زلزله و تنش آبی دو بحران مهم کشور است

استاندار کرمانشاه زلزله و تنش آبی را دو بحران مهم کشور ایران دانست که باید یاد بگیریم با آنها زندگی کنیم و گفت: 90 درصد جغرافیای ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و از سوی دیگر ما جزو کشورهای خشک و نیمه خشک دنیا هستیم که در معرض تنش آبی قرار داریم.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ بازوند، امروز(19 اردیبهشت) در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی تمرینی دو روزه مدیریت بحران که با حضور اعضای ستادهای مدیریت بحران شهرستانها برگزار شد، با اشاره به زلزله خیزی ایران و قرار گرفتن کشورمان جزو 10 کشور بلاخیز دنیا، اظهار کرد: از 43 بلای طبیعی شناخته شده در دنیا 35 مورد آن در ایران رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با وجود چنین شرایطی باید پیشگیری از بحران را در اولویت کاری خود قرار دهیم که مهمترین ساز و کار پیشگیری نیز شناخت، دانایی و آموزش است.

استاندار کرمانشاه افزود: مثلا در مورد زلزله، داشتن شناخت از گسل‌ها می‌تواند به پیش‌بینی زلزله‌ها کمک کند.

بازوند درس گرفتن از تجارب گذشته را نیز یکی از موارد دیگر دانست که در مدیریت بحران باید به آن توجه شود و خاطرنشان کرد: در کشور ما تقریبا هر 15 سال یکبار زلزله بزرگتر از هفت ریشتر رخ می‌دهد که باید از تجارب آن استفاده کرد.

وی زلزله و تنش آبی را دو بحران مهم کشور ایران دانست که باید یاد بگیریم با آنها زندگی کنیم و خاطرنشان کرد: 90 درصد جغرافیای ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و از سوی دیگر ما جزو کشورهای خشک و نیمه خشک دنیا هستیم که در معرض تنش آبی قرار داریم.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، زندگی کردن با بحرانی مانند زلزله سخت نیست، فقط باید بیشتر به ساخت و سازها توجه کنیم که متاسفانه این مهم مد نظر قرار نمی‌گیرد و آنقدر که به کت و شلوار تنمان اهمیت می‌دهیم، به ساخت و ساز واحدهای مسکونی توجه نداریم.

بازوند در ادامه با بیان اینکه باید "مدیریت بر بحران" داشته باشیم نه "مدیریت در بحران"، گفت: تفاوت این دو در هزینه‌های زیاد و سختی کار فراوان است.

وی مدیریت بحران را شامل چرخه‌ای شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی دانست و ادامه داد: خلاء مهمی که در این چرخه وجود دارد علت‌یابی است که اگر به این نکته توجه شود بسیاری از خسارات و هزینه‌های بحران کاهش می‌یابد.

بازوند در ادامه ساختار مدیریت بحران را نیز نیازمند اصلاح جدی دانست و تاکید کرد: اگرچه مدیریت بحران در وزارت کشور است، اما ابزار آن در دست بخش‌های دیگر از جمله سازمان برنامه و بودجه است.

وی اظهار کرد: هلال احمر کشور نیز علی رغم خدمات زیاد و ارزشمندی که در زلزله کرمانشاه ارائه داد، اما برای یک زلزله بزرگتر از هفت ریشتر اصلا مجهز به امکانات و تجهیزات مورد نیاز نیست.

استاندار کرمانشاه سپس به زلزله کرمانشاه اشاره کرد که ظرف مدت 20 ثاینه حدود پنج هزار میلیارد تومان خسارت به استان زد و یادآور شد: این زلزله نماد وحدت بود و دولت و مردم حمایت خوبی از زلزله زدگان داشتند.

بازوند با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی با وجود حواشی و مشکلاتی که داشتند باعث شدند مردم برای کمک به زلزله زدگان پای کار بیایند، عنوان کرد: پیام و حضور مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور در بین زلزله زدگان نیز کمک بسزایی به وحدت برای امدادرسانی به مردم کرد.

وی با بیان اینکه رکورد امداد و نجات دنیا در این زلزله زده شد و ظرف مدت کوتاهی حدود هفت هزار نفر زخمی به مراکز درمانی منتقل شدند، افزود: راه‌های مناطق زلزله زده نیز در کمتر از نیم ساعت باز شد که این زمان در زلزله‌ای مانند رودبار و منجیل 72 ساعت بود.

استاندار کرمانشاه از تقسیم کار خوبی که بین نیروهای نظامی شامل سپاه و ارتش شکل گرفت هم یاد کرد که باعث شد ظرف مدت کوتاهی حدود یازده هزار نفر نیرو پای کار بیایند.

بازوند به مرحله اسکان اضطراری زلزله کرمانشاه هم اشاره کرد که یکی از سخت ترین مراحل بود و مردم به دلیل کمبودی که احساس می‌کردند گاهی برای دریافت کالا هجوم می‌بردند.

وی مهمترین موضوعی که در زلزله کرمانشاه به آن توجه شد را گذر زودهنگام از شرایط بحران دانست و افزود: تلاش کردیم مردم هرچه زودتر به شرایط عادی زندگی برگردند تا هزینه‌های مدیریت بحران هم کمتر شود که این یکی از ویژگی‌های مهم زلزله کرمانشاه بود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه از روز دوم پس از زلزله همه ادارات مناطق زلزله زده برقرار بود، تاکید کرد: مردم را نیز ترغیب کردیم علی رغم مشکلات فراوانی که وجود داشت، مغازه‌های خود را بازکنند.

بازوند تاکید کرد: این سیاست گذر زودهنگام از بحران را هنوز هم ادامه می‌دهیم که مهمترین رکن آن نیز مشارکت مردم است که این مشارکت را در بازسازی‌ها هم می‌توان دید.

وی با اشاره به بازار 5300 میلیارد تومانی بازسازی که با اشتغال بیش از یازده هزار نفر در این مناطق شکل گرفته، تاکید کرد: تلاش کردیم این بازار را که برای بازسازی حدود 100 هزار خانه ایجاد شده به یک فرصت تبدیل کنیم.

901/900

کد خبر: 948184

وب گردی

وب گردی