پارس‌خودرو یا جهان‌نوین؟ حضانت نیسان با کیست؟

با ورود رسمی گروه خودروسازی سایپا به بحث نیسان در ایران، چالش نمایندگی رسمی و اصلی این برند بار دیگر داغ شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا از سال‌ها پیش با تولید انواع مدل‌های این شرکت، همکاری خوبی را با ژاپنی‌ها آغاز کرده بود. در مقابل چندی است که شرکت نام‌آشنای جهان‌نوین آریا نیز با کسب گواهی فعالیت از وزارت صمت، اقدام به واردات خودروهای این برند می‌کند. اکنون بحث جدید این است که نماینده رسمی نیسان در ایران کیست؟

اظهارنظر اخیر مجتبی نظری معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا مبنی بر اینکه پارس‌خودرو تنها نماینده رسمی نیسان ژاپن در ایران است و فعالیت شرکت‌های دیگر که خود را نماینده این برند معرفی می‌کنند، «کذب» است بار دیگر تنش‌ها درباره ماهیت حضور این خودروساز ژاپنی در ایران را به چالش کشیده است.

همکاری موفقیت‌آمیز پارس‌خودرو و نیسان با شروع دور جدید تحریم‌ها، ناگهان متوقف شد. به‌طوری‌که حتی خطوط تولید مدل تینا هنوز دست‌نخورده باقی مانده است.

با غیرفعال شدن این خودروساز داخلی، شرکتی به اسم جهان‌نوین آریا که پیش‌تر آن را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان تویوتا می‌شناختیم، ادعای عقد قرارداد با نیسان را مطرح کرد و خیلی زود نمایندگان خود را معرفی و فروش را آغاز کرد. حالا پارس‌خودرویی‌ها دوباره به میز مذاکره با نیسان بازگشته‌اند و بحث کذب بودن نمایندگی رسمی جهان‌نوین را مطرح می‌کنند.

یکی از دلایلی که اصالت فعالیت شرکت واردکننده ایرانی را با ابهام روبه‌رو می‌کند، ماهیت مدیریتی آن است. چراکه جهان‌نوین آریا یک جوینت‌ونچور ایرانی-عمانی است که با مشارکت گروه عظیم «سهیل بهوان» عمان شکل گرفته است. حتی مبدأ واردات خودروهای جهان‌نوین نیز عمان است. طبق قوانین سازمان اصناف، شرکت‌های متقاضی اخذ گواهی فعالیت می‌توانند با تهیه اختیارنامه از شرکت واسط که اجازه اعطای عاملیت را دارد، اقدام کنند. شاید به همین دلیل است که اساساً نام و نشانی از این مجموعه در سایت رسمی نیسان دیده نمی‌شود.

پارس‌خودرو اولین همکار

سال 1365 آغاز همکاری پارس‌خودرو با شرکت نیسان ژاپن بود. عملیات اجرایی خطوط مونتاژ خانواده نیسان در فروردین‌ماه سال 65 آغاز و تولید انبوه مدل 4 درب آن در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد. مدل 2 درب این خودرو نیز در آبان ماه سال 66 به تولید انبوه رسید.

از محصولات دیگر این سال‌ها می‌توان به تولید مدل‌های مختلف نیسان با کاربری‌های حمل پول و آمبولانس و جیپ صحرا در مدل‌های اسپرت و کروکی اشاره کرد.

در سال 1380، نیسان پیکاپ دو کابین و ماکسیما به‌عنوان لوکس‌ترین خودروهای مونتاژی در ایران به خط تولید پارس‌خودرو اضافه شد. در همین سال پارس‌خودرو، مدل پاترول سافاری را نیز به بازار عرضه کرد. در سال 1381 رونیز و سال بعد سرانزا به خودروهای تولیدی پارس‌خودرو اضافه شدند تا شرکت هم‌چنان به‌عنوان باکیفیت‌ترین خودروساز کشور و تنها تولیدکننده خودروهای لوکس، در ایران باشد.

در سال 89 خودروی تینا، وارد بازار ایران شد. در همین سال پارس‌خودرو، مدل قشقایی و مورانو که در زمره محصولات دو دیفرانسیل بودند را نیز با همکاری شرکت نیسان وارد بازار کرد. در سال 1392 با شروع همکاری با شرکت ZNA همکار تجاری نیسان در چین، وانت پیکاپ ریچ RICH به‌عنوان محصول جدید پارس‌خودرو به تولید انبوه رسید.

سهیل بهوان کیست یا چیست؟

سیروس جوکار مدیرعامل شرکت جهان‌نوین آریا درباره این هلدینگ می‌گوید: گروه سهیل بهوان یک هلدینگ چند میلیارد دلاری و از بزرگ‌ترین شرکت‌های منطقه خاورمیانه است.

این گروه، نمایندگی چند برند بزرگ خودروسازی را نه‌تنها در عمان که در بیشتر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد. سهیل بهوان رابطه مستحکمی با اتحاد نیسان دارد و نمایندگی نیسان در پنج کشور دیگر منطقه غیر از ایران را در اختیار دارد.

این گروه دارای سهام 50‌درصدی در جهان‌نوین آریا است و در تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده مشارکت دارد. در حال حاضر نماینده این شرکت، رئیس هیات‌مدیره جهان نوین آریا است و در طراحی استراتژی‌های آن نقش بسیار فعالی بازی می‌کند.

پیش‌تر نام گروه بهوان را در حوزه‌های دیگری نیز شنیده بودیم. اخیراً موافقت‌نامه‌ای بدین منظور بین سفارت ایران در عمان و گروه سهیل بهوان، مالک آژانس مسافرتی بهوان به امضا رسید. آژانس مسافرتی بهوان مراحل اداری مربوط به درخواست صدور ویزای شهروندان عمانی و دیگر مسافران متقاضی سفر به ایران به‌منظور انجام تجارت، تفریح،درمان و مأموریت‌های دولتی را انجام می‌دهد.

این آژانس مسافرتی هم‌چنین ترجمه رسمی گزارش‌های پزشکی صادرشده در ایران را انجام خواهد داد و آن‌ها را برای ارائه به وزارت خانه‌های مختلف عمان جهت پرداخت هزینه‌ها به تأیید سفارت ایران خواهد رساند.

هم‌چنین در جای دیگری خوانده بودیم؛ شرکت نفت الجزایر و عمان در ساخت مجتمعی برای تولید آمونیاک مشارکت می‌کنند. به گفته وزارت انرژی الجزایر، نام این شرکت مشترک «شرکت مواد شیمیایی الجزایریه العمانیه سهیل بهوان» خواهد بود و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

بنابراین گزارش، ۵۱ درصد از شرکت جدید متعلق به گروه صنعتی «سهیل بهوان» و ۴۹ درصد نیز در اختیار شرکت نفت الجزایرخواهد بود. بنا بر این گزارش، هزینه پروژه یادشده 2 میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار خواهد بود که بین ۶۵ و ۷۰ درصد از آن را بانک‌های الجزایر و مابقی آن را شرکت نفت الجزایر و گروه صنعتی «سهیل بهوان» عمان تأمین خواهند کرد.

زمزمه بازگشت نیسان به ایران

15 اسفند 1394

بعد از پژوسیتروئن، رنو و فیات، حالا نوبت به غول ژاپنی نیسان رسیدتا رایزنی‌های خود را با دو قطب بزرگ خودروسازی کشور برای ورود به بازار ایران آغاز کند.

حال با توجه به اینکه یکی از شروط همکاری با شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی، تولید داخل محصولات ‌آن‌ها است و شرکت‌های پژو و رنو و... هم برای تولید خودرو در کشور به پای میزمذاکرات رفته‌اند، شرکت خودروسازی نیسان هم چنین سیاستی را برای فعالیت مجدد در بازار ایران در پیش گرفته است.

شرکت خودروسازی اصلی نیسان در حال مذاکره با پارس‌خودرو است و شرکت زیر مجموعه آن یعنی داتسون که بیشتر به تولید خودروهای ارزان قیمت می‌پردازد هم گروه صنعتی ایران خودرو را که همچون داتسون به دنبال تولید خودروهای ارزان قیمت برای افزایش سهم خود در بازار داخلی است، برای همکاری انتخاب کرده است.

آغاز عرض‌اندام جهان‌نوین

1 بهمن 1395

از ابتدای بهمن‌ماه سال 95 شاهد عرضه کمپین تبلیغاتی شرکتی به اسم «جهان‌نوین آریا» هستیم. شرکتی که در بیلبوردهای متعدد در سطح شهر، خود را نماینده نیسان معرفی کرده است.

جهان‌نوین: مشکلی نداریم

8 دی 1395

سیروس جوکار مدیرعامل جهان‌نوین آریا در پاسخ به این سوال که: برخی مشتریان شما نگرانند که نیسان برای مونتاژ خودروی جوک یا ایکس‌تریل با خودروسازان داخلی توافق کند و این امر باعث سقوط یکباره قیمت این خودروها در ایران شوند.

شما از این موضوع نگران نیستید، گفت: بارها در رسانه‌ها مطرح شده که مذاکرات نیسان با خودروسازان داخلی هم‌چنان ادامه دارد. ولی «هنوز توافقی انجام نشده است». بنابراین این موضوع خبر جدیدی نیست. اما باید توجه داشت که این شرکت در عین همکاری با خودروسازان داخلی برای مونتاژ خودروهای عمدتاً در بازه قیمتی زیر صد میلیون تومان، خودروهای بالای این رنج قیمتی را از طریق نماینده رسمی خودش به ایران وارد می‌کند.

لذا محصولات انتخابی برای مونتاژ با محصولات وارداتی هم‌پوشانی ندارند. خبرهای «غیررسمی» از روند و موضوع مذاکرات نیسان هم همین امر را تأیید می‌کند. لذا از این نظر جای نگرانی برای مشتریان گرامی و علاقمندان خودروهای نیسان وجود ندارد.

خودِ پارس‌خودرو چه می‌گوید؟

27 خرداد 1396

مدیرعامل پارس‌خودرو به‌عنوان شریک تجاری نیسان در ایران از مذاکره برای آغاز دور جدید فعالیت‌های نیسان در ایران خبر داده و ادعاهای صورت گرفته مبنی بر کسب نمایندگی رسمی نیسان از سوی باقی شرکت‌ها را «رد» می‌کند. ناصر آقامحمدی در پاسخ به اینکه مدتی است یک شرکت مدعی کسب نمایندگی رسمی نیسان در ایران شده است، می‌گوید: پارس‌خودرو تنها نماینده انحصاری تولید و واردات محصولات نیسان در ایران چه به صورت CBU (واردات خودروی آماده) و چه CKD(تولید و مونتاژ) است.

جهان‌نوین پاسخ می‌دهد

27 خرداد 1396

ساعاتی پس از اظهارنظر مدیرعامل پارس‌خودرو، شرکت جهان‌نوین اطلاعیه‌ای را در چند بند منتشر کرد.

• شرکت جهان نوین آریا، به‌عنوان نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش نیسان ژاپن در ایران، فعالیت خود را از تاریخ ۹۵/۳/۲۲به‌صورت رسمی و با اخذ تمامی مجوزهای قانونی مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.

• مجوز نمایندگی این شرکت، از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان عالی‌ترین و مورد استنادترین مرجع قانونی در این زمینه،در تاریخ ۹۵/۱۲/۲۸ و شماره مرجع ۹۰۱۲۱۰۱۶۷۱ به‌مدت یک سال تمدید شده است.

• چنانچه فرد یا سازمانی نسبت به نوع فعالیت این شرکت و یا هر شرکت دیگری ادعایی دارد، لازم است جهت عدم ایجاد هیچ‌گونه شبهه‌ای برای ادعای خود شواهد و مدارک مستدل و قانونی ارائه نماید.

انجمن واردکنندگان وارد بازی می‌شود

27 خرداد 1396

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اگر پارس‌خودرو مدعی داشتن نمایندگی انحصاری نیسان در ایران است می‌تواند از شرکت جهان‌نوین آریا اقامه دعوا کند.

فرهاد احتشام‌زاد پاسخ به اینکه مدتی است که شرکتی به نام جهان‌نوین آریا خود را نماینده رسمی نیسان در ایران معرفی می‌کند و از آن سو نیز شرکت پارس‌خودرو اعلام کرده این شرکت تنها نماینده انحصاری نیسان در ایران است، موضوع چیست؟ اظهار کرد: اگر پارس‌خودرو قرارداد نمایندگی انحصاری با نیسان ژاپن دارد می‌تواند در مراجع قضایی داخلی علیه جهان نوین آریا اقامه دعوا کرده و از ادامه فعالیت این شرکت جلوگیری کند.

جهان‌نوین: نگران نیستیم

9 بهمن 1396

سیروس جوکار بار دیگر در پاسخ به این سوال که: در طول سال گذشته بارها اخباری از توافق احتمالی پارس‌خودرو با نیسان و تأثیر منفی آن بر فعالیت جهان نوین آریا منتشر شد.

شما از چنین توافقی نگران نیستید، می‌گوید: پارس‌خودرو در طی چند دهه، تنها شریک تجاری نیسان در ایران بوده و طی این چند دهه انباشتی از دانش و تجربه در این شرکت بزرگ ایرانی شکل گرفته که چشم‌پوشی از آن برای هیچ یک از برندهای بین‌المللی از جمله نیسان ممکن نیست.

همکاری پارس‌خودرو و نیسان پس از تحریم‌ها دچار وقفه شد و اکنون مذاکراتی برای احیای آن در جریان است. البته احیای این همکاری با توجه به تداوم فشارهای آمریکا و مشکلات راه‌اندازی خط تولید، کار پیچیده‌ای است ولی من معتقدم که این اتفاق به زودی خواهد افتاد و از ارتباطات خود برای کمک به توافق نیسان و پارس‌خودرو استفاده کرده‌ام. اگر بخواهم صریح‌تر بگویم، من نه‌تنها از توافق نیسان و پارس‌خودرو نگران نمی‌شوم، بلکه تلاش می‌کنم تا این توافق هر چه زودتر انجام شود.

پارس‌خودرو گزینه اول

16 اسفند 1396

پس از ماکسیما این تیسان تینا بود که از طریق پارس‌خودرو پا به بازار ایران گذاشت اما در حالی که بسیاری به پررنگ شدن نقش خودروهای نیسان در بازار ایران خوشبین بودند، با سنگین شدن فضای تحریم‌های یکجانبه بین المللی برای ایران، این ژاپنی با کیفیت و محبوب هم تابلوی توقف بر سر خطوط مونتاژ خود در ایران نصب کرد. پس از آغاز اجرایی شدن فرآیند برجام، همان وقتی که فرانسوی‌ها آماده بازگشت به ایران می‌شدند، احتمال بازگشت خودروسازان آسیای شرقی نیز پررنگ‌تر می‌شد.

خودروسازانی نظیر هیوندای، کیا و نیسان که سابقه خوبی را در بازار ایران برای خود به جا گذاشته بودند. در همان زمان مهدی جمالی، مدیرعامل وقت سایپا از مذاکرات با نیسان و کیا خبر داد، مذاکراتی که تقریباً هیچ خروجی مشخصی برای گروه خودروسازی سایپا نداشت.

در میانه همین مذاکرات بود که نیسان از طریق شرکت جهان نوین آریا تصمیم گرفت، به صورت وارداتی پا به بازار ایران بگذارد و باز هم همانگونه که انتظار می‌رفت در حالیکه اختلافات فراوانی میان سایپایی‌ها و این شرکت واردکننده، شکل گرفت، محصولات نیسان توانستند سهم خوبی را در آستانه ورود به خود اختصاص دهند.

گرچه این اختلافات سلیقه همچنان پابرجاست و حتی جمالی در مراسم تودیعش از مسئولین وزارت صنعت خواست در این مورد شفاف سازی کنند اما اکنون خبرها حاکی از بازگشت نیسان به خطوط تولید پارس‌خودروست. درهمین راستا طی چند روز گذشته یک دستگاه نیسان کیکس در محوطه شرکت سایپا مشاهده شده که گویا برای گذراندن تست‌های فنی به ایران آورده شده است.

پیگیری مدیرعامل جدید

26 فروردین 1397

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اخیراً از برنامه ریزی برای آغاز مجدد تولید محصولات نیسان در ایران خبر داده است. به گفته محسن جهرودی: اخیراً همراه پیمان کارگر مذاکراتی با مسئولان شرکت نیسان داشتیم. طبق این مذاکرات مقرر شده یک پلت‌فرم سه کاره نیسان وارد گروه خودروسازی سایپا شود.

این اظهارات مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا انتظار می‌رود به زودی فعالیت شرکت نیسان در ایران از سر گرفته شود، اما به دلیل حضور پر رنگ نیسان در بازار آمریکا، در نهایت همه این معادلات ارتباط مستقیمی نیز با شرایط بین المللی سیاسی اقتصادی دارد.

آخرین موضع رسمی سایپا

19 اردیبهشت 1397

به گفته معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا، با وجود اینکه به دلیل تحریم‌ها در چند سال اخیر همکاری با شرکت نیسان متوقف شده ولی خطوط تولید نیسان در شرکت پارس‌خودرو همچنان برقرار و تمامی تجهیزات این خطوط پابرجا است.

معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا، درباره اینکه بعضی از شرکت‌های وارد کننده، خود را نماینده انحصاری نیسان معرفی کرده‌اند گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، اگرچه بعضی شرکت‌ها برای فروش چند مدل از این برند درکشور فعالیت می‌کنند ولی این موضوع مبین نماینده انحصاری بودن شرکت نیسان در ایران نیست و اظهاراتی از این قبیل کذب است و به لحاظ حقوقی از سوی گروه خودروسازی سایپا پیگیری خواهد شد.

400

کد خبر: 948433

وب گردی

وب گردی