قبض روح دانشگاه فرهنگیان علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب

با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان، در سالهای اخیر فشارهای دولتی خواسته یا ناخواسته موجب تضعیف این دانشگاه و ناامیدی دانشجویانش شده است. در این مطلب کوتاه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نگاه مقام معظم رهبری به قشر معلمان و فرهنگیان از گذشته نگاه ویژه ای بوده است. این نگاه ویژه همانطور که از بیانات ایشان بر می‌آید به دلیل وظیفه ای است که این قشر در تربیت نسل دانش آموز و جوانان آینده کشور بر عهده دارد.

رهبر معظم انقلاب رشد مادی و معنوی توامان جامعه را هدفی می دانند که برای رسیدن به آن نیرویی لازم است. ایشان بر متدین و انقلابی بودن این نیرو تاکید می کنند و می فرمایند: «از جادّه مهم‌تر، راه‌رونده‌ى در آن راه و جادّه است؛ اگر چنانچه رونده وجود نداشته باشد، جادّه‌ى آسفالته هم به درد نمیخورد. اگر رونده‌ى با همّت وجود داشته باشد، نبود جادّه‌ى آسفالته هم ضرر نمیزند. مى‌بینید این کوهنوردها تا کجا میروند؛ جادّه که نیست، امّا پا هست و همّت هست. میتوان پیش رفت، میتوان بالا رفت، میتوان استعدادهاى ناشناخته را همچنان شناخت و مورد بهره‌بردارى قرار داد. میتوان گره‌ها را پى‌درپى گشود. همه‌ى اینها آدم لازم دارد. این آدم در آموزش پرورش باید پایه‌گذارى بشود، البتّه دانشگاه‌ها هم مهم است، محیط جامعه هم مهم است، صدا و سیما هم مهم است، امّا هیچ‌کدام به اهمّیّت آن پایه‌ى ابتدایى، پایه‌ى دبستان، نیست. معلمان و مدیران این دستگاه عظیم، یک‌چنین مسئولیّتى دارند؛ بنابراین ما تأکید میکنیم، تکیه میکنیم که باید متدیّن باشند، باید انقلابى باشند.»

وظیفه تربیت معلم متدین و انقلابی بر عهده کدام نهاد است؟ به دلیل مشکلات موجود در اوایل انقلاب اسلامی پذیرش دانشجو برای مراکز تربیت معلم در سال 1359 متوقف گردید و در این سال دفتر تربیت معلم با بررسی وسیع و همه جانبه، تغییراتی در روند برنامه ریزی و اجرایی مراکز به وجود آورد. در دی ماه سال 1360 با پیام حضرت امام خمینی (ره) مراکز تربیت معلم بازگشایی شدند و حدود 20 هزار دانشجو در دوره هایی که به عنوان «روزه شهید رجایی و باهنر» شناخته می شد، تحصیلات خود را در آن آغاز کردند. و در قالب طرحی جدید، در سال 1360 از طریق آزمون سراسری در 52 باب مرکز تربیت معلم تعداد 19204 نفر دانشجو پذیرش شد این دوره را به نام «دوره شهید رجایی و باهنر» نامگذاری نمودند.

اسفند ماه سال 1381 اساسنامه جدید مراکز تربیت معلم به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و براساس آن، تأمین و تربیت بخشی از نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش و فراهم کردن امکان ادامه تحصیل فرهنگیان اهداف مراکز تربیت معلم عنوان شد.

مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) و تصویب اساسنامه آن در سال 1386 رقم خورد. مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) در قالب تجمیع مراکز تربیت معلم و آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای فعالیت داشت پذیرش سالانه حدود یکصد هزار نفر دانشجوی آزاد در این مراکز وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا این مجموعه عظیم را از بدنه آن خارج و به وزارت علوم ملحق نماید تا از این طریق ضمن ارتقاء جایگاه مراکز مزبور، آموزش و پرورش نیز از وظایف تحمیلی و غیر قانونی خود فارغ گردد.

با الحاق این مراکز به وزارت علوم، مقدمات تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال 1387 چیده شد. در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد اساسنامه «دانشگاه فرهنگیان» با پیشنهاد حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش وقت و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

در این راستا فعالیت دانشگاه فرهنگیان به صورت رسمی آغازو بر این اساس جایگاه مراکز تربیت معلم تقویت شده و در استان ها ادامه فعالیت خواهند نمود. با شکل گیری دانشگاه مزبور و بر اساس مصوبه ی هیات محترم دولت، جذب 25000 دانشجوی متعهد خدمت از طریق آزمون سراسری سال 1391، در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام هماهنگی هاو اقدامات لازم این مهم اجرایی شد.

مقام معظم رهبری در سال 94 بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان اشاره و تاکید می کنند تمام فرآیندهایی که به جذب معلم برای تدریس باید سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده شود چرا که آینده کشور به دست این معلمان ساخته خواهد شد. ایشان می فرمایند: «در دانشگاه فرهنگیان، هم موادّ درسی و محتوای دروس مهم است، هم اساتید مهمّند، هیئت علمی مهم است. بنا است ما چه کسی را، چه‌جور آدمی را تربیت کنیم و بفرستیم سراغ بچّه‌های مردم که بروند آنها را بسازند و تولید انسان بزرگ بکنند؟ این خیلی مهم است. بنابراین مسئله‌ی صلاحیّتها، مسئله‌ی اساتید، مسئله‌ی کتابهای درسی، محتوای درسی در دانشگاه خیلی مهم است.»

در سال های اخیر آموزش و پرورش در موقعیت بازنشستگی تعداد زیادی از معملمان خود قرار گرفت بنابراین جذب نیرو برای آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت. مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال 96 نیاز به معلم را یکی از نیازهای نزدیک برای آینده آموزش و پرورش می دانند. با توجه به ظرفیت ناکافی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی برای حل این مسئله می فرمایند: فرض بفرمایید ظرفیّتِ دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی هم جواب نمیدهد. چه کار کنیم؟ راه را باز کنیم و همین‌طور بی‌حساب‌وکتاب افراد را وارد آموزش پرورش کنیم؟ نه، باید فکر کرد. اوّلاً در درجه‌ی اوّل ظرفیّتهای این دانشگاه‌های معلّم‌پرور را باید تا آنجایی که ممکن است افزایش داد، این از همه مقدّم است؛ اگر این هم جواب ندهد باید ضابطه گذاشت؛ مراکز اصلی بنشینند، ضابطه بگذارند برای [جذب] معلّم.

تاکیدات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه ایشان به دانشگاه فرهنگیان هنوز نتوانسته حس مسئولیت مسئولان امر را برای قرار دادن این دانشگاه در جایگاه مطلوب بیشتر کند. اینطور که ایشان در سال 92 خواستار پشتیبانی های لازم آموزش عالی از این دانشگاه می شوند و در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور در سال 93 با بیان اینکه این دانشگاه با دانشگاه های معمولی فرق دارند می فرمایند «به این دانشگاه خیلى باید اهمّیّت داد.» ایشان دو سال بعد در دیدار با معلمان و فرهنگیان خاطر نشان می کنند «هرچه میتوان باید برای این مجموعه سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی کمّی و کیفی کرد؛ با همان معیارهای متعالی که برای معلّم لازم است».

رهبر معظم انقلاب مسئولیت و نقش معلمان را بسیار بزرگ و آمادگی این قشر را برای انجام وظابف مهم خود ضروری میدانند و در دیدار سال 96 خود با فرهنگیان می فرمایند «معلّم خود را به‌ چه وسیله آماده کند؟ با وسایلی که دستگاه کشور در اختیار او میگذارد. لذا من الان اینجا تأکید میکنم، دانشگاه فرهنگیان را مسئولین جدّی بگیرند؛ دانشگاه فرهنگیان را -که تولیدکننده‌ی معلّم است- جدّی بگیرند؛ هرچه میتوانند برای این سرمایه‌گذاری کنند؛ به یک لحاظ، اهمّیّت این دانشگاه از همه‌ی دانشگاه‌های دیگر بیشتر است.

دی ماه سال گذشته نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار لغو قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش شد. در واکنش به این خواسته، اردیبهشت ماه سال جاری ۸ هزار دانشجومعلم در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار توقف روند تدریجی حذف دانشگاه فرهنگیان شدند. حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز گفت: اگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از همه امتیازات مشوقی پیش‌بینی شده همانند بورسیه و تعهد خدمت برخوردار نباشند، به مانند زدن تیر خلاص بر پیکره این دانشگاه بوده و آن را قبض روح خواهد کرد.

203

کد خبر: 948212

وب گردی

وب گردی