علی مطهری: آینده انقلاب به رفتار ما بستگی دارد

علی مطهری فرزنده شهید استادمرتضی مطهری، گفت: استادمطهری بر قوانین عالم اهمیت بسیاری قائل بود و معتقد بود خداوند عالم این گونه نیست که چون ما مسلمان و شیعه هستیم اعمالمان را نادیده بگیرد زیرا آینده انقلاب به رفتار ما بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» ظهر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت ماه از با حضور حجت الاسلام ناصر نقویان، عزت الله ضرغامی و دکتر علی مطهری برگزار شد.

علی مطهری در ابتدای برنامه، گفت: شهید مطهری در فاصله کوتاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سخنرانی های متعددی برای دانشجویان داشت که علیرغم تمام مشغله های کاری و تحصیلی، بیش از 20 سخنرانی را برای دانشجویانش برگزار کرد و وی در مورد مسائلی که در آینده در جامعه ما مطرح می شد و شب هاتی که ممکن بود رخ دهد موشکافی می کرد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری آینده را پیش بینی می کرد، افزود: وی مانند دیده بانی بود که جلوتر از لشگر حرکت می کند و اتفاقات را گزارش می دهد و در مورد مسائلی از جمله آزادی، دموکراسی، نقش روحانیت و ولایت فقیه، نقش زن در جمهوری اسلامی ایران و مسائل دیگری در کتاب آینده انقلاب اسلامی که منتشر شده سخنانی را مطرح کرده است.

مطهری ادامه داد: شهید مطهری نسبت به مسائل مطرح شده حساسیت های زیادی داشت و معتقد بود باید به آزادی وعدالت خواهی در جامعه احترام گذاشته شود زیرا اگر جمهوری اسلامی به مسئله عدالت اجتماعی اهمیت ندهد به زودی شکست خواهد خورد.

شهید مطهری نسبت به مسائل مطرح شده حساسیت های زیادی داشت و معتقد بود باید به آزادی وعدالت خواهی در جامعه احترام گذاشته شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید مطهری بر قوانین عالم قائل بودند، گفت: وی معتقد بود قوانینی بر تاریخ حاکم است و هیچ خویش و قومی برای خداوند وجود ندارد که چون ما مسلمان و شیعه هستیم هر طور عمل کنیم، خدا نادیده می گیرد زیرا آینده انقلاب به رفتار ما بستگی دارد.

مطهری درباره کتاب «انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» اظهار کرد: کتاب حاضر مجموعه سخنرانی استاد مطهری در دانشکده الهیات است که آخرین مبحثی که ایشان در این درس مطرح کرده اند به دوشنبه 10 اردیبهشت ماه سال 58 زمانی که وی توسط گروه فرقان شهید شد مربوط است.

وی درباره چاپ این کتاب به صورت مجزا گفت: با توجه به اینکه کتاب آینده انقلاب اسلامی به صورت مجزا چاپ شده بود برای الحاق این سخنرانی ها به این کتاب مردد بودم و در نهایت این سخنرانی ها در قالب کتابی مستقل چاپ شد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: سه گونه می توان به تاریخ نگریست نوع اول دیدگاه تاریخ نقلی است، دیگری تاریخ علمی است که در مورد قوانین حاکم بر تاریخ و حوادث آن بحث می کند و دیگری فلسفه تاریخ است که تاریخ را در حال شدن و سیر آن را مورد بررسی قرار می دهد.

دکترین شهید مطهری در روش برخودر او با مسائل فکری است

در ادامه این مراسم رئیس اسبق سازمان صدا و سیما عزت الله ضرغامی درباره این کتاب گفت: این کتاب به دلیل اینکه دارای آخرین سخنان شهید مطهری است از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا حال که انقلاب اسلامی واقع شده خیلی از نظریه پردازان نتوانستند وقوع انقلاب اسلامی را پیش بینی کنند شهید مطهری با نگاه واقع بینانه و موشکافانه ای که داشت به بیان مباحثی درباره انقلاب می پرداخت.

کتاب «انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» به دلیل اینکه دارای آخرین سخنان شهید مطهری است از اهمیت بالایی برخوردار است

وی با تاکید بر مزایای خواندن سخنرانی گفت: سخنرانی های این کتاب به گونه ای روان و ساده تنظیم شده که هر فردی قادر به درک آن است به طوری که در ابتدای هر سخنرانی مباحث سخنرانی های قبل توسط استاد شهید مطرح و اشاره می شود و بیان خلاصه سخنرانی ها باعث بهتر فهمیده شدن مباحث قبلی می شود.

ضرغامی افزود: شهید مطهری به بیان مباحثی از ابتدایی ترین و ساده ترین مطالب برای دانشجویان می پرداخت که فرد در هنگام خواندن این کتاب دچار سردرگمی نمی شود.

وی افزود: شهید مطهری در مباحثی که مطرح می کرد در مورد تاریخ و سنت های تاریخی صحبت می کنند و با نگاه قرآنی نظریه جامع دینی را در فلسفه تاریخ مطرح کرد که در این دیدگاه ثابت می کند نگاه قرآنی صحیح ترین نگاه به مسئله جامعه و تاریخ است که مخاطب به طور طبیعی این نگاه ایدئولوژیک اسلامی را می پذیرد.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره اسلامی شدن علوم انسانی گفت: ایشان در یک سخنرانی با تمسخر گفتند با تداوم تفکر اسلامی شدن علوم انسانی این مسئله مثل این است که ما ماشین اسلامی داریم به زعم اینکه در داشبورد ماشین یک قرآن گذاشته ایم و سایر افراد خارجی که در جلسه بودند با پوزخندی به حرف های وی گوش فرا دادند در حالی که شهید مطهری در مطرح کردن علوم انسانی بخصوص فلسفه تاریخ آن را با تاکید بر نگاه قرآنی و اسلامی شرح می دهد.

رئیس جمهور در یک سخنرانی با تمسخر گفتند با تداوم تفکر اسلامی شدن علوم انسانی این مسئله مثل این است که ما ماشین اسلامی داریم به زعم اینکه در داشبورد ماشین یک قرآن گذاشته ایم

وی با بیان اینکه دکترین شهید مطهری در روش برخورد او با مسائل فکری است بیان کرد: شهید مطهری در بیان مسائل فکری به بیان تعاملی آن می پردازد و برای پذیریش یک مسئله ، تفکر دیگری را نفی نمی کند در این رابطه جامعه را موجود زنده ای تعریف می کند.

ضرغامی ادامه داد: شهید مطهری فرد و جامعه را دارای اصالت می داند که بر هم تاثیرگذارند و اینکه بسیاری از دستورات اسلامی بر ساختن جامعه توسط افراد تاکید دارد و طبق تفسیر در صورت پاک بودن جامعه افراد به بدی گرایش پیدا نمی کنند و زمانی تر وخشک در حوادث جامعه بد با هم می سوزند که افراد خوب بی توجه به مسائل اطرافشان در جامعه باشند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام ناصر نقویان درباره افکار شهید مطهری، گفت: شهید مطهری گوهر گرانب های افکار و آثارشان را برای ما باقی گذاشتند و اینکه امروز بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز برای پاسخگوی به مسئله پوشش افراد را به کتاب مسئله حجاب وی ارجاع می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با گشت ارشاد، ارشاد انجام نمی شود، افزود: فرهنگ با سرهنگ درست نمی شود و اگر می خواهیم کار بزرگی انجام دهیم باید منصفانه به جوانب امر بنگریم و شهید مطهری نیز افکار و آرای خود را با دیده انصاف و از نگاه دشمنان می نگریست.

فرهنگ با سرهنگ درست نمی شود و اگر می خواهیم کار بزرگی انجام دهیم باید منصفانه به جوانب امر بنگریم و شهید مطهری نیز افکار و آرای خود را با دیده انصاف و از نگاه دشمنان می نگریست

نقویان ادامه داد: شهید مطهری در بیان کلمه انقلاب آنرا یک اتفاق نمی دانست بلکه آنرا یک حادثه غیرقابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر دانسته و با دید نافذ و اتصال به معنویتی که داشت انقلاب را یک حادثه دارای دلایل فلسفی می دانست.

وی افزود: شهید مطهری جامعه را یک روح زنده تلقی می کرد و معتقد بود ایرانیان اگر گرسنه باشند انقلاب نمی کنند و اعراب نیز اگر سیر باشند دست به انقلاب نمی زنند البته ایشان دراین باره توضیح بیشتری ندادند و امروز شاهد این هستیم که این پیش بینی درست از آب درآمد زیرا گرسنگی نه فقط مربوط به شکم بلکه مربوط به اخبار و اندیشه است که با بسته شدن تلگرام به گرسنگی اخبار و اندیشه نیز رسیده ایم.

در پایان این مراسم کتاب «انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» با حضور حجت الاسلام ناصر نقویان، عزت الله ضرغامی و دکتر علی مطهری و مجتبی مطهری رونمایی شد.

502

کد خبر: 948464

وب گردی

وب گردی