واکنش های جهانی بعد از خروج آمریکا از برجام

رییس جمهور آمریکا شب گذشته (سه شنبه) با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و ساخت تسلیحات هسته ای اعلام کرد که از برجام خارج می شود، این خروج با عکس العمل های مختلفی از سوی جهان رو به رو شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شب گذشته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با وارد کردن اتهاماتی به ایران، خروج خود را از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) اعلام کرد، این مساله واکنش های مختلفی را در بر داشت:

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تصمیم رییس جمهور آمریکا برای خروج از برجام موجب افزایش نگرانی ها شده است.

این وزارت خانه اظهار داشت که آنکارا تلاش زیادی را برای کمک به توافق هسته ای با تهران انجام داده است.

این وزارت خانه افزود: هرگونه اختلاف باید از طریق دیپلماتیک حل شود و این برنامه(برجام) باید ادامه پیدا کند.

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برجام را از ارکان امنیت بین الملل دانست و از امضا کنندگان توافق خواست تا آن را محترم بشمارند.

وی افزود اتحادیه اروپا بر مبنای منافع امنیتی خود عمل خواهد کرد.

باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا نیز بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام اعلام کرد که تصمیم رییس جمهور، یک اشتباه جدی بود.

وی افزود برجام، برنامه هسته ای ایران را به نحو چشم گیری به عقب راند و الگویی برای دیپلماسی بود. وی گفت که این خروج از برجام پشت کردن به متحدان آمریکا است.

خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در آمریکا، اعلام کرد که کشورش به طور کامل از تصمیم ترامپ در مورد برجام حمایت خواهد کرد. وی از جامعه بین المللی خواست تا موضع محکم و یکپارچه ای را در مقابل ایران اتخاذ کنند.

وی طی اظهارات وقیحانه ای ایران را حامی تروریست در منطقه خوانده است در صورتی که ائتلاف سعودی با استفاده از سلاح هایی که آمریکا در اختیار این کشور قرار می دهد جنایات زیادی را در یمن انجام می دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به طور کامل از دولت ترامپ حمایت می کند و افزود که این توافق نه تنها ایران را از انجام آزمایشات اتمی بازنداشته است بلکه آن را به سمت تسلیحات هسته ای سوق داد.

نخست وزیر رژیم غاصب که خود سال هاست دست به تجاوز می زند ایران را متهم کرده که با وجود برجام در عراق، یمن و سوریه دخالت کرده است و از تروریست ها حمایت می کند.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که برجام نمرده و بقای توافق هسته ای با ایران برای ثبات منطقه ضروری است و سایر مسائل موجود می تواند به روندی طبیعی برسد.

این وزارت طی بیانیه ای اعلام کرد موشک های بالستیک ایران و سایر مسائل قابل بحث است، اما ابتدا باید توافق هسته ای پا برجا بماند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با حمایت از این تصمیم ترامپ و تکرار همه اتهاماتی که رییس جمهور این کشور به ایران وارد آورده، اعلام کرد که امیدوار است تا اتحادیه اروپا نیز از آمریکا پیروی کند و تحریم های ایران را به حالت اولیه بازگرداند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه از این تصمیم ترامپ ابراز تاسف کرد و اعلام کرد روسیه به توافقنامه معاهده هسته ای ایران پایبند خواهد بود و با دیگر کشورهایی که به برجام پایبند هستند همکاری خواهد کرد.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز اعلام کرد این ایستادگی ترامپ در مقابل یک پیمان بین المللی وایران باعث خواهد شد که آمریکا با رویکرد اتحادیه اروپا متحدتر رو به رو شود.

کد خبر: 948181

وب گردی

وب گردی