خروج آمریکا از برجام آغازی بر اجرای سناریوی عراق

یک افسر سابق سازمان سیا خروج آمریکا از توافق هسته ای را آغاز اجرای مجدد سناریوی حمله به عراق در مورد ایران دانست. وی اعتقاد دارد آمریکا هم اکنون در مرحله جلب حمایت های جهانی برای اقدام نظامی علیه ایران است اما موضع گیری های انجام شده از سوی بسیاری از کشورهای تاثیر گذار جهان حاکی از آن است که شرایط با سال 2003 کاملاً متفاوت است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پایگاه خبری "کونسورتیوم نیوز "مقاله ای از یک افسر سابق سازمان سیا به نام "جان کریاکو" که در قسمت مبارزه با تروریسم انجام وظیفه می کرده، منتشر نموده و در این مقاله به تشریح توجیهات کنونی برای حمله به ایران مانند آنچه محافظه ‌کاران در سال ۲۰۰۳ علیه عراق انجام دادند، می پردازد.

کریاکو می گوید: من ۱۵ سال از عمر خود را در سازمان سیا گذراندم، در بهار سال ۲۰۰۲ هنگامی که در پاکستان علیه سازمان القاعده فعالیت می کردم، به مقر این سازمان در پاکستان احضار شدم و از تصمیم دولت آمریکا برای حمله به عراق چند ماه پیش از اجرای عملیات آگاه شدم. در می 2002 هنگامی که طرح حمله عراق برای من تشریح شد، فقط گفتم که ما هنوز بن لادن را دستگیر نکرده ایم؛ اما تنها پاسخ رئیسم این بود که تصمیم اتخاذ شده است و در فوریه سال آینده آمریکا به عراق حمله کرده و صدام حسین را سرنگون می کند تا بزرگترین پایگاه هوایی جهان را در جنوب ایجاد کند. ما به شورای امنیت رفته و تظاهر می‌کنیم به این که می خواهم تصمیمی بین المللی را اجرا نماییم اما در حقیقت این تصمیمی است که خودمان اتخاذ کرده ایم.

وی در ادامه نوشته است: پس از آن کالین پاول وزیر خارجه آمریکا سفرهای دوره‌ای خود به اروپا و خاورمیانه را جهت جلب حمایت دیگر کشورها برای حمله به عراق آغاز کرد؛ به خصوص در سازمان ملل متحد که مساله وجود سلاح کشتار جمعی در عراق مورد تاکید قرار گرفت و مباحث زیادی در این باره مطرح شد. هرچند در نهایت حمله به عراق و سرنگونی نظام آن انجام شد چرا که این کشور به عنوان تهدیدی برای آمریکا به شمار می‌رفت.

کریاکو در ادامه تاکید می‌کند: این مسائل همه دروغ بود و تصمیم حمله به عراق اتخاذ شده بود، من معتقدم همان روند هم اکنون نیز در حال اجرا شدن است.

این افسر سابق سازمان سیا طرح فعلی ترامپ را این گونه توضیح می‌دهد: اولاً ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ مرتباً خروج از توافق هسته ای با ایران را مطرح کرد، همان کاری که سه ‌شنبه گذشته انجام داد و پس از آن نیز تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب کرد، توافق هسته ای با ایران به بازرسان بین المللی اجازه می داد تا بر غنی سازی اورانیوم توسط این کشور نظارت نموده و از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنند، در مقابل دولت‌ های غربی نیز تحریم ‌های ایران را برچیده و اجازه دادند ایران که برخی کالاها را که پیش از آن اجازه خرید آنها را نداشت از کشورهای دیگر خریداری نماید، این توافق با وجود بی رغبتی محافظه‌کاران و برخی دیگر در نقاط دیگر جهان موفق بود، نظام بازرسی آن که مانند همان سیستمی بود که سازمان ملل در دو دهه پیش در مورد عراق اجرا کرد.

کریاکو ادامه داد: ترامپ به سخنان خصمانه خود علیه ایران از روز اول ریاست خود بر کاخ سفید ادامه داده است، وی با تعیین دو فرد ضد ایرانی در دو مرکز مهم تصمیم گیری در آمریکا سیاست های ضد ایرانی خود را کاملاً آشکار کرده است، یک تعیین مایک پمپئو رئیس سابق سازمان سیا به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و دیگری منصوب کردن جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد به عنوان مشاور امنیت ملی که موضع این دو در خصوص تغییر نظام در ایران بر هیچ کس پوشیده نیست، سیاستی که قوانین بین المللی آن را نمی پذیرد.

نویسنده این مقاله ادامه می‌دهد: آنچه نگران کننده است ائتلاف کنونی ضد ایران میان اسرائیل، عربستان و امارات است. چندی پیش نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به شکل خجالت آوری به ارائه برخی اسناد مرتبط با پروژه هسته ای ایران اقدام کرد، کالین پاول چنین نمایشی را سال ها پیش در ۱۵ فوریه در مقابل شورای امنیت اجرا کرد و به جهان اعلام کرد که عراق سلاح کشتار جمعی دارد که آن نیز دروغ بود.

کریاکو در مقاله خود می‌گوید: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هدایت گر جنگ این کشور در یمن است که جنگی نیابتی است، وی سفرهایی دوره ای به آمریکا و فرانسه داشت و دائماً از تهدید ایران سخن می‌گفت که اظهارات خصمانه بحرین و امارات در خصوص ایران نیز مانند همان چیزی است که بن سلمان می گوید، ما تا امروز همانند سال ۲۰۰۲ شاهد سکوت کنگره آمریکا هستیم.

این افسر سابق سازمان سیا می گوید: می توانم بگویم که این یک تجربه واقعی است که من آن را پیش از این نیز دیده ام، کشور ما در حال آماده کردن فضا برای جنگی جدید است و برای این منظور در حال پیگیری کردن برخی امور است، اولاً مواضع خصمانه ترامپ در قبال ایران به صورت روزانه ادامه خواهد یافت و دائماً تهدید ایران را فریاد خواهد زد و بر آن تاکید خواهد کرد، وی این مسئله را دائماً مطرح می‌کند که ایران دشمن آمریکا و خطری برای این کشور است و پس از آن پمپئو به خاورمیانه و اروپا مسافرت خواهد کرد تا حمایت آنها را برای اقدام نظامی علیه ایران جلب نماید و از سوی دیگر نیکی هیلی در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد فریاد خواهد زد که آمریکا گزینه ای جز حمایت از خود و هم پیمانانش در مقابل ایران ندارد و پس از آن جنگ آغاز خواهد شد و آمریکا ناوهای هواپیمابر خود را به خاورمیانه، دریای عرب و خلیج فارس اعزام خواهد کرد. درست است که هم اکنون برخی از ناوهای آمریکایی در منطقه حضور دارند اما این تعداد تنها برای متشنج کردن اوضاع است.

کریاکو در پایان مقاله خود می گوید: باید مراقب باشیم و با آغاز جنگی جدید مقابله کنیم، نیرنگ های ما پایان ندارد و این بار آخر نیست.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته با بی توجهی به منافع هم پیمانان اروپایی خود به صورت یک طرفه ار توافق هسته ای با ایران خارج شده و بلافاصله تحریم هایی را علیه ایران امضا کرد. اما این اقدام ترامپ مخالفت های گسترده ای را در پی داشت و البته برخی از کشورها نیز از این موضع رئیس جمهور آمریکا حمایت کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران اعلام کرد این توافق هنوز پا برجاست و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران دوشنبه آینده برای بررسی تخصصی آخرین تحولات در این خصوص نشستی برگزار خواهند کرد.

وی همچنین نسبت به خطری واقعی در خصوص ایجاد درگیری در خاورمیانه به ‌دلیل تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرد. لوردیان معتقد است باید در خصوص برنامه موشک های بالستیک ایران و مسائل دیگر گفتگو و رایزنی شود اما همزمان باید توافق هسته ای نیز پا برجا بماند چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق را اعلام و تایید کرده است.

همچنین دیگر طرف های بین المللی نسبت به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته ای ابراز نا امیدی کرده و سازمان ملل دیگر کشورهای امضا کننده این توافق را به پایبندی این توافق دعوت نموده است.

استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: دبیرکل نگرانی زیادی نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و از سرگیری مجدد تحریم‌های آمریکا دارد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه کار توافق هسته ای از سوی دیگر کشور تأکید کرد و مدعی شد این توافق نقش مهمی در زمینه عدم توسعه سلاح هسته ای و تحقق صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی داشته است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه ای از نا امیدی شدید خود در قبال تصمیم ترامپ سخن گفت و افزود: هیچ دلیلی برای لغو انتقال وجود ندارد.

لاوروف معتقد است آمریکا اعتماد جامعه بین الملل به آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی را زیر سوال برد و تاکید کرد مسکو آماده ادامه همکاری با طرف های دیگر در توافق هسته ای را دارد و به توسعه روابط خود با ایران ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر جونگ شیاو شنگ فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه گفت: همه طرف های مشارکت کننده در توافق هسته ای با ایران باید به آن پایبند بوده و از گفتگو و مذاکره برای حل اختلافات استفاده کنند.

این مقام چینی در گفتگو با خبرگزاری چین پس از نشست مشترک با مسئولان ایرانی در تهران تأکید کرد: کشورش آماده تقویت همکاری میان همه کشورهای امضا کننده توافق هسته ای می باشد.

چندی پیش انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه ای مشترک تصمیم آمریکا را محکوم کرده و اعلام کردند: به تضمین اجرای توافق هسته‌ای پایبند بوده و با همه طرف های دیگر برای اجرائی شدن توافق به نحوی که تمام فواید اقتصادی مرتبط با توافق برای مردم ایران محقق شود ادامه خواهند داد.

مواضع کشورهای عربی نسبت به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای نیز متفاوت بوده است، چند دقیقه پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای توسط ترامپ سعودی‌ ها این تصمیم را تایید کرده و از موضع اتخاذ شده از سوی ترامپ در مورد استفاده ایران از عواید اقتصادی این توافق پس از رفع تحریم ها و ادامه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه استقبال کردند.

منامه نیز مانند عربستان از این تصمیم ترامپ استقبال نمود و اعلام کرد: این تصمیم بیانگر آن است که آمریکا نسبت به تنش های ایجاد شده از سوی ایران و تلاش‌ های مستمر آن برای صدور تروریسم به منطقه بدون پایبندی به قوانین بین المللی اهتمام ویژه ای قائل است.

وزارت امور خارجه امارات جامعه بین المللی و کشورهای مشارکت کننده در توافق هسته ای را به پیروی از موضع ترامپ برای تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌ های کشتار جمعی فراخواند تا از این طریق امنیت و استقرار بین المللی برقرار گردد.

اما مصر در پی تصمیم ترامپ ابراز امیدواری کرد که این اقدام دولت آمریکا سبب درگیری مسلحانه دیگری در منطقه نشود و امنیت منطقه بیش از این به خطر نیفتد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای اعلام کرد: از توجه آمریکا و جامعه بین الملل برای استفاده از همه‌ی راهکارهای منطقه ای و بین المللی مرتبط با توافق هسته ای و دخالت ایران در امور داخلی عربی تشکر کرده و بر ضرورت پایبندی تهران به تمامی تعهدات خود به صورت کامل تاکید نمود.

مصر همچنین تهران را به پایبندی به معاهده عدم گسترش سلاح اتمی و ارائه تضمین‌ های مورد نیاز به آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای تضمین استمرار وضعیت این کشور به عنوان کشوری عاری از سلاح هسته ای دعوت کرده و اهمیت مشارکت طرف‌ های عربی در هر مذاکره ای در آینده در خصوص موضوعات منطقه به ویژه در مباحث مربوط به ایجاد تغییرات در توافق هسته ای با ایران را خاطر نشان کرد.

خالد جارالله معاون وزیر امور خارجه کویت هم بر اهمیت توافق هسته ای اشاره کرده و وجود آن را بهتر از نبود آن دانست.

این مسئول کویتی افزود: کشورش از ابتدا از این توافق استقبال کرده چرا که سهم ویژه ای در تحقق ثبات و امنیت در منطقه داشته است بنابراین وجود چنین توافقی بهتر از نبودن آن است.

از سوی دیگر سوریه شدیداً تصمیم ترامپ در این خصوص را محکوم کرد و بر همراهی کامل خود با تهران و اطمینان از قدرت ایران جهت پاسخگویی به تجاوزات آمریکا تأکید کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه سانا به نقل از یک مسئول وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: خروج آمریکا از توافق هسته ای بار دیگر این مطلب را ثابت کرد که آمریکا به تعهدات خود و معاهدات بین المللی پایبندی ندارد.

کد خبر: 948209

وب گردی

وب گردی