استاد دانشگاه تهران: لغو برجام به نفع ایران در زمینه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در وضعیت تحریم بهتر می توان زمینه تولید کالای داخلی را رونق داد بنابراین از این به بعد مصمم بودن بر این شعار وابسته به همت تولیدکننده ها است.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به تاثیر خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران گفت: در حال حاضر تنها آمریکا از برجام خارج شده اما باید منتظر ماند و عکس العمل اروپا را در این زمینه دید، در صورت ماندگاری اروپا در برجام و نیز دفاع از ایران وضعیت بسیار تغییر خواهد کرد.

او در ادامه بیان کرد: در صورتی که وضعیت با همین روال ادامه پیدا کند و اروپا برای برقراری برجام پافشاری کند به طور قطع اتفاق خاصی برای ایران نمی افتد.

بغزیان خاطرنشان کرد: آن قسمت از بانک هایی که مشمول جریمه های آمریکا می شوند در صورتی که کارهای خود را از نظر انتقال ارز انجام ندهند، با دور زدن هایی همراه می شویم که طی سال های گذشته آن ها را تجریه کرده ایم، در این زمینه صرافی های ایران دلار دریافت می کنند و مجددا وارد عمل می شوند چه بسا که باید بابک زنجانی هایی را پیدا کنیم تا این کار را برای حوزه نفتی ما انجام دهند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر اروپا به آمریکا بپیوندد و از برجام خارج شود شرایط بسیار سخت تر خواهد شد، گفت: ایران می تواند از طریق دیپلماسی و مذاکره مشکلات پیش رو را حل کند، ایران باید از عکس العملی هایی که باعث ایجاد تحریک و شبهه در عملکرد ایران در مفاد برجام می شود خودداری کند تا آنها بهانه ای را برای سخت تر کردن شرایط اقتصادی ایران به دست نیاورند.

او به تاثیر خروج آمریکا از برجام در بازار طلا و سکه ایران تاکید کرد و افزود: بانک مرکزی طی این مدت در زمینه بهبود وضعیت بازار طلا و سکه، هیچ اولویت خاصی را در نظر نگرفته است و اقداماتی را که انجام داده بیشتر باعث ایجاد سردرگمی شده و تاثیری در بازار ارز نداشته است.

بغزیان خاطرنشان کرد: در صورتی که بانک مرکزی به موقع ارزهای چهار و 200 تومان را برای سفارش کالاهای پزشکی،بهداشتی و هواپیما تامین نکند وضعیت کماکان بدتر از وضع کنونی می شود.

او با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام به نفع ایران در زمینه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی خواهد بود، گفت: در وضعیت تحریم بهتر می توان زمینه تولید کالای داخلی را رونق داد بنابراین از این به بعد مصمم بودن بر این شعار وابسته به همت تولیدکننده ها است.

بغزیان در پایان اظهار داشت: ما نمی توانیم خارج از بحث های جهانی عمل کنیم بنابراین معضلات موجود در بازار نفت و نقل و انتقالات را می توان در کوتاه مدت تحمل کرد اما در بلند مدت باید به طور حتم تصمیمی برای بهبود وضع حاکم اتخاذ کرد.

401

کد خبر: 948242

وب گردی

وب گردی