچنین به اسامی شرکت‌های ارائه دهنده نتایج مطالعات میدان‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: قرارداد میدان یاران به زودی امضا خواهد شد.

او نفت درجای میدان میدان‌های نفتی غرب کارون را ۶۷ میلیارد بشکه اعلام و بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه این میدان‌ها تاکید کرد و افزود: چنانچه ضریب برداشت از این میدان‌ها را ۶ درصد در نظر بگیریم با نفت خام ۵۰ دلاری، برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون درآمدهای ارزی کشور را به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رساند.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران تصریح کرد: فاز اول توسعه این میدان در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت چینی ساینوپک توسعه یافت و هم اکنون مذاکرات فاز دوم با این شرکت در حال انجام است که قرار شده در قالب الحاقیه به فاز یک به صورت بیع متقابل توسعه فاز دوم نیز شروع شود.

او افزود: با اضافه شدن این الحاقیه تولید یادآوران در فاز دوم به ۵۵۰ هزار بشکه در روز به اضافه ازدیاد برداشت به روش‌هایEORوIORبه قرارداد اضافه می‌شود. در حال حاضر صورتجلسه این امر با شرکت ساینوپک امضا شده است و به زودی مذاکرات فنی نیز با این شرکت نهایی خواهد شد.

شهنازی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان نیز ادامه داد: تا زمانی که قرارداد توسعه این میدان امضا شود افزایش تولید پلکانی از میدان آزادگان جنوبی در دستور کار قرار دارد و به محض امضای قرارداد یکپارچه میدان، هر دو میدان آزادگان جنوبی و شمالی تحویل پیمانکار خواهد شد.

او با اشاره به توسعه میدان یاران نیز تصریح کرد: مذاکره با شرکت پرشیا برای توسعه یکپارچه این میدان در جریان است و به زودی قرارداد توسعه این میدان نیز امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برداشت نفت از میدان آذر نیز اظهار کرد: براساس برنامه تولید نفت از میدان آذر نیز به ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. قرار است فاز دوم این میدان براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و مذاکرات قراردادی با کنسرسیوم ایرانی و خارجی در جریان است.
او با بیان این که براساس برنامه‌ریزی انجام شده میدان‌های غرب کارون در ۲ فاز توسعه می‌یابند، گفت: در فاز نخست تولید نفت از این میدان‌ها به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز و در فاز دوم هم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

۴۰۲

کد خبر: 948034

وب گردی

وب گردی