با آمریکایی ها باید با زبان زور صحبت کرد

رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکرده و بی اعتمادی در صحنه بین الملل ایجاد کردند، لذا ظاهرا با آمریکایی ها فقط باید با زبان زور صحبت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) با اواندرو رومن رئیس گروه دوستی پارلمانی برزیل دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه روابط ایران و برزیل در ابعاد مختلف گسترده است، گفت: ظرفیت های فراوان دیگری برای توسعه ارتباطات بین دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی وجود دارد که باید فعالتر شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور پیشین برزیل آقای لولا علاقه مند به نقش آفرینی در حل مسئله هسته ای ایران بود، افزود: ایشان به همراه آقای اردوغان به ایران سفر کردند و توافقی در موضوع هسته ای صورت گرفت، اما آمریکایی ها این توافق را نپذیرفتند، چرا که نمی خواستند جز خودشان فردی وارد مذاکره با ایران شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی ها از طریق جناب سلطان قابوس سلطان عمان پیغام دادند که علاقه مند به توافق با ایران هستند، ادامه داد: ما در راستگویی آمریکایی ها تردید داشتیم، لذا به آمریکایی ها گفته شد که ابتدا باید غنی سازی صلح آمیز ایران را بپذیرند و سپس وارد مذاکره شویم.

وی یادآور شد: پس از مدتی اوباما با ارسال نامه ای به ایران عنوان کرد که غنی سازی کشورمان را قبول داشته و خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات است که ایران پس از مشاهده این نامه، مذاکرات را آغاز کرد.

لاریجانی با بیان اینکه توافق هسته ای بین دو کشور منعقد نشد بلکه توافقی بین المللی بود، افزود: سازمان ملل و شورای امنیت این توافق را تایید کردند، اما آمریکایی ها از روز نخست درست عمل نکردند، چه زمان آقای اوباما و چه زمان ترامپ و به صورت مستمر سرمایه گذاران را ترساندند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها عهدشکنی های آمریکا را نپذیرفته و سرمایه گذاری در ایران را آغاز کرد ه اند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰ مرتبه گزارش ارائه داده که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اظهار داشت: آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکرده و بی اعتمادی در صحنه بین الملل ایجاد کردند و اروپایی ها نیز این موضوع را قبول دارند، لذا ظاهرا با آمریکایی ها فقط باید با زبان زور صحبت کرد و راه حل دیگری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایران از سرمایه گذاری شرکت های برزیلی در کشور استقبال می کند، افزود: در حال حاضر برخی شرکت های اروپایی قراردادهایی با ایران منعقد کرده اند.

لاریجانی ادامه داد: در زمینه محیط زیست، راه آهن، محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارویی، زمینه های خوبی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر توسعه روابط بانکی ایران و برزیل برای تسهیل روابط بازرگانان تاکید کرد و اظهار داشت: اتاق بازرگانی دو کشور باید فعال شوند و شرکت های دو کشور با یکدیگر فعالیت کنند.

اواندرو رومن رئیس گروه دوستی پارلمانی برزیل – ایران در این دیدار بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور با حمایت پارلمان ها تاکید کرد و افزود: سفرای ایران و برزیل می توانند به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور کمک کنند تا این روابط به تعادل برسد.

فیلیپ مایا: مذاکراتی درباره بازی دو تیم ملی فوتبال ایران و برزیل صورت گرفته است

فیلیپ مایا نماینده کنگره برزیل در این دیدار با بیان اینکه روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور باید گسترش یابد، گفت: پارلمان های دو کشور می خواهند روابط دو کشور در ابعاد مختلف گسترش یابد و از آن حمایت می کنند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش روابط دیپلماتیک دو کشور ادامه داد: سفر هیئت پارلمانی ایران به برزیل می تواند زمینه ساز روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و ورزشی بین دو کشور باشد.

تصریح کرد: روز گذشته مذاکراتی درباره بازی دو تیم ملی فوتبال ایران و برزیل صورت گرفته که موضوعات ورزشی نیز می تواند به گسترش روابط کمک کند.

سفیر برزیل در ایران نیز در ادامه این دیدار با تاکید بر گسترش روابط دو کشور گفت: حجم روابط تجاری دو کشور باید گسترش یابد و زمینه برای سرمایه گذاری شرکت های برزیلی در ایران فراهم شود، چرا که شرکت های برزیلی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران در حوزه های مختلف حمل و نقل، کشاورزی و نفت و گاز هستند و پارلمان ها می توانند آن را تسهیل کنند.

۳۰۴

کد خبر: 948066

وب گردی

وب گردی