درخواست استاندار خراسان رضوی از افرادی که اسناد ملی و میراث مکتوب را در دسترس دارند

استاندار خراسان رضوی در پیامی 19 اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب را به عموم فعالان و خادمان عرصه علم ، فرهنگ و تاریخ تبریک گفت.


به گزارش ایسکانیوز، اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی اعلام کرد علی رضا رشیدیان در این پیام نوشت: انتظار می رود افرادی که اسناد و میراث مکتوب را در دسترس دارند این مدارک یا نسخه دیجیتال آن را در اختیار آرشیو ملی قرار دهند تا در شرایط خوبی نگهداری شوند.
در متن این پیام آمده است: انسان در طی قرون متمادی و در خلال رویارویی با حوادث گوناگون به تجربیات ارزشمندی دست یافته است. تاریخ مجموعه تمامی این تجربیات است و بهره گیری نکردن از این دستاورد گرانبها و سرمایه عظیم بشری می تواند ضمن آنکه به تکرار خطاها و اشتباهات گذشته بینجامد ، باعث گسستگی نسل امروز با نسل های پیشین شود.
در این بین اسناد ملی هر کشور به منزله گنجینه ای گرانبها است که به پلی ارتباطی بین گذشته و آینده آن سرزمین می ماند و به عنوان حافظه تاریخی یک کشور بیانگر اندیشه ، فرهنگ و تجربه یک ملت است.
این آثار آینه تمام نمای اصالت تاریخی و بالندگی ملی محسوب شده و عامل بازشناسایی هویت ملی و فرهنگ گذشتگان هستند ، هویتی که عناصر سازنده ای مانند ارزش های ملی ، دینی ، فرهنگی ، انسانی ، اجتماعی ، تاریخی ، جغرافیایی ، سیاسی ، زبانی و ... را در خود جای داده و اسناد و میراث مکتوب ضمن آنکه نمایانگر این ارزش ها هستند به عنوان گنجینه های ارزشمند در میان مردم و مرکزهای فرهنگی ، کتابخانه ها ، مسجدها ، مدرسه های قدیمی و موزه ها و ... سبب سربلندی و افتخار جوامع نیز می باشند.
نقش سازمان های متولی این امر همچون سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ... جهت حفظ و صیانت از این گنجینه های بی بدیل و ارزشمند ملی با هدف گذاری و تمرکز بر شاخص هایی چون گردآوری ، ساماندهی ، حفظ و نگهداری و خدمات رسانی اسناد در طی نسل های متمادی بیش از پیش برجسته و عیان می شود.
اینجانب ضمن تبریک 17 اردیبهشت سالروز تأسیس سازمان اسناد ملی ایران و 19 اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی به عنوان « روز اسناد ملی و میراث مکتوب»به عموم فعالان و خادمان عرصه علم، فرهنگ و تاریخ؛ فرصت را مغتنم شمرده و از آحاد جامعه و صاحبان اسناد و نسخ خطی ، عکس و سایر مواریث گرانقدر مکتوب تقاضا می نمایم تا جهت حفظ و صیانت از این گنجینه های ملی ، جلوگیری از زوال و تخریب آنها ، مشارکت در عرصه خدمات علمی و پژوهشی ضمن همکاری و تعامل با نهادهای دست اندرکار ، هر چه بیشتر در تعالی سرزمینی که مهد تمدن و تاریخ جهان است ، کوشا و سهیم باشند.
انتظار می رود افرادی که این اسناد و میراث مکتوب را در دسترس دارند این مدارک یا نسخه دیجیتال آن را در اختیار آرشیو ملی قرار دهند تا در شرایط خوبی نگهداری شوند. امکان بهره گیری و استفاده پژوهشگران فراهم شده و زوایای مختلف تاریخی ، به خصوص تاریخ معاصر بیش از پیش آشکار گردد و در نهایت این مهم که مردم باید اسناد و میراث مکتوب را میراثی ملی بدانند که به عده ای خاص تعلق ندارد و مربوط به هویت و فرهنگ جامعه است نهادینه شود.
دستگاه های دولتی در چارچوب قانون اسناد ملی و در راستای حفظ و نگهداری تاریخ استان از امحاء یا انتقال سهوی و عمدی اسناد دولتی و اوراق راکد بایگانی ها بدون هماهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بپرهیزند.
بر این باوریم که صیانت از میراث مستند کشور و کمک به توسعه و بالندگی آرشیو ملی جمهوری اسلامی ایران نیازمند عزم راسخ، تلاش خالصانه و متعهدانه و کوشش های بی دریغ افراد خدوم و دلسوزی است که همواره برای حفاظت از آن گام هایی استوار برداشته اند. یقیناً جمیع این تلاش های بی منت و بدون مطالبه است که همراه با همدلی و همراهی و همفکری سازمان ها می تواند علاوه بر صیانت از میراث مکتوب کشور به آحاد ملت در راستای بهره وری از داشته هایشان کمک کند.
در پایان ضمن اشاره به سخن گرانمایه حکیم فرزانه و رهبر معظم انقلاب که فرمودند: " ان شاء الله در لابه لای اسناد و با دقت و کار تحقیقی در آن حقایقی از تاریخ آشکار شود و جامعه علمی و فرهنگی را به فضاهای جدید از معارف ایران برساند." مراتب تقدیر و تشکر خود را از تلاش های صادقانه مدیران، کارکنان، مسئولان بایگانی ادارات و تمامی افرادی که به نحوی با تولید، نشر، نگهداری، ارزشیابی، اشاعه اطلاعات به منظور فراهم آوردن بستر توسعه فرهنگ حفاظت از میراث مکتوب کشور به ویژه در استان ولایتمدار خراسان رضوی سهیم هستند، اعلام می نمایم.
از خداوند متعال دوام توفیق روز افزون آن عزیزان را در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و سیاست های دولت تدبیرو امید به برکت حضور در جوار بارگاه نورانی آقا علی بن موسی الرضا( علیه آلاف التحیه و الثناء) خواستارم.

900

کد خبر: 948051

وب گردی

وب گردی