سندتحول بنیادین در راس سیاست های آموزش و پرورش

معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز برای توسعه در آموزش و پرورش سیاست های زیادی در پیش گرفته شده است که در راس آن سند تحول بنیادین قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، علی الهیار ترکمن در آئین تجلیل از معلمان شهرستان نوشهر که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر برگزار شد با اشاره به جایگاه رفیع معلمان در جامعه اظهار کرد: آن ماده خامی که شما معلمان بر روی آن کار می کنید و پرورش می دهید ذهن انسان است؛ معلمان این ذهن را متبلور کرده و آماده پذیرش دانش و کسب فضیلت می‌کنند.

وی با بیان این که معلمان نسبت به سایر افراد می توانند کارهای بزرگتری انجام داده و به توسعه کشور کمک کنند افزود: اگر امروز در همه اسناد به دنبال توسعه کشور هستیم و اگر اقتصاد را به عنوان محوری ترین عامل توسعه کشور قبول داریم باید پذیرفت که مانند همه کشورهای پیشرفته اقتصاد مبتنی بر دانایی شده و تئوری های توسعه بر مبنای دانش آفرینی و فناوری متمرکز شده است.

معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانایی یعنی رسیدن به توانایی و این شعار امروز محور مهم اقتصاد است.

ترکمن ادامه داد: اگر باور داشته باشیم که این اقتصاد دانایی محور، تمام محور توسعه آینده کشور را تشکیل می‌دهد؛ معلم جایگاه بسیار ارزنده‌ای دارد زیرا دانش آموز را آماده پذیرش فناوریهای بعدی و خلق مهارت می‌کند.

وی با ابراز تاسف از این که با تمام اهمیت این حوزه، آموزش و پرورش به جایگاهی که مستحق آن بوده نرسیده است گفت: این موضوع علتهای مختلف دارد اما عدم توجه از بیرون نافی تلاشهای ما نخواهد بود.

معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در مطالعه اسناد توسعه کشور چه در قالب سند چشم انداز توسعه و چه سیاست‌های برنامه‌های توسعه و چه در قالب سند بنیادین همه این‌ها یک حرف مشخص دارند و آن این که اگر نگاهمان به حل مشکلات آموزش و پرورش مانند نگاه دهه‌های گذشته باشد به طور حتم در دهه‌های آینده شکست خواهیم خورد.

الهیار ترکمن با تاکید بر تغییر نگاه به مسائل آموزش و پرورش گفت: اگر امروز در آموزش و پرورش دچار مشکلات و کمبودهایی هستیم ریشه آن مربوط به دهه‌های گذشته است.

این مسئول ادامه داد: امروز برای توسعه در آموزش و پرورش سیاست های زیادی در پیش گرفته شده است که در راس آن سند تحول بنیادین قرار دارد.

الهیار ترکمن با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر این که زمان برنامه‌ریزی گذشته و امروز زمان اجرا است تا بتوان مشکلات را برطرف کرد یادآور شد: مهم ترین موضوع در سند تحول بنیادین مدرسه محوری است.

وی با بیان این که آموزش و پرورش به دلیل وسعت و گستردگی یک ابر سیستم است افزود: وجود یک میلیون پرسنل، ۷۰۰ هزار بازنشسته و ۱۰۵ هزار واحد آموزشی، ۱۳.۵ میلیون نفر دانش آموز، ۷۶۰ منطقه آموزشی نشان دهنده یک ابر سیستم است و این ابر سیستم ها بدون الگو نمی توانند کار کنند.

معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که برای هرکاری یک الگوی کاربردی باید داشته باشد تصریح کرد: در موضوع ساماندهی باید الگویی مشخص و بر اساس شاخص تعریف شود.

الهیار ترکمن تاکید کرد:توجه به مدرسه محوری و تدوین الگوی مشخص در راس برنامه های وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
ایسنا
706

کد خبر: 948134

وب گردی

وب گردی