تراکنش‌ها در شش روز اول نمایشگاه کتاب اعلام شد

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران گفت: تراکنش‌های بانک شهر تا پایان ششمین روز سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 42 میلیارد تومان بوده است. 

به گزارش ایسکانیوز از ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام نیا با اشاره به تراکنش‌های بانک شهر در 6 روز اول نمایشگاه گفت: تا پایان روز ششم در شبکه بانکی میزان تراکنش حدود 42 میلیارد تومان بوده است. برآورد ما این است که با توجه به بیشتر بودن کارتخوان‌های متفرقه در نمایشگاه امسال، تراکنش‌های غیرکارتخوانی حدودا 40 درصد است؛ یعنی غیر از سیستم بانک عامل 40 درصد تراکنش در نمایشگاه وجود دارد. در سال گذشته این آمار 30 درصد بود.

نمایشگاه کتاب در آستانه فروش 60 میلیارد تومانی

وی ادامه داد: در سال جاری بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی ناشرین خصوصا در حوزه آموزشی از کارتخوان‌های متفرقه استفاده می‌کنند. البته نباید چنین کاری انجام دهند اما به دلیل بعضی مشکلات مخابرات ما در این زمینه سختگیری نکردیم. بنابراین اگر 40 درصد به 42 میلیارد تومان تراکنش شبکه بانکی اضافه کنیم، تا پایان روز ششم نمایشگاه حدود 59 میلیارد تومان فروش داشته ایم. یعنی در آستانه 60 میلیاردی شدن نمایشگاه هستیم. این عدد در مقایسه با سال گذشته حدود 5 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رضایت ناشران کوچک نسبت به سال‌های پیش

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: نکته جالب این است که رضایت ناشران از فروش در نمایشگاه امسال بیشتر از سال گذشته است و تصور من این است این رضایت به این دلیل است که فروش مقداری منصفانه‌تر تقسیم می‌شود و ناشران کوچک نیز به علت سبک چینش غرفه‌ها انتفاع بیشتری می‌برند. در سال گذشته ناشران کوچک گلایه زیادی داشتند و امسال غالبا احساس رضایت می‌کنند و می‌گویند فروش آنان بهتر شده است.

شهرام نیا با بیان اینکه از روز هفتم فروش بخش دانشجویی بیشتر است و سازمان‌ها و نهادهای بیشتری به نمایشگاه مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: امیدواریم در نمایشگاه کتاب امسال شرایط مطلوب‌تری برای ناشران ایجاد شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی که امسال در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، مربوط به قبل از موج افزایش قیمت کتاب هستند.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در سال گذشته تراکنش پایانه‌های مستقر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 83 میلیارد تومان بوده است و این آمار بدون احتساب پایانه‌های متفرقه و فروش نقدی است.

دستور ارزی معاون رئیس جمهوری

شهرامنیا خاطرنشان کرد: ناشران موظف شده‌اند در نمایشگاه جاری کتاب‌های قبل از 2017 و 2018 را با نرخ مصوب دولت که نرخ رسمی‌ارز است، ارائه کنند که دلار چهار هزار و 200 تومانی و یوروی حدود پنج هزار و 100 تومانی است. اما دررابطه با کتاب‌های 2017 و 2018 به ناشران اعلام کرده بودیم آزاد هستند به قیمت روز و تا سقف پنج هزار و 800 تومان بفروشند و بعد با تخفیف آن را جبران کنند.

وی افزود: زمانی که این مساله به گوش مسئولین کشور رسید، بلافاصله معاون محترم رئیس جمهوری عکس العمل نشان دادند و بانک مرکزی را موظف کردند ارز مورد نیاز کتاب خارجی نمایشگاه را در اختیار قرار دهند. بلافاصله از صبح روز ششم به همه ناشران اعلام شد موظفند فقط به نرخ رسمی‌ارز کتاب‌ها را محاسبه کنند و هرگونه تخلف در فروش قیمت بالاتر یا عدم ارائه تخفیف که کف آن 10 درصد است، منجر به برخورد با ناشر خواهد شد.

اضافه کرد: برای اجرای موارد یادشده، فاکتورهایی به صورت سه‌برگی صادر می‌شود؛ مضاف بر اینکه ابزارهای کنترلی هم داریم؛ هم از طریق شبکه توزیع بانکی و هم از طریق کتاب‌هایی که از طریق گمرک وارد شده و ارزیابی شده است، فاکتورها کنترل خواهد شد و بعد از نمایشگاه یا مابه‌التفاوت نرخ ارز به ناشران پرداخت خواهد شد یا مطابق آن می‌توانند ارز دریافت کنند. بانک عامل هم از طرف بانک مرکزی، بانک شهر اعلام شده و نمایندگان آن‌ها در نمایشگاه مستقر و در حال رسیدگی هستند.

به گفته شهرام نیا رسیدگی به مقررات یادشده از روز ششم شروع شده و هنوز در بعضی بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد اما مسئولین نمایشگاه در حال تلاش هستند همه مشکلات را برطرف کنند تا مردم دیگر به هیچ عنوان شاهد فروش کتاب با نرخ آزاد یا به عبارتی نرخ غیرمصوب دولت نباشند.

حضور نمایندگی‌های کتاب‌های لاتین در نمایشگاه

وی با اشاره به موضوع ثبت سفارش کتاب تاکید کرد: درحال حاضر عمده کتاب‌ها از طریق نمایندگی‌ها وارد می‌شود. در بخش لاتین و هم در بخش خارجی اعلام می‌کنیم که 60ـ50 ناشر در نمایشگاه شرکت کرده است اما عمدتا خود ناشران در نمایشگاه حاضر نیستند و نمایندگان آن‌ها حضور دارند. یک مشکل در ثبت سفارش‌های کتاب همین است که ناشران اصلی به موضوع ورود نمی‌کنند.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص بحث حمایت‌های ارزی گفت: ما تا نمایشگاه بیست و چهارم دارای حمایت‌های ارزی بودیم و از طریق ثبت سفارش‌ها اقدام می‌شد. پس از آن نمایشگاه تقریبا تمام حمایت‌های ارزی برداشته شد. آخرین رقمی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در سال 1384 برای موسسه و نمایشگاه کتاب در اختیار داشت، نزدیک به 9 میلیون دلار بود. مجموعا وزارت ارشاد 77 میلیارد تومان حمایت ارزی داشت.

وی افزود: زمانی که شورای رقابت و هیات دولت آیین نامه برنامه چهارم را نوشت، حمایت‌های ارزی تبدیل به حمایت‌های ریالی شد. ما غیر از 14 میلیارد تومانی که سازمان حمایت به صورت ریالی در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌داد، 77 میلیارد تومان از حمایت برخوردار می‌شدیم.

شهرام نیا با بیان اینکه برای پرداخت حمایت ارزی سامانه‌ای وجود داشت، تصریح کرد: در حال حاضر ضرورت احیای این حمایت‌های ارزی بر کسی پوشیده نیست.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 948039

وب گردی

وب گردی